Više od 2000 robota će se pridružiti osoblju kineskih dostavljačkih giganata (Alibaba, Meituana i JD.com) tokom naredne godine. Razlog je naravno pandemija koja beskontaktno poslovanje nameće kao imperativ.
Očekuje se da navedene firme uvedu u pogon 2000 robota do 2022., što je otprilike četiri puta više u odnosu na trenutno stanje, kažu rukovodioci kineskih kompanija, ohrabreni padom troškova vezanih za proizvodnju robota.
Milioni kurira i dalje isporučuju pakete za nekih 3 juana u Kini (0,47 dolara), ali kompanije aktivno istražuju mogućnost upotrebe dronova i „kutijastih“ robota na točkovima još od 2013.
Peking je takođe naredio kompanijama da obezbede periode odmora za kurire, jer se oni očajnički bore s rastućom potražnjom i rokovima.
„Pandemija Kovida-19 je bila veliki zamajac za ubrzavanje ostvarivanja planova u vezi s robotima“, kaže Ša Huaša, glavni naučnik u Meituanu.
Ovaj gigant u oblasti dostave hrane je robotske usluge lansirao februara 2020., kada je broj infekcija u Pekingu bio na vrhuncu, što je ranije od planiranog plasiranja krajem godine.
JD.com je takođe predstavio sopstvene planove u vezi s pokretanjem robotskih usluga, rekao je Kong Ći, glavni naučnik u sektoru autonomne vožnje ovog giganta u oblasti elektronske trgovine. Kompanija je zakazala lansiranje za jun 2020. u Pekingu, ali je startovala s dotičnim servisom u Vuhanu u februaru, jer je ovaj grad u centralnoj Kini bio pod vanrednim merama.
„Želimo da ljudi i vozila funkcionišu bolje zajednički a ne da vozila zamene ljude. Ovo je najdosadniji sektor dostavljačkog posla, tako da na to planu želimo da ljude zamenimo mašinama“, rekao je on.
Ograničenja naspram prednosti
Naravno, ljudsko osoblje i dalje daleko nadmašuje po brojnosti robote, koji imaju izvesna ograničenja, poput nemogućnosti da se penju uz stepenice. Takođe, robotima je kretanje dozvoljeno samo izvesnim rutama zbog ograničenja brzine i uslova na putu.
Takođe, autonomna vozila se više koriste za isporuku manje osetljivih paketa, ne toliko i hrane.
„Efikasnost je na niskom nivou kada je reč o poslovnim zonama, gde ljudi naručuju veliku količinu hrane i pošiljki, a kapacitet vozila je ograničen“, rekla je dvadeset petogodišnja Žang Đi dok je preuzimala paket od autonomnog vozila blizu njene kancelarije u Pekingu.
Međutim, zagovornici podržavaju dugoročne prednosti robota, poput nižih troškova isporuke do krajnjeg korisnika. Istraživači iz Univerziteta u Mičigenu, ustanovili su da bi potpuno i delimično automatizovana vozila mogla da redukuju troškove isporuke u gradovima za 10 do 40 odsto.
Alibabina vozila za isporuku krajnjem korisniku isporučila su preko milion porudžbina od septembra ka više od 200.000 potrošača, kažu u kompaniji, koja operiše s preko 200 robota, a planira da ih ima 1000 do marta, odnosno 10.000 u naredne tri godine.
Smanjenje troškova
Troškovi proizvodnje robota idu dole, kaže Vang Gang, potpredsednik u Alibabi, zadužen za autonomnu vožnju. Razlog su niže cene lidar senzora, uz pomoću kojih se mere distence i renderuju slike oko vozila.
Alibaba i JD.com kažu da su troškovi proizvodnje robota bili ispod 250.000 juana (38.662 dolara) po jedinici, uz tendenciju pada.
JD.com, koji operiše s oko 200 robota, planira da proširi flotu na nekih 1.000 jedinica do kraja 2021.
Meituan procenjuje da će se troškovi proizvodnje robota ove godine svesti na oko 400.000 juana, što je značajno manje u poređenju sa 600.000 juana iz prošle godine, kaže Ša.
Meituanovi roboti će koštati manje od 200.000 juana po jedinici 2025., kada se očekuje masovna upotreba ovih mašina i formiranje flote od 10.000 jedinica. Ova kompanija trenutno u pogonu ima 100 robota za isporuku.
Dostavljačke firme u drugim zemljama, takođe testiraju robote. Ruski Yandex i kompanija za onlajn naručivanje i dostavu hrane, GrubHub, planiraju da startuju s robotima bez vozača za isporuku obroka u američkim koledž kampusima.
„Nadam se da će roboti moći uskoro da imaju široku primenu, jer će nam učiniti život lakšim. Takođe će smanjiti broj direktnih kontakata, što je korisno tokom pandemije, tako da ćemo ujedno biti i bezbedniji“, rekao je dvadeset osmogodišnji Pan Hongđu, programer iz Pekinga.
(1 dolar = 6,4664 juana).
Vrele Gume