Bogataška posla
Bez obzira da li stojite na vašem balkonu u Monaku ili sedite kraj bazena u vili na Karibima, superjahta u prolazu je poput zova morske sirene.
Da, da, to je omiljeni vid luksuznog prevoza milijardera, ali i poznatih ličnosti poput Bijonse i Bibera. U slučaju da niste ranije iznajmljivali jahtu, Džonatan Beket, predsednik i izvršni direktor Burgessa, vodeće brokerske firme za iznajmljivanje i prodaju megajahti, će vam objasniti neke stvari. On kaže da njegova kompanija obavlja nekoliko hiljada čarter plovidbi godišnje, a od te ukupne brojke, 10 odsto to radi prvi put.
Motor ili jedra?
Dok samo oko pet odsto klijenata želi jahtu sa jedrima, Beket kaže da svaka grupa ima „veoma različitu klijentelu“. Dok obe varijante nude sličan nivo luksuza i opremljenosti, Beket kaže da je motorna jahta poput „iznajmljivanje velike vile na vodi“, dok će jahta sa jedrima „da se naginje tokom vetrovitog vremena. Doduše, možete spustiti jedra, ali ukoliko ste istinski mornar, uživaćete u jedrenju.“
Gde želite da krstarite?
Odabir lokacije se vrši u ranoj fazi planiranja. Jahte imaju tendenciju da plove sezonski i ostaju u jednoj regiji čitave sezone, tako da ukoliko želite da plovite po Mediteranu, imaćete različit izbor u odnosu na onaj u Skandinaviji.
Gde želite da krstarite?
Odabir lokacije se vrši u ranoj fazi planiranja. Jahte imaju tendenciju da plove sezonski i ostaju u jednoj regiji čitave sezone, tako da ukoliko želite da plovite po Mediteranu, imaćete različit izbor u odnosu na onaj u Skandinaviji.
Koliko vam je dubok džep?
Beket kaže da njegova firma ima plovila za svačiji džep, ali dodaje: „Startna cena je oko 150.000 dolara nedeljno. Toj brojci treba da dodate još 25 odsto za troškove hrane, alkohola, goriva, komunikacija i lučkih troškova, a sve se to plaća pre nego što napustite pristanište.
Da li ima smisla deliti troškove unutar grupe?
„To se retko događa“, kaže Beket. Postavka na većini brodova je takva da je tu glavna kabina, tako da je teško ravnomerno podeliti stvari. On dodaje: „Zaista vam je potreban neko ko će da donosi odluke. Da li ćete krstariti noću? Koliko dugo ostajete u luci? Koliko vremena ćete provesti u doručkovanju? Mnogo je bolje kada imate vođu.“
Kakav tip posade želim?
Informisanje u vezi sa posadom i njihovim navikama je jedna od najvažnijih faza u procesu. „Posada je važnija od jahte“, kaže Beket. „Da li želite opuštenu ili visoko profesionalnu posadu, obučenu u adekvatne uniforme? Ili ste možda više za šortseve i majice, odnosno više opušteniju atmosferu? Možete imati najbolju jahtu na svetu, ali ukoliko ne odaberete dobru posadu, krstarenje može da bude katastrofalno. U isto vreme, možete imati jahtu koja možda i nije najbolja, ali je posada briljantna, te su na kraju svi srećni i zadovoljni.“
Šta želimo da jedemo?
Mada može biti sređeno da dovedete svog kuvara ili dobijete nekog specijalistu, u posadama jahti se uvek nalazi i kuvar. „Hrana je veoma važan deo savremenog jahtinga“, kaže Beket. Burgess na to obraća veliku pažnju i posećuje jahte koje iznajmljuje na različitim izložbama brodova. Njegov tim ocenjuje posadu i upoznaje se sa kuvarom da bi stekao uvid u njegovu stručnost i sposobnosti.
Precizno određivanje hrane koju volite i specijalna priprema, koja će uticati na vaše uživanje su ključni prilikom komunikacije u ranoj fazi.
Koji tip aktivnosti volimo?
