Online plus

Nissan Nismo GT-R

963Pregleda

Godzila na steroidima

Od kada su mediji objavili da je nukelarni reaktor u Fukošimi procureo, čini se da je izlivanje radiokativnog odpada i radijacija nastala tom prilikom uzdrmala Japance mnogo jače nego što se mislilo

Neko drugi bi posle toga spas potražio na sto strana, neko bi se posle takvog „Božijeg besa“ izmislio drugu religiju, a oni su pod uticajem radijacije odlučili da naprave Nismo – tipično japanski! Da, samo tako se može opisati doneta odluka, dakle radijacija je kriva što se Nismo GT-R uopšte i nalazi pred nama. U filmu se posle takve katastrofe pojavi Godzila, u realnosti – Nismo!

Da li ste nekada igrali bilijar? Ta igre na najbolji način opisuje model kojem se danas divimo. Dakle, dobili ste kugle, imate cilj i treba da ga postignete. E sad, nije stvar u tome da vi popunite rupe, to i oni bez obe ruke nakon nekog vremena mogu da učine pre ili kasnije, poenta je da rupe popunite pre ostalih! Znači, smisao bilijara koji se poklapa sa smislom koji krasi ovaj automobil, on nije u gađanja ili preciznosti pa čak ni u brzini, smisao je da sve što se radi uradi brže od drugih. Ta perverzna potreba muškaraca da moraju da budu prvi i najbrži u popunjavanju svih rupa pomaže dosadnom bilijara da skoro 2 veka egzistira isto kao što pomaže GT-R Nismo da preskoči trivijalnosti i rođenjem postane kralj. Razlog je što su to dve tipične refleksije muškh potreba.

Ukrećeno ludilo
Sličnost između i bilijara, njega i nas je što on u automobilskom smislu sve što radi, uradi to mnogo brže od ostalih, a da pritom ne izgleda kao automobilski hipster kojeg iza svakog ćoška čeka tim mehaničara spremnih da ga „natankaju“ i „napumpaju“ mu pneumatike. On sa onim što može ne „bode“ oči svima, on je dobar kad to zatreba… Kao što Novak ne šeta po gradu sa reketom da bi pokazo da je uvek na visini zadatka, kao što ni Ronaldo ne dribla ceo dan svakog ko mu se približi, on je prosto dobar kad se to traži od njega, on svoju snagu ne pokazuje smešnim stavom večno naoštrenog krvnika koji definitivno treba pauzu, on snagu kao i svaki šampion čuva za odmeravanje sa sebi sličnima, i čuva je u srcu. To srce je 3,8 litarski V6 agregat sa dvostrukim turbo punjenjem preuzetog sa trkačkog GT3 modela, koji pomoću individualne kontrole paljenja cilindara stvara i eksploatiše snagu od 600KS(447kW) i obrtni moment od 652 Nm na najbolji nalčin, prelazeći tako krug Nirburgringu za celih 7,08 minuta! Na njegovu veliku žalost, on ćeizgleda morati još neko vreme da sačeka odmeravanje sa sebi sličnim…

On je jednostavna prečica do statusa „glavnog“, most preko kojeg vozač ima priliku da do svega zacrtanog stigne duplo brže od ostalih. Nismo je dominanta figura među četvortočkašima, zato će svako od nas, od sad pa na dalje i u buduće sanjati da se naše i njegovo ime u saobraćajnoj dozvoli i spoje i nikad ne razdvoje, da uz njegovo ime istinskog predatora i mi „švercujemo“ kao tipično takvi, a da nam pravo za to daje vlasništvo nad istim. Obećati se na vernost jedno drugom, znati da je Nismo uz vas, da postoji, i da je njegova snaga pod vašim patronatom.

Štimung do pucanja
Uz opisano srce motora, dobitni trio čine još karoserija i vešanje. Novom metodom „tačkastog“ lepljenja laganih panela postignuto je precizan odziv šasije na kretanje automobila u krivinama. Prilikom testiranja pomoću Computational Fluid Dynamic simulacione tehnike u vazdušnom tunelu, vodilo se računa o maksimalnom iskoršćenju linije koja prati automobil, i nenarušavanja izgleda iste. Tako sve zasluge poboljšane aerodinamičnosti odlaze na tri celine, prednji zadnji branik za „sečenje“ nadolazeće vazdušne barijere, i zadnji spojler za korišćenje istog kako bi se pri brzinama većim od 300 km/h stvorio dodatni potisak od 100 kilograma! Ta tri elementa su preuzela na sebe „teret“ modifikacija, svaki prorez, svaki aerodinamični dodatak i usek, sve je to svoje isključivo mesto pronašlo na branicima i „repu“. U slučaju da „zažmurite“ na njih, i sudite izgledu po preostaloj karoseriji, mislili biste da gledate „običan“ GT-R! Maksimalna iskorišćenost minimalnim korekcijama, tipično japanski…

Vešanje kao veza koja čini da sinhornizovani rad karoserije i agregata funkcioniše, svojevrsni je „lepak“ koji nekontrolisane snagu i tehnološke mogućnosti drži na okupu, čineći svojom proračunatošću „ustupke“ svakoj od strana zarad krajnjeg cilja, praveći tako konkretnu i upotrebljivu stvar. Maksimalne performanse zahtevale su od Nissana da preuzme ogibljenje sa trkačkog modela, tako da su opruge ručno rađene od strane Bilstein BampTronic. One su deo naprednog sistema koji se služi dvostrukim viljuškama kako bi smanjio uticaj G sila u krivinama. Univerzalnost Nismo GT-R-a ogleda se u ponuđenom odabiru ogibljenja, pored uobičajnih Comfort i Normal, na „meniju“ se nalazi i R mod namenjen isključivo stazi gde njena primena jedino i ima smisla. Snaga se na asfalt prenosi Dunlop pneumaticima promera 255/40 ZRF20 napred, i širim 285/35 ZRF 20 nazad.

Da bi se nalasilo ko je tvorac legalnog trkača, Nismo se potrudi da crvenu boju karakterističnu u svojim dorada „proštepa“ kroz svaki detalj, ali bukvalno! Konac šava se proteže u unutrađnjosti preko vrata do kontrolne table i centralnog stuba a ponajviše se istične na dva klučna elementa – volanu i sedištima. Oboje izgled duguju „preplitanju“ crne boje alkantare i već spomenutog grubog konca. Trokraki volan se ne razlikuje mnogo od prethodnika, izuzev po uočljivom crvenom prstenu na vrhu usečenom u meku teksturu izvrnute kože. Ergonomska sedišta su prepuštena Recaro, koji se odlučio da ih izradi od laganog karbon fibera. Osmišljena i projektovana na stazi, dani i meseci su utrošeni u ponovnom vraćanju na početak kako bi se dobio kranji proizvod, za tek koji milmetar bolji o početnog protipa, ali opet bolji – i opet tipično japanski!

Dupliranje duplog
Davnih dana kada je počelo da se priča o šansama da se jedan ovakav automobil pojavi, neki čudak je tvrdio da će Nismo do 100 km/ na čas ubrzavati za 2 sekunde. Ispostavilo se da je čudak bio u pravu. Kako tačno, mi ne znamo, ili se prilikom merenje Japancima štoperica zaglavila na neko vreme, ili će italijanske i nemačke stručne glave pamet izgubiti i osedeti pokušavajući da otkriju dal je to bio mit ili realnost, proklinjući pritom profesiju koju su odabrali. Ako je ipak ovo drugo, a izgleda da jeste, kuku njima! A i nama… Kako ćemo se sada svađati i prepirati da li je neki BMW neke M serije koji ide 4,1 sekundi brži od nekog Mercedesa neke AMG edicije koji ide ide isto tako brzo ali zato bolje „naleže“ u takvim i tim krivinama, koga će sad koga će sada za to biti briga? Ono što oni rade za 4 sekunde ovaj manijak radi duplo brže! On može da napravi krug na stazi i oko svakog od njih dok oni tek shvate šta se događa i gde se nalaze… Duplo brži, duplo bolje vreme, duplo jeftini, „duplo“ može da se izgovara još dve strane dok vam se slova pred očima ne dupliraju! Kao da je i on dupli, dva obična GT-R-a na jednom mestu… Nejasna slika za naše oči i shvatanja.

Japanska vizija budućnosti
U eri kada se svi dovijaju kako da što bezbolnije pređu na električne automobile, ovaj Nismo je baš sada odlučio da ubrzava za 2 sekunde! Kada će to moći pravi EV, nikad, a možda ni tad… A taman smo se približili toj magičnoj granici koja se meri „vorpovima“ zvezdanih staza. Tuga, sudbina i vreme su večno posvađani kad treba da se dogovore oko pravih stvari! E, baš zbog toga treba udariti zid između Japana i ostatka sveta, uvesti im sankcije i izolaciju kao i njihovim severnokorejskim susedima bar dok pompa oko Nismoa ne prođe, dakle sankcije, zaslužili su! Ne radite nam to, mi ne želimo da znamo za taj Nismo, neka ga spale kao da nikad nije ni postojao, mi ćemo se živeti još malo u grmljavini ovih što „jedva“ za 4 sekunde mogu do „stotke“ i pamtiti ih takve i nakon trenutka kada oko nas zavlada večni svet automobilske tišine. Da rezimiramo, mi nećemo Nismo, teško nam je da priznamo ali mi ga ne želimo. Njega koji predstavlja zbir svega dobrog što će EV odneti pred sobom. Treba da se šalje i potpisuje peticija u svim ambasadama, Amerika i Azija, Eskimi i tranvestiti -SVI! Jednoglasno da se kaže da mi ne želimo Nismo, za naše dobro uništite taj album svih lepih stvari koje je nafta imala da nam ponudi i pustite nas da povijenih ramena zagrlimo frigidnu budućnost… Japanci su za sve krivi, 50 godina oni nam podmeću robote i elektriku a sada, kada je sve otišlo do đavola, oni bi nam daju Nismo. Nije fer, samo to imamo da kažemo, nije fer koliko je ta „stvar“ dobra…

Pero Ivić

Top Reviews

Video Widget

gallery