Online plus

NAIAS 2016

Severnoamerički salon automobila u Detroitu, 11. – 24. januara 2016.
1.2KPregleda

Noviteti koje očekujemo

Severnoamerički salon automobila (NAIAS) važi za jedan od sajmova automobila sa najdužom tradicijom u svetu. Sa izuzetkom ratnih godina tokom drugog svetskog rata i rata u Koreji, održava se iz godine u godinu, već duže od čitavog jednog veka, i to naravno u Detroitu, američkoj prestonici automobilske industrije


Ove godine NAIAS traje od 11. do 24. januara, pri čemu je otvoren za posetioce od 16. do 24. januara. Sa ovogodišnjeg salona izostaće četiri zvučne britanske marke, Bentley, Jaguar, Land Rover i Mini, kao i inovativni kalifornijski proizvođač Tesla Motors. Sa druge strane, na ovogodišnjem detroitskom salonu očekujemo više od četrdeset, što severnoameričkih, što svetskih premijera.

Od onih o kojima se najviše govori i piše prethodnih meseci, izdvajamo novu Mercedes E klasu, luksuznu limuzinu Volvo S90 i „admiralske brodove“ iz Lincolna i iz nove Hyundaijeve premijum marke – novi Continental i luksuznu limuzinu Genesis G90.

Na planu osveženih modela, Infiniti će se pohvaliti novim biturbo V6 motorom sa 400 ks u modelu Q50, Mercedes predstavlja svog naslednika poznatog SLK u vidu modela SLC, dok Porsche nastupa sa svojim draguljima, osveženim i dodatno osnaženim modelima 911 turbo i 911 turbo S.

Što se koncept modela tiče, predstavljanje novog vozila za sada je potvrdila Acura, a priča se da sa svojim studijama dolaze i Audi, VW i Nissan.

Ali, krenimo redom!

Serijski modeli (po imenu proizvođača, abecednim redom):

Audi navodno izlaže jedan svoj novi serijski model, ali za sada nema potvrde ove vesti.

BMW prikazuje modele 330e, X4 M40i i M2 Coupe.

BMW 330e je „plug-in“ hibridni model serije 3, sa pogonom koji kombinuje snagu dvolitarskog benzinskog motora i električnog motora, ukupno ostvarujući 252 ks i 420 Nm obrtnog momenta, dovoljnih za ubrzanje do 100 km/h za 6,1 sekundu. Pri tome, proizvođač tvrdi da ako ste pažljivi po pitanju potrošnje, možete da ostvarite gotovo bajkovitih 1,9 litara na sto kilometara.

O performantnom krosoveru BMW X4 M40i već smo pisali nešto opširnije, u vestima od 19.12.2015. Podsetićemo Vas ovde samo da se radi o trenutno najsnažnijoj varijanti modela BMW X4, sa šestocilindarskim trolitarskim TwinPower Turbom, snage 360 ks (265 kW) i maksimalnog obrtnog momenta od 465 Nm, osmostepenom automatikom i xDrive pogonom na sve točkove. M40i do 100 km/h ubrzava za manje od pet sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 250 km/h.

BMW M2 mnogi opisuju kao „duhovnog naslednika“ klasičnog BMW M3 E30. Pokreće ga redni šestocilindarski trolitarski turbo, koji u novom M2 ostvaruje 365 ks (268 kW) i obrtni moment od 464 Nm, sa vrednošću od 499 Nm u „overbustu“. Kupci će moći da biraju između manuelnog menjača sa šest brzina i sedmostepenog automatskog menjača sa duplim kvačilom. U verziji sa manuelnim menjačem, moguće je ostvariti ubrzanje od 100 km/h za 4,4 sekunde, dok automatika istu brzinu postigne za 4,2 sekunde.

Buick bi mogao da predstavi svoj krosover model Envision, što za sada nije potvrđeno.

Novi Bolt EV zamišljen je kao pristupačno vozilo na električni pogon, a Chevrolet ga razvija zajedno sa južnokorejskim industrijskim gigantom LG, uz obilato korišćenje njihovog bogatog iskustva na polju potrošačke elektronike.

