Online plus

Online plus Lexus NX 2015

1.17KPregleda

„Iz X u X“

Lexus se u kategoriji krosovera utvrdio modelom RX, lansiranim 1998. godine. Sada se pojačava novim, manjim NX

Kompaktni premijum krosover iz Japana donosi još jednu interesantnu stvar. Naime, on je prvi Lexusov model sa turbo motorom. Zapravo, dostupan je u tri verzije – sa benzinskim turbo agregatom (NX 200t), atmosfercem (NX 200) i potpunim hibridom (NX 300h) u zavisnosti od tržišta.

Za sve postoji prvi put. Lexus NX je prvi predstavnik japanske marke u segmentu kompaktnih krosovera i prvi model uopšte sa turbo motorom. Pored primerka sa dodatnim „prehranjivanjem“, kupci će moći da se odluče i za NX sa atmosferskim motorom i naravno, hibridnim pogonom. Biće dostupan i NX 200t SPORT, sa posebnim detaljima spoljašnjosti i enterijera.

LF-NX koncepti su originalno prikazani na Salonima automobila u Frankfurtu i Tokiju 2013., i u velikoj meri su uticali na dizajn NX-a. Serijska verzija kojoj ne manjka atraktivnosti, predstavljena je uživo 20. aprila ove godine, na Salonu automobila u Pekingu.

Najatraktivniji u segmentu?
Mada je razvijen s namerom da pruži maksimum agilnosti za jedan SUV model, NX je zaista vizuelno maksimalno dopadljiv, sa niskim profilom i jedinstvenom linijom krova.

Kao što je slučaj i sa ostalim Lexusima, „agresivnost“ je naglašena vretenastom maskom i inovativnim LED svetlosnim grupama. Lukovi točkova naglašavaju „mišićavost“ i snagu, uokvirujući naplatke od 17 ili 18 cola.

Ono što možda i dominira spoljnim izgledom ovog automobila je linija krova, čija je najviša tačka pomerena unazad, što sem što daje na atraktivnosti siluete, obezbeđuje dovoljno prostora za glave putnika na zadnjoj klupi.

Zadnji deo karakteriše prepoznatljiva Lexusova „L“ zadnja signalna grupa, naravno uz neizbežnu LED tehnologiju. NX 200t F SPORT poseduje ekskluzivne komponente eksterijera, uz jasno, poboljšane vozne karakteristike.

Ambijent za uživanje
Kabina NX-a kombinuje premijum kvalitet i luksuzne materijale sa dizajnom jednog performantnog vozila. Dizajn enterijera više priliči nekom sportskom nego SUV modelu. Japanska funkcionalnost, naravno, nije zaobiđena. Enterijer karakteriše kompozicija tvrdih metalnih površina koje su u kontrastu sa mekim materijalima.

Masivni centralni srebrni okvir zaokružuje i definiše centralnu konzolu. Jastučići za kolena locirani u dnu armaturne table pomažu komforu i sjajnoj ergonomiji za putnika i suvozača. Poznati HMI (Human Machine Interface) sistem je u skladu sa opštim ambijentom, i naglašava visoki tehnološki nivo automobila.

Toyota je nekada bila kritikovana zbog pozicije sedenja. To je stvar prošlosti, a NX poseduje nisku tačku položaja kukova, što sem udobnosti, doprinosi i dobroj povezanosti vozača i vozila, uz višak prostora u pojasu glava.

Pogon
Već smo spomenuli da NX u gamu Lexusa uvodi novi 2,0 litarski turbo motor sa 235 KS uparen sa novom automatskom transmisijom. Pored njega, tu je NX 200 sa „atmosfercem“, kao i štedljivi hibrid koji koristi 2,5 litarski benzinac sa Atkinsonovim ciklusom. Pored pogona na prednje točkove, dostupne su i varijante sa „all-weather“ pogonom na sve točkove.

