AktuelnoNautikaOnline plus

„Morski Mont Everest“ Vandee Globe – trka oko sveta jedriličara samaca u dramatičnoj fazi

3.46KPregleda

Pre gotovo mesec dana, u francuskoj luci La Rošel, startovala je jedriličarska trka oko sveta pod nazivom Vandee Globe koju mnogi zbog zahtevnosti zovu i “Morski Mont Everest”.

 

Aleks Tomson i njegov „Hugo Boss“

 

Posadu jedrilice klase IMOCA 60 sačinjava samo jedan član, sa zadatkom da obiđe svet morskom rutom dugačkom oko 23.000 nautičkih milja ili blizu 40.000 kilometara. Očekivano vreme povratka u La Rošel je za oko 80 dana.

 

Vandee Globe regata se održava svake četvrte godine, a na ovogodišnjoj nastupaju 33 učesnika od kojih je i 5 žena.

 

 

Jedrilice klase IMOCA 60 su trenutno savršenstvo tehnike, koja se pod vodstvom zaista neustrašivih skipera susreće u realnom testu s najtežim prirodnim izazovima, koji su često kombinovani i s ljudskom nemarnošću u vidu zagađenja okeana.

 

 

Inače, jedrenjaci IMOCA 60 klase ove sezone su opremljeni i posebnim bočnim stabilizatorima, koji omogućavaju izuzetne performanse, podižući plovila na nivo letelica u pojedinim slučajevima. Prosečne brzine pod punim jedrima su oko 20 čvorova; radi lakšeg poređenja to je adekvatno brzini linijskih hidroglisera na moru. U toku 24 sata u povoljnim uslovima prelaze i do 500 nautičkih milja odnosno 900 kilometara.

 

 

Iako su plovila i stabilizatori izrađeni većinom od kompozitnih materijala, odnosno ugljeničnih vlakana, kako regata odmiče zamor posade i materijala uzima svoj ceh.

 

 

Najbolje je strartovao najveći favorit, Aleks Tomson, na brodu Hugo Boss, koji je i prvi prešao liniju ekvatora. Međutim ne zadugo, jer je već sledeći dan otkrio naprsline kobilice i uzdužnih rebara koje je uz pomoć “štapa i kanapa” sanirao čitava dva dana na otvorenom moru u plovidbi na nekih 500 milja od obala Brazila.

 

Aleks Tomson primoran da se „usidri“ i odustane

 

Uključio se u trku nakon toga na 17. mesto. Malerozni Tomson nije još dugo bio bez problema, jer je već sledeći dan doživeo ozbiljnu havariju kormila, koja ga je primorala da odustane od trke i potraži spas u najbližoj luci! Nevoljno, sa muškim suzama u očima, svoj pramac usmerio je ka Rtu dobre nade i južnoafričkom gradu Kejptaun.

 

 

Ulazak vodećih jedrenjaka u južni okean, na samoj granici antarktičke ledene zone najavio je i nova uzbuđenja.

 

 

Najveću dramu možda ikada zabeleženu na Vandee Globe regati priredio je skiper Kevin Eskofije na brodu PRB. U prvom susretu s vrlo teškim morem i talasima visine šest metara, trup njegove jedrilice se prepolovio i potonuo za svega tridesetak sekundi. Imao je vremena samo da uključi sisteme za poziv u pomoć i da iskoči u okean s oslobođenim “ostrvom” za preživljavanje.

 

Kevin Eskofije

 

Sreća u nesreći za ovog vrsnog skipera je ta da je stotinak milja iza njega plovio stari jedriličarski vuk, Francuz Žan Le Kam. U komunikaciji sa nacionalnom spasilačkom službom Južne Afrike i zahvaljujući satelitskom nadzoru kretanja, Le Kam je dobio orijentacionu moguću poziciju potonuća plovila. Odmah da napušta svoj kurs i sjajnu četvrtu poziciju.