Osim električnog modela i modela Cruze hečbek, Chevrolet bi mogao da prikaže i najsnažniju verziju sportskog modela Camaro, pod oznakom ZL1. Novi ZL1 dobija moćni V8 6,2-litarski motor iz najnovije generacije performantnih modela iz iste kuće, Cadillaca CTS-V i Corvette Z06, sa snagom verovatno u klasi 650 ks. Za sada nisu potvrđene informacije da li bi premijera, ukoliko je bude u Detroitu, obuhvatila samo kupe varijantu Camara ZL1 ili i kupe i kabriolet izdanja.

Chrysler bi trebalo da predstavi svoj novi minivan Town & Country.

majući u vidu ukus američkih kupaca, novi model mogao bi da se dobro prodaje, budući da se radi o prostranom i dobro opremljenom vozilu, prilično „nakrcanom gedžetima“ u unutrašnjosti, sa solidnom motorizacijom koja će skoro sigurno obuhvatiti i „plug-in“ hibridni pogon, i sa opcijom pogona na sve točkove, čime se izdvaja od mnogih konkurenata.

Fisker u Detroitu izlaže svoj misteriozni Force 1.

Za ovaj model, osnivač kompanije je nedavno izjavio da bi mogao da dođe sa „jednim od najsnažnijih atmosferskih motora današnjice“. Na osnovu toga, nagađa se da bi ispod haube ovog noviteta mogao da se nađe neki V12 zapremine između šest i sedam litara. Za prenos snage zadužen je manuelni šestostepeni menjač ili za sada nepoznata verzija automatske transmisije, a pogon je na zadnjim točkovima. U razvoju učestvuje i za sada neimenovani američki vozač trkačkih automobila, a proizvodnja ograničene serije od najviše 50 automobila trebalo bi da počne u aprilu.

Ford nastupa sa osveženim modelom Mondeo, odnosno Fusion, kako ga nazivaju na nekim vanevropskim tržištima, uključujući i SAD.

Osveženi Ford Mondeo stiže sa izmenjenom prednjom maskom, većom rešetkom hladnjaka, drugačijim branicima i prednjim svetlima, uključujući dnevna LED svetla. Pretpostavljamo da ćemo još novosti o osveženom modelu (uključujući informacije o eventualnim izmenama u ponudi motorizacije) saznati prilikom njegove premijere, koja je zakazana za 11. januar.

Genesis izlaže perjanicu nove luksuzne marke, limuzinu G90, sa kojom otvoreno gaji velike ambicije u segmentu kojim vladaju Mercedes-Benz S klasa, Audi A8 i BMW 7.

O ovom modelu mnogo smo čuli i videli poslednjih meseci. Podsetićemo da se radi o velikoj i tehnološki naprednoj limuzini, sa V6 i V8 opcijama motora, snage od 311 do 425 ks, sa pogonom na zadnje ili na sve točkove i sa vrlo luksuznom unutrašnjošću.

General Motors specijalisti za SUV i krosover vozila iz GMCdivizije, prema za sada nepotvrđenoj najavi, u Detroitu predstavljaju novi krosover sa sedam sedišta, model GMC Acadia.

Novi krosover marke GMC odlikuju nešto manje dimenzije u odnosu na njegovog prethodnika, kao i zaobljenija forma karoserije. Dolazi na produženoj varijanti platforme Cadillaca XT5, čime je takođe obezbeđeno smanjenje mase vozila.

Honda za Detroit priprema svetsku premijeru svog pikap modela Ridgeline.

Infiniti QX60

Ovaj Hondin model projektovan je i proizvodi se u SAD. U suštini, u pitanju je pikap izdanje nedavno obnovljenog modela Honda Pilot. U skladu s tim, očekuje se da unutrašnjost kabine dosta liči na enterijer ovog modela, ako čak ne bude i identična sa njim. Slično je i sa pogonom, pa se u pikapu Ridgeline očekuje troipolitarski V6 iz Honde Pilot, dok će kupci moći da biraju između automatskih menjača sa šest ili sa devet stepeni prenosa, uz mogućnost izbora pogona na sve točkove.

Infiniti, Nissanova luksuzna divizija, u Detroitu nastupa sa dva osvežena modela, QX60 i Q50, dok još uvek nije potvrđena premijera modela Q60 Coupe.

