
Leteći automobili u Srbiji!? Vest iz naučne fantastike, realnost ili politička manipulacija?
Najava da će tokom 2027. godine leteći automobili biti svakodnevica u Srbiji može biti iznenađujuća samo za one koji ne prate aktuelna tehnološka zbivanja. Naravno i za armiju onih koji još „taljigaju“ u lavirintima tabloida vozeći se u najboljem slučaju u polovnjaku starom 20 godina.
Mi, koji se u auto-svetu bavimo realnim tehnologijama i pratimo inovacije na svetskim sajmovima, imali smo priliku i da detaljnije upoznamo leteću kineski „konjicu“ .
Suštinski, sa današnjim datumom, sve što je vezano za priču o letećim automobilima odnosno velikim dronovima je još uvek samo u domenu teorije koja nije potvrđena u praksi.
U tom kontekstu neki kineski leteći automobili danas imaju deklarisani domet oko 200 kilometara. Ozbiljan tehnološki iskorak i otvara novu eru urbanog i regionalnog saobraćaja, ali još uvek daleko od skromne komercijalne primene.
Leteći automobilije lakše napraviti nego koristiti jer zahtevaju ogromnu logistiku
Šta sve zahtevaju električni automobil u masovnoj upotrebi:
-potpuno nova infrastruktura
– definisanje zakonske regulative
– definisanje bezbednosnih standarda
Leteći automobili dolaze — to je nesporno. Kao što je nesporno da su oni rezultat razvoja kineskih stručnjaka i da sa nama nema baš nikakve veze osim što možemo biti samo kategorija kupca.
Ali do njihovog stvarnog komercijalnog leta u našim krajevima, predstoji još mnogo realnih prepreka koje treba preleteti. Jedna je i da se još uvek uvoze i nesmetano registruju polovnjaci zabranjenog Eur3 i Eur4 standarda, čime smo postali pokretni automobilski evropski otpad.
Za Srbiju, priče o letećim automobilima u narednih godinu dana iz ove perspektive zvuče kao bajka. Ali kao i svaka bajka, imaju svoje zrno istine: nebo se zaista otvara, samo što će nam za stvarni let trebati mnogo više od političke najave.
Valjalo bi ići po redu…
Aktuelna scena letećih automobila (dronova)
1. XPeng AeroHT Land Aircraft Carrier
Tehničke karakteristike
-Hibridni koncept: eVTOL letelica i “mothership” vozilo.
-Osam električnih motora i propelera, karbonska konstrukcija, joystick kontrole.
-Balistički padobrani kao sigurnosna opcija.
Domet
-Kopno: do 1.000 milja u mothership vozilu.
– Vazduh: oko 200 km.
Fabrička cena (procena) 140.000 do 200.000 €, zavisno od verzije i paketa.
Komercijalna dostupnost
Prve isporuke 2026.
XPeng „motership“ sa baterijom je sastavni deo kompleta
2. GAC (GOVY / AirJet)
Tehničke karakteristike
-eVTOL sa planiranim prelaskom na solid-state baterije.
– Modularni koncept za urbane letove.
Domet
-Trenutno: oko 200 km.
– Plan: do 400 km sa novom generacijom baterija.
Fabrička cena (očekivano): oko 140.000 € u početnoj verziji.
Komercijalna dostupnost
Sertifikacija planirana do kraja 2025, ulazak na tržište ubrzo nakon toga.
3. FAW Hongqi TianNian No.1
Tehničke karakteristike
-Split-body dizajn: vozilo i leteći modul.
– Maksimalna brzina do 150 km/h.
Domet
Preko 200 km u vazduhu.
Fabrička cena (očekivano) oko 250.000 €.
Komercijalna dostupnost
-Prvi javni let očekuje se krajem 2025.
– Šira komercijalna upotreba predviđena tek oko 2035.
4. TCab Tech E20 eVTOL
Tehničke karakteristike
– Tilt-rotor dizajn, šest propelera.
– Kapacitet: pilot + četiri putnika.
– Krstareća brzina 260 km/h, maksimalna 320 km/h.
Domet
Oko 200 km
Cena
Procena: između 200.000 i 220.000 € današnjih evra
Komercijalna dostupnost
– Prototip već leti, sertifikacija u toku.
– Komercijalna upotreba moguća već sredinom decenije.
Uporedna tabela letećih automobila koji su u najavi serijske proizvodnje
BONUS VIDEO: Seli smo u prvi leteći automobil
Lidija Piroški