Online plus

Porsche Mission E Concept

1.57KPregleda

Misija koja vodi u budućnost

Porsche je po prvi put u svojoj istoriji predstavio kupe sa četvora vrata koji je u potpunosti električni ili preciznije rečeno po prvi put u istoriji Porsche brenda imamo priliku da se upoznamo sa automobilom čije „gorivo“ su električna energija uskladištena u baterijama, a pogonske jedinice dva elektromotora koja vode poreklo iz trkačkog automobila Porsche 919 Hybrid koji se koristi za trke izdržljivosti, a se takmiči se u LMP1 kategoriji FIA WEC šampionata


Ovaj neverovatni automobil, „čudo“ iz Štutgarta svoju svetsku premijeru doživeo je na sajmu automobila IAA Frankfurt Auto Show 2015 koji je trenutno u toku i kom prisustvuje i naša ekipa iz Vrele Gume magazina.

Na samom početku odmah možemo zaključiti da je Mission E Concept najlepši Porscheov automobil sa četvora vrata koji smo dosada videli

Porsche Mission E Concept je sportski automobil sa četiri sedišta koji nepogrešivo kombinuje Porscheov emotivni dizajn sa vrhunskim performansama i novim razmišljanjima o praktičnosti i svakodnevnoj upotrebljivosti, a jedna od binijih ideja koje donosi ovaj koncept je prvi sistem za punjenje električnih automobila koji radi na 800 volti, što je duplo više u odnosu na Tesla Model S čiji super punjač od 400 volti puni baterije do 80% njihovog kapaciteta u roku od pola sata. Prema najavama čelnika Porschea njihov sistem super brzog punjenja „Porsche Turbo Charging“ istu radnju obavlja za 15 minuta.

Krenimo od dizajna ovog koncept automobila koji je mešavina Porsche Panamere, aktuelne 911 Carrere i 918 Spidera, naravno ovo se odnosi samo na pojedina dizajnerska rešenja kako bi ličio na svoju braću, a sa druge strane najavljuje u kom pravcu će se kretati dizajnerska filozofija Porsche brenda.

Na samom početku odmah možemo zaključiti da je Mission E Concept najlepši Porscheov automobil sa četvora vrata koji smo dosada videli. Kada se pojavila Panamera kao prvi sedan u Porsche familiji mišljenja oko dizajna ovog automobila su bila jako podeljena ali u većini slučajeva publika ga je ocenila kao kontraverzan. Cenimo da Mission E neće imati takvih problema, pošto fantastično izgleda iz svakoga ugla, moramo priznati da nam je pojava ovog koncepta poprilično „naelektrisala“ emocije i da držimo palčeve svom snagom ovom automobilu da jednoga dana uđe u serisku proizvodnju.

Možemo reći da su dizajneri postigli izuzetnu harmoniju, odnosno pogodili su pravi balan između zahteva da ovaj automobil liči na tradicionalni Porsche (pre svega mislimo na Carreru) , a sa druge strane da ispunjava zahteve koje sa sobom nosi karoserija sa četvora vrata. Mission E je u tom pogledu u potpunosti ispunio očekivanja, posebno zadnji kraj automobila koji definitivno nosi potpis Carrera modela.

Automobil koristi kamere i senzore da prati pokrete vozačevih očiju i ruku i na osnovu toga prilagođava kontrole shodno vozačevom ponašanju

Ništa manje nije impresivan ni enterijer ovog automobila, jednostavno dizanjeri su vešto uspeli da prenesu svoju kreativnost i jedinstveni stil eksterijera u unutrašnjost kabine Mission E koncepta. Enterijer sa jedne strane koncipiran tipično Porscheovski ali tako da automobil poseduje četiri zasebna sedišta, to jest da se pozadi sedi kao i napred. Zanimljiv je i način otvaranja zadnjih vrata koji nas podseća na sistem koji imaju Rolls & Royce modeli Ghost i Phantom, mada kad bolje razmislimo više nas podseća na jedan legendarni sportski automobil iz Japana, naravno u pitanju je Mazdu RX-8 koja je još pre skoro 15 godina ponudila ovo rešenje.

Pogonski sklop Mission E Concepta čine dva elektro motora (permanent magnet synchronous motors-PMSM), koji ujedno služe kao generatori, odnosno automobil ima mogućnost rekuperacije električne energije prilikom kočenja

Četiri zasebna sedišta, otvaranje zadnjih vrata u kontra smeru, bez postojanja „B“ stuba koji obično stoji izmeću prednjeg i zadnjeg para vrata.

Iznstrument tablom ispred vozačkog sedišta, iza upravljača dominira zakrivljeni OLED (Organic light-emitting diodes) displej koji prikazuje pet različitih instrumenata, takođe ispred suvozačkog sedišta nalazi se izdužen displej u obliku pravougaonika koji se prostire celom dužinom instrument table. Automobil koristi kamere i senzore da prati pokrete vozačevih očiju i ruku i na osnovu toga prilagođava kontrole shodno vozačevom ponašanju. Koliko god ovo zvučalo nestvarno tu nije kraj, ima još , Porsche tvrdi da ova tehnologija može emitovati 3D holograme sa kojima će putnici moći upravljati nekim od sistema u kabini automobila.

Kao što smo već decenijama navikli automobili koji nose znak u obliku štita na kome se nalazi crni propeti konjić uvek raspolažu vrhunskim performansama (bilo da oni dolaze iz Maranela ili u ovom slučaju iz Štutgarta), tako je i ovaj put, Mission E Concept je zaista impresivan automobil i po pitanju performansi.

Pogonski sklop Mission E Concepta čine dva elektro motora (permanent magnet synchronous motors-PMSM), koji ujedno služe kao generatori, odnosno automobil ima mogućnost rekuperacije električne energije prilikom kočenja. Radi boljeg rasporeda mase i nižeg centra gravitacije u podu automobila su smeštene litijum-jonske baterije poslednje generacije, koje imaju sposobnost brzog punjenja. Autonomija vozila iznosi 500 km po jednom punjenju ali u roku od 15 minuta uz pomoć “Porsche Turbo Charginig” sistema brzog punjenja automobil će biti spreman da pređe novu distancu dužine 400 km.

Autonomija vozila iznosi 500 km po jednom punjenju ali u roku od 15 minuta uz pomoć “Porsche Turbo Charginig” sistema brzog punjenja automobil će biti spreman da pređe novu distancu dužine 400 km

Raspored motora je logičan, jedan pokreće zadnju osovin drugi pokreće prednju, što znači da je pogon permanentan na sva četiri točka, dok brigu oko raspodele obrtnog momenta vodi “Porsche Torque Vectoring” sistem, koji automatski prenosi snagu na svaki točak posebno. Upravljački sistem je takođe na sva četiri točka, što vožnju čini još sportskijom i omogućuje vozaču da preciznije postavi automobil u željenom pravcu.

Zajedno ova dva motora proizvode preko 600 “električnih konjića” što je sasvim dovoljno za sumanute performanse za jedan četvorosed, koje su na nivou jednog ozbiljnog modernog superautomobila. Ubrzanje iz mirovanja do 100 km/h traje nešto manje od 3,5 sekunde, a da bi postigao brzinu od 200 km/h Porsche Mission E potrošiće skoro 12 sekundi. Prema Porscheovim tvrdnjama njihov električni “vesnik” budućnosti trebao bi da prevali krug na “Zelenom Paklu” za ispod 8 minuta.

Treba pomenuti još jednu zanimljilvu stvar koja svakom posmatraču upada u oči, a to su ogromni dvodelni točkovi sa sedam duplih kraka i centralnim zavrtnjem od 21” napred i 22“ pozadi, koji su napravljeni od karbona i specijalno dizajnirani kako bi što efikasnije odvlačili višak toplote prilikom dugih i oštrih kočenja.

Ubrzanje iz mirovanja do 100 km/h traje nešto manje od 3,5 sekunde, a da bi postigao brzinu od 200 km/h Porsche Mission E potrošiće skoro 12 sekundi

Na kraju možemo zaključiti da je ovo jedan fenomenalan koncept, koji donosi dosta novina ali i unapređenih tehnologija, definitvno zaslužuje šansu da postane serijski model i da u budućnosti krasi ulice svojim prisustvom.

Jedino što zameramo ovom automobilu što nikad neće biti u stanju da govori tradicionalnim Porscheovim jezikom, a to je grmljavina koju proizvode motori sa unutrašnjim sagorevanjem, odnosno nikada neće moći da priušti svom vlasniku muziku za uši i dušu koju proizvode bokseri sa šest cilindara, zbog kojih je Porsche nadaleko čuven.

Tekst: Branko Avramović
Slike i video: Porsche

Top Reviews

Video Widget

gallery