Grom iz olujnog neba, prvi potpuno evropski EV
Pravo iz olujnog neba koje preti da počisti sa tržišta loše igrače, Renault je smelo i odvažno, električnim gromom udario ni manje ni više nego rimejkom čuvene „petice“, prilagođene vremenu sadašnjem ali i budućem
O Renaultu 5, bar za nas nešto starije ne treba mnogo govoriti. Uz „cipelicu“ sigurno jedan od najpopularnijih modela Renaulta u njegovoj istoriji. Proizvodio se od 1972. do 1996. izneđu ostalog i u Jugoslaviji. U tom periodu napravljeno je oko 5,5 miliona komada. Respekt!
Zašto u ova nezgodna vremena izmišljati toplu vodu, verovatno je bila misao koja je često prolazila kroz glavu Luke se Meo glavnom šefu Renaulta. Tržište je čudno, i po svemu sudeći traži nešto stvarno novo. Hajde onda da im to ponudimo, šarmantno, sa stilom ali upotrebljivo i što je najvažnije dostupno srednjoj evropskoj klasi.
Iako nacrtati nov automobil nije lako, doterati njegov rimejk u aktuelne trendove je pakleno težak zadatak.
Tome još treba dodati imperativ da taj „fenix“ stvoren iz pepela poseduje potpuno aktuelnu tehnogiju, opet i pre svega prilagođenu urbanom korisniku.
Izbor je pao na Renault 5. Malo su ga produžili, malo su ga proširili, mnogo su ga ulepšali i osavremenili i takvog doterali pravo pred automobilsku „sedmu“ silu na Azurnu obalu.
Neću da komentarišem dopadljivost Renaulta 5 e-Tech jer bi to bilo poniženje za sve trenutno prisutne u automobilskom B segmentu. Bio on električni ili ne svejedno je!
„Demonstracije“ ostalih učesnika u saobraćaju na ulicama i putevima Azurne obale najbolje svedoče da je što se dizajna tiče jednostavno uspeo.
Naviknut da uglavnom gledam srednji prst uperen sa svih strana i sa svih nivoa, desetine podignutih palčeva na svakom kilometru vožnje iskreno su me šokirali, ali i najbolje potvrdili gore rečeno.
Mudro, mudro… Mlađi koji i ne znaju šta je Renault 5 jer ga nema na tik toku, vrište za njim jer svojim 19 inčnim točkovima smeštenim u same uglove vozila odaje utisak moćnog a spretnog gradskog predatora. Oni stariji, kunem vam se, mazili su njegov lim na svakom semaforu, nisam siguran ali i suzu sam primetio.
U tehničkom smislu, R5 e-Tech postavljen je na potpuno novu platformu sa oznakom AmpR Small koja je pružila priliku da se u ovaj 3,92 metara dugačak automobil smesti sve ono što danas iziskuje potreba.
Litijum-jonska baterija od 52 kWh je olakšana za 23 kilograma u odnosu na onu u modelu Zoe (teška je 300 kg) i postavljena na pod, istovremeno čineći automobil stabilniji zbog spuštenog težišta.
Razvučene osovine i točkovi u „korneru“ karoserije omogući su da se u unutrašnjosti dobije znatno više prostora a da automobil zadrži gradsku notu upotrebljivosti.
Posebno su dizajnirane svetlosne grupe, ne samo da budu lepe već i da budu aerodinamične jer ovaj faktor je bio jedan od najvećih problema rimejka dizajna pa i ovog nekadašnjeg Renaulta 5.
Mnogo teže izvesti rimejk nego potegnuti za copy paste dizajnom koji se danas seli sa modela na model i sa brenda na brend.
Renault 5 e-Tech je toliko originalan da ljudi koji su ga nacrtali zaslužuju naklon do poda. Što bi mi Sremci rekli „isti je ali nije ni nalik“!
A to da nije ni nalik oslikava se u baš svakom elementu pa i recimo u svetlosnom panelu od stilizovanog broja 5 koji svetli na haubi u segmentima i pokazuje stanje baterije. Jedna crta 20% baterije.
U dizajnerskom smislu unutrašnjost je tek priča za sebe. Upotreba 100% ekoloških obloga izrađenih od plastičnih čepova flaša je samo deo osobenosti. Sada bar znamo zašto smo tim čepovima maltretirani.
Kombinacija boja, „prelomljena“ armaturna tabla sa dva 10 inčna monitora i ručica menjača izrađena u 3D tehnologiji koja stilizuje ruž za usne su toliko šik da mi prosto žao celokupne automobilske industrije u ovom B segmentu.
Ako tome dodamo i korpicu za baget da se ne mrvi kada mu kidamo okrajak, shvatamo da mašti na ovom automobilu nema kraja.
Sve mi to dalo i još jednu ideju koju besplatno nudim Fiatu u Kragujevcu da i mi pokažemo tradiciju, jednim nosačem za burek i fraklić šljivovice.
Ono što bi mogao zameriti je izuzetno malo vetrobransko staklo, loša preglednost prema nazad i ne baš previše prostora na zadnjoj klupi
Čak i sami konstruktori kažu, bilo nam je bitno da vozačko i suvozač ko sedište ponude vrhunske performanse jer ionako se jako retko voze više od dve osobe. U tome su evo odmah da potvrdim i potpuno uspeli.
Prtljažnik od 326 litara bi oblikom mogao biti upotrebljiviji, i to vidim kao jednu od glavnih mana, jer kada se ode u super market, obaranje zadnjih naslona će biti neminovno. Međutim, to i neće biti tako čest slučaj, jer naše najbolje cene namirnica i kućnih potrepština se brinu da i manji prtljažnici budu sasvim dovoljni za sedmičnu prehranu porodice.
Kada smo već kod unutrašnjosti i da završim prvim razočarenje! Upravljač! Kao da im je ponestalo mašte pa su otišli do magacina i ubacili onaj iz Australa ili Rafala. Šteta, šteta… Em je prevelik em odudara od ideje. Ionako na njemu nema bog zna šta od funkcija koje se nisu mogle prebaciti u infotejment.
Pokušavam da zamislim onaj dobro poznati upravljač iz nekadašnjeg Renaulta 5 pa osavremenjen.
U smislu pogona, može se reći tu je električna klasika. Novi motor, sada takođe lakši za 15 kilograma raspolaže sa 110 kW odnosno 150 KS i 245 Nm obrtnog momenta. Na stanovištu sam da je to previše i snage i litijuma za razbacivanje u gradskom automobilu. Potpuno podržavam druge dve opcije motorizacije od 70 i 90 kW (95/125KS) jer je već i ona prva apsolutno dovoljna za ono što većini treba. Ugodna i ekonomična gradska vožnja sa smanjenom baterijom na 40 kWh.
Moje iskustvo njegove potrošnje na 100 kilometara kaže sledeće: u gradu oko 12 kwh (autonomija sa 54 kWh baterijom oko 400 km, sa 40 kWh baterijom oko 250 km). Prvi apsolutno dovoljan iz za puteve na duže staze ako se baš mora, drugi slabiji sistem apsolutno perfektan za svakodnevnu upotrebu uz kućni punjač snage od 3-11 kW AC (100 kW u DC verziji).
Dodatno, Renault uz ovu peticu nudi i svoj sistem kućnih punjača koji u sretnom svetu mogu da rade u takozvanom „Bi-Directional Charge“ sistemu. U prevodu to znači da sve viškove električne energije u bateriji postavite u aktivan sistem pa i mali biznis. Tako što kada vam plan vožnje dozvoljava možete da viškove energije iz baterije prodate elektro distribuciji po skupljoj tarifi a preuzmete je za sutrašnju vožnju po jeftinijoj noćnoj tarifi i time još pojeftinite pređeni kilometar. Kažem u sretnom svetu, jer će vam u Srbiji „Đedović&Co“ sve to uzeti besplatno u ime nekakve zelene agende, patriotizma, borbe za bolje sutra ili šta su već smisli od bajki u elektro energetskom sektoru.