Svaka jahta ima različite pogodnosti i opremljenost, tako da nabavite listu svih „igračaka“ koje su dostupne, kao i objekata poput spa centra i bioskopa. Na nekim jahtama je prisutan i maser(ka), tako da ukoliko volite dobru masažu, obratite pažnju na brodove koji poseduju dotičnu uslugu. Kada su u pitanju luke, obratite pažnju na mesta koja želite da posetite, i ono što želite da iskusite. Beket kaže da su sve opcije moguće kada je reč o njegovom timu i kapetanu, ali je planiranje neophodno.
Da li mogu da menjam itinerer?
„Za razliku od velikih brodova, gde ste striktno vezani za raspored“, kaže Beket, „ovde je sve stvar dogovora sem luka u kojima se vrši ukrcavanje odnosno iskrcavanje, jer će pre i posle vas neko drugi biti angažovan.“
Da li mogu da produžim iznajmljivanje?
Beket kaže da ukoliko želite, možete produžiti plovidbu, informisati se da li postoji prazan prostor nakon ugovorenog termina. On kaže da možete pregovarati oko opcije produživanja prilikom obezbeđivanja rezervacije. U mnogim slučajevima, nećete morati da donesete odluku dok niste došli do sredine krstarenja. Imajte na umu da produženje zahteva uplatu pre nego što nastavite.
Da li mogu da platim naknadno?
Žao mi je, nećete moći da sakupite „članske milje“ i „hotel poene“ na ovom putovanju. Beket kaže da je industrijski standard „transfer keša preko banke“. Novac se uzima unapred za čarter, plus svi tekući troškovi, koji iznose dodatnih 25 odsto. Ukoliko rezervišete čarter za 500.000 dolara, to je još 125.000 dolara za troškove goriva, alkohola, komunikacija…
Šta ukoliko prekoračim troškove?
„Zlatno pravilo je „nikada nemojte ostati bez novca““, kaže Beket. „Mi to pratimo.“ Naravno, ponekad međunarodni transfer novca može da traje dan-dva, tako da i na to treba obratiti pažnju. Posada će moći da isplati lokalne troškove.
Ukoliko dođe do otkazivanja?
Zapravo, postoje dva tipa otkazivanja prilikom iznajmljivanja jahte. Prvi je kada vlasnik jahte otkaže čarter. To može da se desi zbog mehaničkog problema ili prodaje plovila, ili jednostavno odustajanja. U tom slučaju dobijate svoj novac nazad, plus odšteta, koja može da iznosi od 25 do 50 odsto, u zavisnosti koliko ste blizu datuma početka krstarenja. Beket kaže da je jedan klijent, koji je platio milion dolara za čarter koji je otkazan, na brzinu zaradio 500.000 zelenih novčanica.
„Ukoliko vi otkažete krstarenje, treba da posedujete čarter osiguranje“, kaže Beket, „jer celokupna suma koju ste do tog momenta isplatili neće biti refundirana.“ Vi obično plaćate 50 odsto prilikom potpisivanja, a drugih 50 odsto mesec dana pre ukrcavanja.
Kako da pronađem pravog agenta?
Beket kaže da osam kompanija predstavlja 80 odsto svetske flote megajahti, koje su na čarter tržištu. On preporučuje informisanje u „Better Business“ birou, razgovor sa prijateljima koji su već iznajmljivali jahte, kao i dobijanje informacija od svakog agenta u vezi sa deponovanjem novca. Pitajte vašeg agenta da li su on ili njegove kolege posećivale jahte za koje ste zainteresovani. Beket kaže da dobar agent nastoji da uđe u psihu svog klijenta, jer je iskustvo iznajmljivanja jahte bazirano na čitavoj paleti različitih faktora.
Na kraju, ukoliko ste se zainteresovali za neku jahtu, idite kod agenta koji radi preko kataloga. Kao i kod prodaje nekretnina, gde agenti imaju svoje sopstvene kataloge, oni svoje kataloge prodaju ostalim agentima. Ovo omogućava pregovore sa komisijom u vezi sa ostvarivanjem popusta, jer ne moraju da dele proviziju sa drugim agentom, ali Beket dodaje: „Najvažnije je odabrati agenta koji je profesionalan i potkovan, i koji razume vaša očekivanja.“
Priredio Pavle Barta