Samo za gledanje, sve ostalo je strogo zabranjeno!
Dobar dan. Ovo što vidite pred vama je Ghost V-Specification. Automobil koji sa vama i nama ima veze koliko i ekonomski samit prebogatih na Davosu – nikakve.
Dok je na primer nemački zlatni trio prešao dalek put od modela drvenih točkova do sadašnjih krstarica koje snimaju put pred sobom i prete da uskoro postanu samohodni, Rolls Royce modeli se ni za pedalj nisu menjali. Dobro, nećemo biti baš tako strogi, ipak jesu. Ali idejno vrlo, zaista vrlo malo…
Koliko su se promenili?
Menjali su se brzinom koju kao da je diktiralo opterećenje od 2,5 tone njihove karoserije. Ostali su ogromni, ostali su puni najfinijih drvenih furnira, i dalje imaju spretno brušene elemente od retkih metala, i dalje su im motori bliže avionskim propelercima nego većini koja svakodnevno kreira saobraćajne zastoje širom sveta. Dakle, sve je u njima skoro isto kao što je i pre skoro 110 godina bilo. Oni se nisu menjali brzinom s kojom su to drugi automobili umeli. Kako su se onda toliko zadržali?
Sve se može kad si Rolls
Ono što ste nekada mogli da vidite u Mercedesu SE 280, sada možete da imate i u najjeftinijem KIA modelu. Ono što je kod BMW ponude bilo ekstremno brzo ’78 godine, danas je tromo i sporo, čak i u odmeravanju sa VW Polom osnovne varijante. To ne znači da je BMW usporio, jednostavno je mnogo odmakao od sebe za tih 40 godina! A Rolls? Ne baš… Njegova povezanost sa automobilskom industrijom se svodi tek na nas medije, onda kada ga mi uvrstimo među vesti sa ostalim proizvođačima on postaje deo tog sveta, inače bi se sve o njemu „svelo“ tek na sličnost u 4 točka. To je faza u kojoj Rolls gradi tržišnu poziciju, on zarađuje od nadmenosti, ali ironično ne svoje, već od onih koje zove mušterijama.
Rolls Royce je naš heroj!
Svako danas može da bude bude skup, većina to i jeste, i svi su oni to videli od Rolls-Royca. On je jedan od retkih koji može da bude skup koliko mu je volja, do granice bezobrazluka, i opet bi prebogati pružali platnu karicu zajapureni i besni što su dozvolili da ih svesno neko „nasanka“! Istina je da bismo svi mi voleli da nas Rolls-Royce „sanka“, dušu bismo dali za taj trenutak… Gledati kako vam sa računa nestaje devizna štednja prosečne srpske opštine u zamenu za dobro upakovanu tehnologiju oivičenu skupim limom i nasađenu na 4 točka mora da vredi? Naravno da vredi, i više od toga! Nahraniti prevelikog đavola sujete skrivenog u svima nama je „obrok“ koji nema cenu. Čak i ako se vaše prevozno sredstvo u okolinu kojom ćete s njim krstariti uklapa kao balvan u oku.
Rolls nije Golf – šteta…
Oni proizvode 4.000 automobilskih jedinica godišnje, a nas je skoro 8 milijardi i svi znamo šta je Rolls Royce, i svi bismo ga voleli za sebe. Znaju i u Goodwoodu da mi svi znamo za njih, znaju i koliko nas može da ih priušti, i znaju da su svi drugi skupi samo njihova kopija, nikako konurencija. Zato i „cepaju“… I da li vredi? Naravno da vredi… Veoma je lepo, skoro mazohistični seksi zadovoljstvo, kad vas bogate Rolls cepa i ne štedi.
Morate ih voleti
Ako ni zbog čega drugog, Rolls-Royce morate simpatisati zbog te veštine kojom „čerupa“ one koji su vijajući priliku da jednom ponosno sednu u stolicu njihovog salona i bez blama traže jedan primerak, veštinu „čerupanja“ i sami doveli do savršenstva. Tako Rolls-Royce ostaje prvi u „lancu ishrane“, onaj koji se hrani najkrupnijim ribama, puštajući čak 4000 takvih kroz probavu tokom godine. Velik je taj Goodwood, goropadan reklo bi se! Iako nema mnogo veze sa nama koji stojimo na drugoj strani, dijametralno suprotnoj od njegovih mušterija, Rolls je ipak naš heroj. On radi upravo ono što mi ne možemo, u besu cepa one koji bi se da mogu, vrlo rado nacepali svih nas.
Zaboravili smo na Ghost!?
Upravo je tržištu predstavljen najbolji, najlepši, i najnoviji Rolls. Prođimo zajedno kroz priču o modelu Ghost V-Specification i proverimo šta još to ovaj brend i njegov poslednji model čini vrednim, pored već ranije navedenog, najvećeg udela u istoj.
Kao prvo, Ghost V Specification na sebi nosi dve počasti. Prvom on, kao poslednji restilizovan model, ispraća u zasluženo penziju najprepoznatljiviji model kompanije u protekle 2 decenije – Phantom. Druga počast, koju je Rolls namenio isključivo sebi, još je jedna svršena godina u kojoj kompanija obara sopstveni rekord prodaje, 4 put za redom, 4 godinu krize i recesije.
Dakle, ovaj automobil nastaje u trenutku kada kompanije gazi stazama slavnih dana sa kojih retko da je ponekad i silazila, on je sam spravljen upravo za taj trenutak koji ne prestaje. On je na najveći na parkingu, on je najskuplji na parkingu, on je najteži na parkplacu – on je još samo jedan Rolls!
Teško da ćemo na našim putevima videti Ghost V-Specification, teško je bilo koji RR ovde videti. Masa tog automobila poterana u sve strane čini od njega automobilsku planinu nasađenu na asfalt, gromadu koja se pritom još i kreće. Krila duha ekstaze deluju maleno, ali simbolično vuku automobil na gore. Nebitna je veličina i snaga neke SUV strvine, dužina međusovindskog rastojanja ili propetost simbola na haubi, u ravni sa Rolls-Royceom svi oni kao prikaz ostaju inferirorni. Mogu biti viši, teško ali je moguće čak i duži, dozvoljeno je i danas ne mnogo teško biti i jači, ali je opet sve nebitno, u odmeravanju sa Rolls-Royceom ostaju „ispod“!
Upravo taj duh ekstaze i njegova krila koja lepršaju nad najvišim grilom u svetu automobila, izdižu ga među ostalim velikanima kao Empire State Bilding među drugim neboderima Menhetna, koji opet među njima nije ni najviši a ni najskuplji, ali je stajao tu dok se oni koji su njih projektovali još nisu rodili. I još uvek stoji, još uvek je tu, još uvek je najpoznatiji! E, takav je Rolls..
Sve je isto kao pre
Prodaja, ako se s tim pojmom može povezati proizvod koji je kupce našao još u trenutku kada je najavljen, počela je sa novom godinom i traje do juna. Svako ko se nađe u Ghost V-Specification, bio on vlasnik na zadnjoj klupi ili vozač pored volana, dobiće i osetiti ono što kompanija idejno nudi od postanka – skupo zapakovanu potentnost!
Hauba od kiše čuva masivni V12, a on pod Rolls-Royce poklopcem opet čuva 6,6 litara radne zapremine. Drugim rečima, kada se na autoputu V-Specification nađe u ravni sa „šleperom“, u ravni će biti i njihove „kubikaže“, s tim što se površinski veći konkurent bori sa „pozadinom“ od 20 tona! Ovaj twin-turbo raspolaže sa 593 KS, s njima utomobil do 100 km/h stiže za 4,7 sekundi, a 80% njegove snage je dostupno u startu. Dodavanjem 30 KS na osnovu, stvoren je odnos od 89,8 KS po jednoj litri radne zapremine. Krila su očito u žurbi zaboravljena…
A unutra?
Unutrašnjost može vlasniku da ponudi sve ono što je i njegovom dedi nudila. Dedi možda ne bi mnogo značio dostupni multimedijalni sadržaj novog Rollsa ali bi se vrlo lako snašao u svemu ostalom što unutrašnjost nudi oslanjajući se na iskustvo stečeno u V-Specification prethodnicima.
Moguće je birati 5 kolornih šema kabine, a prilikom kombinovanja je na raspolaganju 44.000 boja iz Rolls-Royce baze. Kada je od strane klijenta šema odeobrena, na scenu stupaju graveri, stolari i pletilje. Svako je majstor svog zanata, i svako je ono što upravo radi na V-Specification „vežbao“ na nekoliko modela pre njega. U tradicionalne materijale se uklapaju hormiranu umetci, uklapa se i MMI sistem skriven pod diskretnom i pomičnom pločom na centralnoj konzoli. Sve je tu, najbolji primerci mrtve prirode u jednom, samo se „srećnik“ čeka…
Iza svake opisne reči stoji ručni rad onih kojima je to preneo onaj koji se učio od nekog koga već par decenija nema, a koji je u Rolls-Royce radio isto što i onaj koji na njegovom mestu stoji danas. Rad onih koji sa toliko posvećenosti prilaze svakom detalju automobila, da ni hiljadu reči ne bi moglo opisati strast koju za sobom ostavlju da večno „bdi“ u Rollsu. Strast koju nažalost neće osetiti oni koji bi sa njom na najbolji način mogli da se poistovete.
Plemeniti Rolls
Negde na pola teksta smo vam rekli da bi Rolls u određivanju cene svojih vozila mogao da lupa po ciframa kao po tasterima poker aparata, i opet bi se prodavao, i opet bi postojala lista čekanja. To onda znači da vi u stvari plaćate veoma dobru cenu za svaki njihov automobil! Ako je samo ime za većinu važno, i ako je svako bogat spreman i da je plati, pa zar onda automobil kao materijalni faktor onoga što dobijate nije gratis poklon u celokupnom aranžmanu? Zar nije Rolls zapravo veoma plemenit u fiksranju krajnje cene? I na kraju, kada automobil isterate sa Goodwood placa, vi ste postali jedan od tek nekolicine srećnika po veoma povoljnoj ceni u odnosu na onu koju je Rolls mogao da „odvali“, a još ste pritom dobili i najbolji automobil na svetu! A malo je još pravih automobila na tom svetu ostalo… Bar u onom obliku, s kakvim su nekad bili znani.
Pero Ivić