I još par reči o vozačkom utisku. Tih, startan, direktan sa odličnim sistemom rekuperacije i elektronskog kočenja. Ako vam je dosadno a sami ste u kolima, umesto žene, dostupan je Chat GPT da vas kljuca u mozak.
Nedostatak dugmeta P (parking) na menjaču je ozbiljna mana.
Upotreba multi linka na zadnjoj osovini uz nisko težište doprineli su potpuno novim utiskom i odličnim ponašanjem celog automobila u dinamičniji vožnji.
Do 100 km/h ubrzava za 8,1 sekundu, maksimalna brzina je ograničena na 150 km/h
I za kraj možda i nešto što se tiče nas, kompletan Renault 5 e-Tech uključujući i baterije proizvodi se u Francuskoj! Rekao bi da ovo treba da bude uslov i za naš tamni vilajet zvani Rio Tinto. Može, pod kontrolom kopanja i samo gotov proizvod tipa električna VW Buba Made in Serbia.
Što se tiče mene i Renaulta 5 e-Tech to je baš ispala ljubav na prvi pogled. Lidija oprosti!
Što se Fiata Grande Panda tiče, srećom nudiće se i kao hibrid, jer rekao bi sa ovolikom količinom šarma Renaulta 5 nema baš prevelike šanse u EV sektoru.
Cena od 25.000-28.000 evra (bez subvencije).
BONUS VIDEO: Prva vožnja Renault 5 e-Tech
Ekskluzivno iz Nice: Miodrag Piroški
15 Komentara
Comments are closed.
Kuća, garaža, punjač, zaboraviste bazen. Auto NIJE originalan, već viđeno, ne razumem toliko oduševljenje. Veći je doživljaj bio FIAT 1300 ako uopšte znate kako izgleda
Ne razumem, niti ste ga videli a kamoli vozili i znate sve o tome da je već „viđen“. Ne, mi nr znamo šta je Fiat 1300? Uputite nas! Jel ovo? guglao sam malo pa našao
https://youtu.be/yKJw0WU_auA
Pa daj čoveče!
Bolje 2 narkomana u kuci nego elektricni fen reno 5 ispred kuce…
Već zamišljam kako će ova kola kupovati milioneri svojim ženama za rodjendan, da bi se hvalili kako su postali ekološki osvešćeni, a onda će popodne sesti u svoje jahte na Azurnoj obali koje troše 200 litara nafte na sat…srednje klase je i u Francuskoj sve manje, a ako je ponešto još i ima, teško da će se odlučiti za automobil koji će za 5 godina morati da poklone, jer polovne niko normalan neće da kupi. Njihova amortizacija je toliko strašna da obesmišljava pomisao za kupovinu novog automobila…nadam se da će se ta koju godinu pojaviti 5-ca sa SUS motorom da pokriju gubitke u Renou.
Uglavnom će tako biti, složio bi se! Ali šta je za nekoga ko ima jahtu od 2-5 miliona evra na Azurnoj obali da ga posle pokloni sinu (od) sobarice jer ga održavanje lađe košta toliko najmanje godišnje. To je lep gest nekoga obradovati poklonom. Do tada će „gospođetina“ uživati u EV poroku! 😉
Elektrifikacija je mučna rabota, ja je jedino priznajem u malim gradskim modelima. Ovaj R5 je baš štosan a i ceo je Francuski proizvod (i baterije), što mu daje još jednu dimenziju
pokloni sinu od sobarice – samo „pokloni sinu sobarice“. Nažalost, „karićizacija“ padeža je i vas pogodila. Ili ste prešli na nemački „von“?
Slažem se za šmek ove Petice, srećom pa i „naš“ GP nije skroz bez šmeka, videćemo šta kaže tržište.
Hvala na korekciji. Ispravljeno! ❤️
Biće to jako zanimljiv duel R5 vs. GP
Znaci za ljude koji imaju za kupovinu auta 30.000 eur,kucu,solare i garazu. Pa to je skoro 90% naroda hhh. Neki mozda imaju i stan u Beogradu na vodi. Jadan ovaj narod sta mu reklamiraju i nude.
Nece ovo biti nikakva konkutencija Fiat pandi, velika je cena za ovaj gradski automobil i ništa spektakularno ne daje u odnosu na Fiat pandu.
Bio je jedan replika album kultnog britanskog punk benda „Sex pistols“ koji se zvao „Flogging the dead horse“ iliti bicevanje mrtvog konja. To vam je isto sa elektricnim vozilima, dok na zapadu uveliko odustaju od njih kod nas se promovise ova propala investicija. Cini mi se da je upravo Piroski pisao o brojnim nedostacima ovakvih vozila tako da ne vidim smisao ovakvih promocija. Auto jeste lep ali..
Slažem se da je EV u slepoj ulici u koju su ušli zbog gramzivosti ali isto tako tvrdim i uvek sam tvrdio da je gradski EV bez alternative za one koji imaju tehničke uslove (kuća, garaža, punjač, solari).
Tekst objašnjava sve
Previše liči na Mini, barem meni.
Dok ugradis solarne panele da bi punio kod kuce potrosices toliko love da si mogao kupiti mnogo bolji auto na benzin ili dizel. Postprodaja je nocna mora u najavi, punjaci van kuce nepostojeci, tako da ovo moze da priusti neko kome novac nije problem kao treci, cetvrti auto.
Ev nije samo budućnost već i sadašnjost, naravno ako se ne pojavi nešto bolje, naravno i da svaka nova tehnologija ima malo štucanja na početku ali grabi nezaustavljivo napred.
Prvo pravo vozilo je bilo na elektricni pogon, tj baterije, i nastalo je jos pre 120-130 godina (ima ga u Porseovom muzeju, ko je bio dobro zna). Ali tehnologija je i tada kao i sada pokazala svoje nedostatke – mali domet, nedovoljno struje za sve korisnike, mali broj punioca (na primer, u NYC je pocetkom 20. veka 25% taksi vozila bilo elektricno ali su zauzimali oko 40% parking mesta zbog potrebe punjenja). Dolaskom SUS motora, za 20 godina se od prvih SUS modela doslo do trka, tenkova… Otprilike toliko, 20tak godina, traje i ova „renesansa“ EV i tesko da smo se pomerili dalje od pocetka a da nije bilo ogromnih subvencija. No, i to se opet menja negativno po EV – na OI u Parizu vecina vozila je bilo na vodonik i vec sada ima vise punionica nego za CNG a pravi „bum“ se ocekuje sa standardnim zamenskim kanisterom vodonika – za isti utrosak struje, HO vozila predju 40-70% duzi put od EV a dopunjuju se za 5-10 minuta po skoro istoj ceni kao EV.
Sto se tice EV, iz prakse podrzavam samo koriscenje po gradu jer izvan grada ni u Francuskoj nema bas punjaca a i ako ih ima – planirajte visecasovno cekanje na punjac (licno na putu za Bordo). Hibridi vec pokazuju 2x tehnickotehnoloske probleme – elektro i SUS sklopa i skuplji su za odrzavanje ali zbog propisa i lokalnih Eco uslova voznje, jedini nude neki balans troskova koriscenja, registracije sa Eco normama i osiguranja (sto stariji to enormno skuplji). U kolektivu u Francuskoj, ko moze i ko ima dobar SUS auto isti cuva do daljnjeg za putovanja i ima manji EV za po gradu (mada je mene moj 2x ostavio jer baterija nije izdrzala u guzvi – ima autonomiju od oko 250km, ali evidentno i max 3 sata voznje po guzvi)