Još jedan aspekt VW krize
Šta to imaju zajedničko Volkwagen, fudbal, Winterkon i Sep Blater?
Domaćoj javnosti preopterećenoj informacijama oko rijalitija što farmerske što prisluškivačke vrste, nekako izmiče razvoj događaja i posledice instaliranja Volkswagenovog lažnog softvera koji ulepšava brojke štetne emisije izduvnih gasova a samim tim i prodaju, a obmanjuje kupce i celu javnost. Svedoci smo vremena u kojem se gaze poslednji tragovi morala i poštenja u nekim sferama, u kojima smo još uvek verovali u ideale, poput onoga „Made in Germany“.
Sve posledice VW skandala se još ne mogu sagledati, jer osim što ugrožavaju sopstvene akcionare, državu Nemačku, mogu ozbiljno da uzdrmaju celu automobilsku industriju
Sve posledice VW skandala se još ne mogu sagledati, jer osim što ugrožavaju sopstvene akcionare, državu Nemačku, mogu ozbiljno da uzdrmaju celu automobilsku industriju, u smislu gubitka poverenja en general. Jer, nije samo VW u fokusu, nego možda i još više laboratorije, i brojne institucije za „kontrolu“ tehničkih (pa i ekoloških) parametara.
Još 2011. godine, neimenovani inženjer Volkswagena je izvestio svoje nadređene o ilegalnom softveru
Mnogo pitanja se u ovom trenutku postavlja, ali ipak je ono najvažnije, ko je unutar VW koncerna znao i odobrio ugrađivanje ovakvog softvera. Pojavljuje se informacija o neimenovanom inženjeru koji je još 2011. izvestio svoje nadređene o ilegalnom softveru. I snabevač Bosch je upozoravao da je upotreba navedenog softvera u putničkim automobilima spremnim za prodaju zapravo nezakonita. Sve je nailazilo na zid ćutanja. Očigledno je da su se odluke donosile iza tapaciranih vrata u samom vrhu Volkswagena.
Upravljanje kompanijama kao što je VW, je strogo hijerarhijsko, patrijarhalno čak. Niži menadžment bespogovorno vezuje konja baš tamo gde mu gazda kaže. Čak i ako se očigledno vidi kuda će i konj i gazda. Komandna odgovornost Martina Winterkorna je sasvim jasna. Napustio je svoju fotelju, rekao je da se oseća odgovornim za problem sa dizel motorima, da podnosi ostavku u interesu kompanije, ali da nije znao za lažiranje. Ipak, on odlazi sa sve prihodima koji mu po zakonu sleduju do kraja 2016. – kako su nemačke kolege izračunale, u visini od oko 28,6 miliona evra. On će dakle lagano da ode, bez krivične prijave, sa lepim i sigurnim prihodom u džepu, a akcionari ostaju sa dramatičnim gubicima vrednosti brenda koji trenutno na berzi iznose više od 40 milijardi evra, sa nesagledivim posledicama po budućnost kompanije, i sa ko zna kolikim odštetnim zahtevima. Sve ovo zajedno ne može da se meri sa najskupljim problemom sa kojim se suočava kompanija, a to je gubitak poverenja u brend. Jer, poverenje i dobar glas je nešto najvrednije što posedujemo, i brani se i životom.
Bosch je upozoravao VW da je upotreba navedenog softvera u serisjkim putničkim automobilima spremnim za prodaju zapravo nezakonita
Winterkorn odlazi iz VW uz pomoć “zlatnog padobrana” sa prihodima koji mu po zakonu sleduju do kraja 2016. Preračunato, 28,6 miliona evra
Na ovom mestu, u kontekstu treba sasvim kratko spomenuti i nedavni FIFA skandal i postupak protiv do skoro nedodirljivog Seppa Blattera. Svi znaju za korupciju, svi znaju da je FIFA – Udruženje, i da ono i njene aktivnosti ne podležu plaćanju poreza. Kao takvo, samo u 2014. godini obrnulo je 3,3 milijarde dolara i ostvarilo 1,4 milijardu evra dobiti. Kakve to veze ima sa autoindustrijom? Nikakve na prvi pogled. Osim,… Istraga protiv Blattera nije otvorena u Evropi jer njegova nedodirljivost to nije dozvoljavala. Amerika je bila ta koja je otvorila fudbalsku Pandorinu kutiju, isto kao što je američka agencija „slučajno“ otkrila VW-ov prevarantski softver
Liči na veliku međunarodna zaveru Amerike protiv Evrope? Možda! Međutim fudbal i VW nikada nisu bili kost u grlu te iste Amerike pa su i motivi za ovu zaveru vrlo “tanki”. Reklo bi se da je u pitanju nešto sasvim drugo, nešto evropski globalno, što najviše povezuje ova dva skandala. Provincijalno razmišljanje i ponašanje, u kojem su dozvoljena svakojaka gotovo javna „muljanja“ nedodirljivih o kojima svi složno ćute. Kada pukne skandal, isti ti se zgražavaju i iščuđavaju. Tako je to u Evropi. Očigledno, na dugi rok, beše to neodrživo. Jedna po jedna nedodirljiva ikona danas se lomi. Strahujem iz svetla svih dešavanja a posebno izbegličke krize, da je Volkswagen Dizelgejt samo šareni ogrtač “Stare dame” koja stoji na staklenim nogama! Dovoljno je samo malo i da se sve raspadne. Baš kao i naši ideali sažeti u Das Auto!
Amerika je bila ta koja je otvorila fudbalsku Pandorinu kutiju, isto kao što je američka agencija „slučajno“ otkrila VW-ov prevarantski softver
Lidija Piroški