Infiniti Q50
Infiniti Q60 Coupe

Osveženi Infiniti QX60 dolazi sa zanovljenim spoljašnjim izgledom i izborom između sedam boja karoserije, ali i napakovan mehaničkim i tehnološkim unapređenjima u odnosu na varijantu ovog modela pre „fejsliftinga“. Pomenimo, na primer, nove amortizere i opruge, za koje u Infinitiju tvrde da garantuju veću ubodnost u vožnji i manje naginjanje prilikom promene pravca, kao i novi električni servo upravljač, koji obezbeđuje direktnije upravljanje. Na planu bezbednosti, tu su sistem za „inteligentnu“ prevenciju naletanja na vozilo ispred, funkcija detekcije pešaka, i slično. U ponudi motorizacije kao standardni pogon nudi se V6 radne zapremine 3,5 litara, sa 265 ks i 336 Nm obrtnog momenta, dok interesantnu alternativu predstavlja hibridni pogon koji se sastoji od 2,5-litarskog kompresorskog četvorocilindraša, električnog motora i litijum-jonskih baterija, sa efektivnom snagom u klasi 250 ks i sa 329 Nm obrtnog momenta.

Kod osveženog Infinitija Q50, najpre u oči upada potpuno novi trolitarski turbo V6 sa 400 ks i maksimalnim obrtnim momentom od 475 Nm. Takođe je vrlo zanimljiva varijanta hibridnog pogona, nasnovana na aluminijumskom troipolitarskom V6 motoru, uparenom sa električnim motorom, ukupne efektivne snage 360 ks i sa masivnim maksimalnim efektivnim obrtnim momentom od 620 Nm.

Debi novog Infinitija Q60 Coupe još uvek nije potvrđen. Radi se o kupeu sa dvoje vrata, na bazi modela Q50, koji otvoreno cilja na kupce BMW serije 4. Ukoliko do premijere dođe, saznaće se i više detalja, a u međuvremenu se pretpostavlja da je motorizacija novog kupea zasnovana na ponudi motora modela Infiniti Q50.

Kia Motors, prema još nepotvrđenoj najavi, prikazaće restilizovani model Forte u trovolumenskoj varijanti karoserije.

 

Osveženi model donosi niz izmena u spoljašnjem izgledu i u enterijeru vozila. Osim toga, pored 1,6-litarskog GDI benzinca, snage 132 ks, koji ostaje u ponudi, restilizovani model donosi i 1,6-litarski VGT dizel, snage 128 ks.

Lexus takođe za sada nije potvrdio najave da u Detroitu prikazuje svoj novi LC 500 Coupe.

 

Nova limuzina stiže sa pogonom na prednje točkove, sa opcijom pogona na sve točkove. O motorizaciji novog Lincoln Continentala za sada se malo zna, osim da se ne planira varijanta sa hibridnim pogonom. Iako bi nova limuzina prirodno trebalo da predstavlja rivala modelima poput Mercedes S klase, BMW serije 7, Audija A8 i na primer novog Genesisa G90, iz Lincolna navode da, uprkos tome što raspolažu snažnim motorima, ne planiraju performantnu verziju ove limuzine (koja bi konkurisala modelima poput Mercedesa-AMG S63 ili Audija S8), već da luksuz stave apsolutno ispred sportskih performansi.

Mercedes-Benz nastupa sa novom E klasom i modelima SLC i Mercedes-AMG SLC 43 i S65 Cabriolet.

O novoj E klasi (model W213) smo mnogo slušali i čitali i stvarno je ostalo još samo da je vidimo uživo.

Novi SLC, koji zapravo predstavlja naslednika aktuelnog Mercedesa SLK, dolazi sa ponudom motora koja obuhvata 1,6-litarski turbo i dve varijante dvolitarskog turbo benzinca, sa snagom od 156 ks do 245 ks, kao i 2,2-litarski dizel, sa 204 ks i čak 500 Nm.

Na vrhu ponude modela SLC, umesto 5,5-litarskog AMG V8 motora, biće Mercedes-AMG SLC 43, sa biturbo V6 mašinom, sa 367 ks i 520 Nm, devetostepenom automatskom transmisijom i ubrzanjem do 100 km/h za 4,7 sekundi.

O modelu Mercedes-AMG S65 u kabriolet verziji detaljno smo pisali u vestima od 17. decembra 2015. godine. Podsetićemo samo da se radi o kabriolet modelu aktuelne Mercedes S klase u za sada najsnažnijem izdanju, sa čuvenim V12 motorom sa snagom od 630 ks i obrtnim momentom od čak 1000 Nm.

Porsche predstavlja osvežene kultne modele 911 turbo i 911 turbo S.

O ovim draguljima iz Porschea takođe smo detaljno pisali u vestima u decembru. Podsetićemo da je restilizovano izdanje legendarnog modela sada dobilo novu injekciju snage, pa tako osveženi model turbo sada ima snagu od 540 ks, dok ekskluzivniji i skuplji turbo S dolazi sa 580 ks, čime su ponovo uspeli da u svojoj cenovnoj kategoriji budu među najbržim i najpoželjnijim serijskim kupe i kabriolet modelima današnjice.

Scion C-HR CUV (nije potvrđeno)

Atraktivni koncept krosovera mogao bi u Detroitu biti premijerno prikazan u svom serijskom izdanju. Verovatno dolazi sa dve opcije pogona. Konvencionalnija varijanta mogla bi da se bazira na 1,2-litarskom turbo benzincu iz verzije Toyote Auris za japansko tržište, sa 116 ks i 182 Nm. Druga, hibridna varijanta pogona, sa efektivnom snagom od 120 ks, mogla bi da se „pozajmi“ iz Toyote Prius. Navijamo da do serijskog modela dođe i da ne izgubi mnogo od svežine i privlačnosti kojom koncept vozilo obiluje. Buduća generacija Mazde CX-3 i Honde HR-V, pa čak i atraktivnog modela Nissan Juke, imaće tada pune ruke posla u utakmici sa nekim ovakvim krosoverom.

Volvo u Detroit stiže sa dugo iščekivanom limuzinom S90.

Za dizajnersko osveženje iz Švedske možemo otprilike isto da kažemo kao i za Mercedes E klasu. I o njemu su prethodnih meseci objavljene verovatno već stotine fotografija, kao i brojni video klipovi, a mnogo smo i sami o njemu pričali i pisali. Ostalo je stvarno još jedino da ga vidimo uživo, a nadamo se i provedemo neko vreme u test vožnji lepe nove švedske limuzine, pa da Vam prenesemo i lične utiske, oslobođene od marketinških izjava proizvođača.

Koncept modeli:

Za sada imamo najave za samo četiri koncepta u Detroitu, dok je samo jedan od njih za sada i potvrđen.

Acura će u Detroitu predstaviti svoj koncept pod imenom Precision.

Autori koncepta Precision iz dizajn studija Acure u Kaliforniji imali su nameru da nam ovim koceptom predoče svoje gledište o tome u kom pravcu se kreće dizajn trovolumenskih limuzina buduće generacije. Fotografijom koju Vam prenosimo oni su tek natuknuli o čemu se radi, a pretpostavljamo da će u Detroitu uspeti da nas iznenade.

Audi bi, iako još nije zvanično potvrđeno, mogao da nam prikaže svoj h-tron quattro koncept zasnovan na tehnologiji gorivih ćelija.

Dizajn koncept vozila biće najverovatnije gotovo identičan ranije predstavljenom konceptu e-tron quattro, osim što će se pogon, kao što smo već rekli, bazirati na tehnologiji gorivih ćelija. Ono što međutim nije poznato je da li će se pogon zasnivati na isprobanom tehničkom rešenju primenjenom na Audiju A7 h-tron quattro, ili se radi o nekom novijem i dalje unapređenom rešenju.

Nissan, koji se, naročito u Severnoj Americi, već proslavio svojim performantnim pikap modelom Titan, mogao bi da se pojavi sa novim konceptom u kategoriji u SAD vrlo popularnih pikap vozila. Ova najava za sada još nije potvrđena.

Volkswagen bi, sudeći po nagađanjima, mogao da prikaže novi SUV koncept, za koji i dalje nemamo zvaničnu potvrdu, niti neke naznake o čemu bi moglo da se radi.

Kao što smo napisali, Detroit otvara svoje kapije 11. januara i Vrele gume će dešavanja na NAIAS 2016 pratiti iz dana u dan, obaveštavajući Vas kroz redovne dnevne vesti, dok ćemo o značajnijim novitetima posvetiti opširnije članke u ovoj rubrici. Do čitanja!

Jovan Đurić
Postavljeno: 08.01.2016

Top Reviews

Video Widget

gallery