 

 

Tog momenta kreće prava drama, još tri broda usmeravaju svoje kurseve u potragu za skiperom PRB-a. Spustila se noć, vetar olujni, talasi od preko šest metara (visina dvospratne kuće)… Najbliži udesu je morski “lisac” Le Kam. Spustšta jedra, usporava brod i prepušta se osećaju i nekom svom unutrašnjem proračunu, gde bi mogao biti vetrom nošeni Kevin, ako se uopšte i nalazi na svom splavu za spasavanje. Ugledao ga je nakon tri sata, stupio s njim u kontakt, krenuo u manevar zvani “čovek u moru” na tren spustio pogled…, dovoljno da u tom orkanu Kevin opet nestane!

 

Eskofije i Le Kam

 

Kasnije je i sam Le Kam priznao, “bio sam očajan da ga tako izgubim, ali nisam se predavao”. Potraga je počela iz početka, da bi zahvaljujući mesečini, nakon 11 sati od prvog SOS signala ugledao obrise nečega što bi mogao biti brodolomnik. Usmerio se u tom pravcu, i bez zaustavljanja mimo svih pravila izvukao sada već promrzlog Kevina iz okeana. Svi su odahnuli, a Le Kam je postao ovim činom nacionalni heroj Francuske kojem je čak i predsednik Makron odao zahvalnost. Zapravo, reklo bi se da ovogodišnji Vandee Globe već ima pobednika!

 

 

 

Na talasu ove dobre vibracije, vrlo brzo se vratio u trku ali sada u društvu „slepog putnika“ spasenog Kevina Eskofijera, da bi već tri dana kasnije bio među najbržim učesnicima i u trenutku pisanja ovog teksta već dospeo na 6. poziciju, svega par desetina milja iza vodeće trojke.

 

Kako pravila nalažu, uskoro se očekuje da po brodolomnika krene fregata francuske mornarice uz zahtev duhovitog Le Kama da mu obavezno nadoknade vino koje Kevin pije iz njegovih zaliha!

A kakvo je stanje „na terenu“ južnih okeana najbolje svedoči izjava mornaričke  komande: isplovićemo u adekvatnom trenutku kada se vremenski uslovi smire!!! 

 

 

Trka ide dalje, vodeći Čarli Dalin prosto leti na brodu Apivia. prešao je trećinu puta i ulazi u Indijski okean dok se “potera” za njim nastavlja.

 

Inače, na ovoj prometnoj trgovačkoj ruti, dve jedrilice skipera Samante Dejvis i Sebastjena Simona imale su sudar sa NFO-om (neindentifikovanim plivajućim objektima) koji su se srećom završeni samo oštećenjima i eliminacijom iz trke. I Samanta i Sebastjen su se pridružili Aleksu Tomsonu u luci Kejptaun.

 

Oštećenje na jedrilici Sebastjena Simona

 

Kako trka odmiče sada postaje sve jasnije da najveću opasnost za jedriličare ne predstavljaju ni vetar ni talasi, već hiljade brodskih kontejnera, koji kao mine plutaju okeanima, jer zbog plutajućeg svojstva sadržaja, uglavnom su plitko ispod površine vode. Sudar s njima je prava noćna mora za svakog jedriličara, s obzirom na to da su u najvećem broju slučajeva potpuno nevidljivi.

 

Stotinama milja udaljeni od najbližeg kopna, ovi Vande Globee gladijatori za svoju borbu, upornost i hrabrost zaslužuju veliko poštovanje!

 

 

Zahvaljujući sjajnoj organizaciji regate, sve događaje možete pratiti u realnom vremenu OVDE.

 

Svakako bolje i zdravije od dnevnih vesti!!

 

Miodrag Piroški

Vrele Gume

2 Komentara

  1. fantastični ljudi, sposobni za ovakve avanture, divim im se… i čitati je uzbudljivo, a tek doživeti…svaka im čast

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery