AktuelnoOdržavanje vozilaOnline plusPR

Motul nas savetuje: Bez adekvatne kočne tečnosti nema ni bezbedne vožnje

2.08KPregleda

Kočna tečnost se koristi u hidrauličkom kočnom sistemu automobila i služi za prenos sile kojom vozač preko pedale kočnice deluje na kočnicu točka, čime ima neposredan uticaj na bezbednost u vožnji.

 

Samim tim, od posebne važnosti je njena količina u sistemu i kvalitet. Naime, nivo tečnosti ispod nominalnog minumuma, što može biti izazvano curenjem ili pucanjem kočnih creva, smanjuje ili sasvim eliminiše mogućnost usporavanja ili zaustavljanja automobila.

 

 

S obzirom da kočna tečnost stari i upija vodu, čime gubi antikorozivna svojstva, to izaziva rđu na svim važnim delovima sistema i može izazvati blokiranje zarđalih klipova u kočnim čeljustima.  Uz to, vlaga u kočnoj tečnosti značajno smanjuje tačku ključanja, tako da kada kod kočenja temperatura kočne tečnosti raste i dostigne tačku ključanja, voda u njoj počinje da ključa, čime nastaju mehurići pare koji utiču na delimično ili potpuno smanjenu sposobnost kočenja.

 

 

 

Zbog svega navedenog, kočnu tečnost je potrebno menjati bar svake dve godine.

 

Postoje razlozi zbog kojih je tečnost potrebno zameniti i ranije. Primera radi, prilikom zamene kočnih pločica i obloga, ili bilo kojeg dela kočnog sistema, svakako bi trebalo sipati novu tečnost u sistem. Ili ukoliko je sadržaj vode iznad 3%, to je takođe znak za hitnu promenu kočne tečnosti.

 

DOT standardi za kočne tečnosti

 

Uz redovnu zamenu veoma je važno odabrati tečnost koja je u skladu s preporukama (specifikacijama) proizvođača automobila, jer postoji nekoliko vrsta: DOT 3, 4, 4 LV, 5 i 5.1.

 

Oznaka DOT dolazi od Department Οf Transportation (Departmana za saobraćaj SAD). Deo standarda koji moraju zadovoljiti proizvođači DOT tečnosti su minimalne vrednosti suve i mokre tačke ključanja, odnosno minimalne temperature na kojima radi kočna tečnost pre nego što počne da ključa.

 

Neki proizvođači kočne tečnosti kao što je Motul, često poboljšavaju svoje proizvode u smislu performansi, tako da kreiraju tečnost s višom tačkom ključanja od nekih drugih proizvođača iste DOT oznake.

 

 

Da li se mogu mešati kočne tečnosti različitih DOT oznaka?

 

DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 i DOT 4 LV su kočne tečnosti koje se mogu mešati, jer se radi o proizvodima na bazi glikola, a važno je da se DOT 5.1 (na bazi glikola) ne zameni DOT 5 koji je na bazi silikona i koji se nikada ne sme mešati s bilo kojom drugom DOT tečnošću! Takođe se ne smeju mešati s mineralnim baznim tečnostima (LHM).

 

Imajte na umu da se pri mešanju kočnih tečnosti s nižom tačkom ključanja smanjuje  njen opšti kvalitet. Posebno ističemo noviju kočnu tečnost DOT 4 LV (Low Viscosity) niske viskoznosti, koja omogućava lakšu cirkulaciju tečnosti u mikroventilima i bolji odziv ABS-a, ESP-a i ASR-a. Novi DOT 4 LV posebno je efikasan pri niskim atmosferskim temperaturama, a može se koristiti umesto DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1.

 

 

Nivo i kvalitet kočne tečnosti mogu se proveriti pomoću električnog testera, kojim su opremljeni svi bolji auto-servisi, a koji precizno određuje tačku ključanja kočne tečnosti.

 

Nažalost, u većini vozila se ne menja kočna tečnosto tokom čitavog životnog veka, dok vek trajanja kočne tečnosti ne prelazi 4 godine. Preporuke proizvođača kreću se od 24 do 48 meseci, dok najveći pad na planu tačke ključanja nastaje u prvoj godini korišćenja. Zbog osetljivosti same tečnosti,  složenosti postupka i činjenice da je kočna tečnost otrovna i da s njom treba postupati u skladu s tim, te da nagriza boju i plastiku, naša je preporuka da jedino stručnom osoblju auto-servisa prepustite zamenu kočne tečnosti na vašem automobilu!

 

Dolivanje – da ili ne?

 

Ne preporučuje se dolivanje kočne tečnosti! Glavni razlog je što su kočni sistemi zatvorene jedinice, a kočna tečnost ne sme da ispari! Ukoliko je nivo kočne tečnosti nizak, a ona ipak isparava, to znači da je tačka ključanja preniska i da ju je potrebno odmah zameniti. Uz to, nizak nivo kočne tečnosti pokazatelj je mogućeg curenja, što može da ugrozi bezbednost u vožnji zbog delimično ili potpuno smanjene sposobnosti kočenja. Samim tim, dolivanje kočne tečnosti nije rešenje, jer to neće povećati njen ukupan kvalitet u sistemu.

 

 

Motul kočne tečnosti

 

Uz kočne tečnosti Motul DOT 3&4 i DOT 5.1, posebno ističemo Motul DOT 4 LV niske viskoznosti, koji je osmišljen za noviju generaciju vozila opremljenih elektronskim sistemima menadžmenta kočenja (ABS, ESP, ASR, TCS i EBD), jer većina novih modela (2015.-) proizvođača vozila kao što su BMW, VAG, VOLVO, PSA, Ford i drugi, zahteva DOT 4 LV. Motul DOT 4 LV može se koristiti umesto DOT 5.1 i DOT 3&4!

 

 

Uz to, Motul u svojoj ponudi ima specijalnu liniju Motul RBF – Racing brake fluid, posebno dizajnirane kočne tečnosti visokih performansi za ekstremne temperature i uslove u kojima rade kočnice tokom trke. U ponudi su RBF 600, 660 i novi RBF 700, iznad svih standarda, a koji nosi titulu kočine tečnosti s najvišom suvom tačkom ključanja (336°C) u odnosu na bilo koju DOT 4 kočnu tečnost!

 

Ukoliko niste sigurni koje je MOTUL motorno ulje najbolje za Vaš auto, konsultujte MOTUL online savetniku za maziva .

 

 

Za dodatna pitanja, savete, pomoć, informacije ili saradnju obratite se Motul uvoznicima za Srbiju: Mass company i Wagen International.

 

Izvor: Motul

Top Reviews

Video Widget

gallery