Mada štedljiv, hibrid donosi i natprosečnu voznu dinamiku. Pored nove transmisije, tu je i „kick-down“ funkcija, kada se stvori potreba za silovitijim ubrzanjem. Dodatno, baterija je podeljena u dva modula, pozicionirana tako da raspored mase automobila bude što optimalniji, kao i kabinski prostor. Sam pogon ovog modela je karakterističan. Ime mu je E-Four AWD, a ono što ga odlikuje je mogućnost pokretanja zadnjih točkova putem elektromotora.

Novi 2,0 litarski turbo se može pohvaliti sistemom direktnog ubrizgavanja goriva i naprednom tehnologijom kontrole rada ventila koji se prebacuje sa Atkinsonovog na Otto ciklus i obrnuto, u cilju optimizovanja performansi i štedljivosti.

Da bi se u što većoj meri minimalizovala „turbo rupa“, izduvni sistem „četiri u dva“ uparuje cilindre u odnosu na radni ili kompresioni hod klipova da bi se redukovali gubici motora na proces usisa i izduva i eliminisalo mešanje izduvnih gasova. Ovo je poboljšalo odziv na papučici gasa kao i raspon dostupnog visokog obrtnog momenta. Turbo motor isporučuje 235 KS na 5.600 o/min, uz maksimalni obrtni moment od 350 Nm dostupan od 1.650 do 4.000 o/min. Ovaj turbo motor je laboratorijski testiran više od 10.000 časova pre nego što je instaliran u vozilo, nakon čega je pokrio više 1.000.000 kilometara!

Dinamika 
NX 200t sa „all-weather“ pogonom na sve točkove poseduje i „Dynamic Torque Control“ sistem koji vrši raspodelu obrtnog momenta u cilju ostvarivanja maksimalnog prijanja i stabilnosti prilikom vožnje u krivinama. Sistem konstantno kontroliše transfer obrtnog momenta između prednjih i zadnjih točkova, putem senzora koji detektuju brzinu vozila, ugao upravljanja, brzinu upravljanja, ugao papučice gasa i stopu skretanja sa zadate putanje.

U cilju uštede goriva, sistem koristi samo prednje točkove tokom standardnog krstarenja. Kada postoji potreba, on automatski angažuje pogon na sve točkove, preko elektromagnetno kontrolisanog kvačila u kućištu zadnjeg diferencijala, šaljući do 50 odsto dostupnog obrtnog momenta na zadnje točkove. Ukoliko vozač ode preširoko u krivini primera radi, „Dynamic Torque Control“ mu pomaže da se vrati na željenu putanju.

Ogibljenje je takođe unapređeno. Prednja postavka je MacPherson, sa komponentama visokog stepena krutosti i pokretnim delovima sa smanjenim trenjem. Zadnje ogibljenje u vidu oscilirajućih dvostrukih ramena odvaja opruge od amortizera, te optimizuje agilnost, stabilnost i komfor, i obezbeđuje izraženo nizak pod za jedno SUV vozilo.

Vrhunska tehnologija
Pored napredne mehanike, inovativna je i tehnologija unutar kabine. Po prvi put, tu je „Wireless Charging Tray“ za punjenje baterija kompatibilnih mobilnih uređaja i tableta. Lexusov novi „Remote Touch Interface“ sa platformom osetljivom na dodir i multi-info displej zaokružuju „svemirsku“ tehnologiju, uz takve elemente kao što su senzor G sile i merač raspoložive snage, „head-up“ displej, „All-speed Dynamic Radar“ tempomat, monitor „mrtvog ugla“ uz radarski sistem upozoravanja saobraćaja, odnosno kretanja vozila iza automobila pod imenom „Rear Cross Traffic Alert“.

Nema šta, Lexus je automobilskom svetu ponudio još jedan „dragulj“, u kome ćemo nadamo se uživati uskoro, čekajući na veličanstveni LC.

Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery