Rat klonova
Kineski proizvođači automobila su često predmet podsmeha zbog nimalo skrivenog kopiranja dizajna. Sada je došlo neko čudno vreme pa se i evropski proizvođači kloniraju ili se to tako čini? Možda je klon bolji od originala?
Isto, ali drugačije
Mercedesova studija Concept Coupe SUV, predstavljena pre nekoliko meseci, je jasno pokazala da je BMW sa modelom X6 napravio pun pogodak i da je potrebno što pre izbaciti novi model u istoj klasi. Zapanjujuća sličnost sa konkurentskim modelom je malo koga ostavila ravnodušnim. Doduše, imajući u vidu da nemačka velika trojka međusobno često kopira ideje u cilju povećanja broja modela u gami, ovakav rasplet situacije je u krajnjem slučaju i očekivan. Mercedes GLE Coupe, kako zvanično ime modela glasi (GLE će u narednoj generaciji biti naslednik modela ML), spada u kategoriju srednjih SUV-a u Coupe formi, mada se taj termin u današnje vreme prilično fleksibino interpretira. Robustan izgled je većim delom preuzet sa koncepta, uz nešto smirenije linije i manje izražene detalje. Ukupne dimenzije karoserije iznose 4.900 x 2.003 x 1.731 mm, dok međuosovinsko rastojanje iznosi 2.915 mm. Prtljažni prostor je više nego solidan i iznosi 1.650 litara zapremine, što je rekord u klasi.
Platforma za novi model je osveženi ML, ali će se od starijeg brata GLE Coupe razlikovati po drugačijem izgledu zadnje polovine vozila, modifikovanom ogibljenju i novom sistemu upravljanja. Sve izmene bi trebale da učine GLE Coupe sposobnim da se hrabro upusti u avanturu zvanu neuređeni put van naselja. Jedino je pitanje da li će vlasnik Mercedesa vrednog nekoliko desetina hiljada evra želeti da se otisne u nepoznato ili će se sve završiti na veselom prolasku preko barica na asfaltiranom putu i putu do skijališta!?
Samo snažno
Paleta motora sa kojom se isporučuje GLE Coupe obuhvata dva benzinska i jedan dizel motor. Najslabiji motor u ponudi je dizelaš GLE 350 d 4MATIC, koga pokreće 3.0-litarski V6 sa 258 KS i 620 Nm obrtnog momenta već od 1.600 o/min. Snažniji benzinac poseduje 3.0-litarski V6 biturbo motor sa 333 KS i 480 Nm obrtnog momenta, pri 1.400 o/min. Za obe verzije je predviđena ugradnja felni od 20 inča, sa pneumaticima dimenzija 275/50 R 20. Kao opcija, kupcima se na raspolaganju nalaze lake felne od 21 i 22 inča, u kombinaciji sa Airmatic ADS Plus vazdušnim oslanjanjem. Što se izgleda tiče, obe verzije će biti opremljene manjim zaštitnim pločama ispod vozila, dvostrukim izduvnim cevima i LED osvetljenjem napred i pozadi. Otvaranje i zatvaranje petih vrata se vrši električnim putem, preko Easy Pack sistema, dok je za bezbednost zadužena kamera za vožnju unazad, ESP sistem, Brake assist pomoć pri kočenju, kao i sistem za sprečavanje sudara.
Trenutno najsnažniji GLE 450 AMG pokreće takođe 3.0-litarski V6 biturbo, sa 367 KS i 520 Nm obrtnog momenta. U standardnu opremu ove verzije spadaju posebno naglašeni AMG dodaci koji podrazumevaju nešto niži prednji i zadnji branik, izraženiji zadnji spojler i petokrake felne od 21 inča sa pneumaticima dimenzija 275/45 R 21 (napred) i 315/40 R 21 (pozadi). Opciono je moguće dobiti felne od 22 inča sa pneumaticima 285/40 R 22 (napred) i 325/35 R 22 (pozadi). Za sportsku verziju je standardno na raspolaganju Airmatic vazdušno ogibljenje i ADS sistem koji automatski spušta karoseriju pri većim brzinama. Sledeće godine se očekuje premijera snažnije AMG verzije sa preko 550 KS.
4×4=16
Kada je u pitanju prenos snage, on se standardno deli među osovinama u odnosu 50:50 %, ali je kod verzije GLE 450 AMG ovaj odnos malo drugačiji i iznosi 40:60 %. Ovakav odnos raspodele snage služi da se istakne agilnost, posebno pri vožnji u brzim krivinama. Vozaču je u svim verzijama na raspolaganju Dynamic Select sistem sa pet režima rada (INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY, SPORT i SPORT+), preko koga se vožnja prilagođava stanju na terenu. U zavisnosti od izabranog moda 9G-Tronic automatski menjač menja svoj način rada, pri čemu SPORT i SPORT+ režimi vrše promene stepena brže, a istovremeno ogibljenje postaje kruće. Veliki broj sistema zaduženih za bezbednost putnika radi non-stop i za njih se već zna dosta dugo. Pri noćnoj vožnji vozaču priskače u pomoć inteligentno LED osvetljenje, uz parking paket u koga je uključena kamera sa 360º snimanja i parking asistent. Ljubitelji nautike će biti zahvalni na opciji izvlačenja elektropodesive kuke za vuču prikolice teške do 3.5 tone.
Kožno odelo
Predviđeno je da se GLE Coupe ponudi kupcima kao klasično vozilo sa dovoljno mesta za pet odraslih putnika, mada padajuća linija krova ipak utiče na komfor, donekle onemogućavajući uspravno sedenje. Obilje luksuza je prisutno i na ovom Mercedesovom modelu, što se podrazumeva za ovu tržišnu klasu. Unutrašnjost se može potpuno prilagoditi prema ličnim afinitetima, a dostupne boje enterijera su crna, bež, siva, braon i bela. AMG verziju je moguće dobiti sa Nappa kožom na svim elementima koji dolaze u dodir sa rukama, tj. na volanu, sedištima i naslonima. Zasebne aplikacije od drveta, aluminijuma ili ugljeničnih vlakana je moguće dobiti uz doplatu. Sada već tradicionalni, izdvojeni, TFT ekran osetljiv na dodir može da se isporuči sa DVD plejerom i integrisanim televizorom, a u ponudi je i Bang & Olufsen ozvučenje.
Prema planovima Mercedesa, novi model startuje sa prodajom u prvom kvartalu 2015. godine, a zvanična premijera će se održati na salonu automobila u Detroitu tokom januara. Cene će biti naknadno saopštene.
Tekst: Geza Vince