Kragujevački Fiat u tri smene: Marokanci i Nepalci za 600 evra plate na proizvodnoj traci

Šta se dešava u Stellantisu?
Srbija je poslednjih decenija investirala milijarde evra u kragujevačku fabriku i radničku „utopiju“. Umesto industrijskog Eldorada i preporoda celog regiona dobrim platama, radna mesta se sada pune ponižavajuće jeftinom stranom radnom snagom iz Nepala, Maroka i Alžira
Kako javljaju italijanski mediji „ItalPassion“ i „Milano Finanza„, deo italijanskih radnika kompanije Stellantis, koji su prethodnih meseci bili angažovani u fabrici Fiat u Kragujevcu, započinje povratak u Italiju. Njihova misija u Srbiji bila je privremena i vezana za pokretanje serijske proizvodnje modela Fiat Grande Panda, a sada se, sa stabilizacijom proizvodnje, situacija menja.
Povratak iz Srbije u Torino
Prema pisanju italijanske štampe, od početka januara 2026. veća grupa radnika, pre svega iz fabrike Cassino, napušta Kragujevac i prelazi u Mirafiori u Torinu. Ne vraćaju se nužno na svoja matična radna mesta, već se preraspoređuju na lokacije koje Stellantis trenutno vidi kao strateške. Mirafiori dobija novu ulogu zahvaljujući planiranoj proizvodnji Fiata 500 Hybrid, koji bi od 2026. trebalo da se proizvodi u obimu od oko 100.000 vozila godišnje.

Citroen C3, uskoro iz Kragujevca u svet
Tokom 2025. godine oko 200 italijanskih radnika iz fabrika Melfi, Pomigliano, Atessa i Cassino prihvatilo je odlazak u Srbiju. Odluka je formalno bila dobrovoljna, ali u praksi motivisana dugotrajnim merama skraćenog radnog vremena u Italiji. Rad u Kragujevcu omogućio im je punu platu, a uz prekovremene sate pojedini su zarađivali i više od 2.000 evra mesečno.
Sa druge strane, italijanski mediji navode i tamniju stranu tog aranžmana: dugotrajnu razdvojenost od porodice i životne uslove koji su daleko od „idiličnih“.
Razlog povratka radnika je jasan, Stellantis ponovo snažno ulaže u proizvodnju u Italiji.
Nakon probne serije od oko 6.000 primeraka Fiata 500 Hybrid do kraja 2025, fabrika Mirafiori bi trebalo brzo da poveća obim proizvodnje. To ovu lokaciju čini privlačnom ne samo za radnike koji se vraćaju iz Srbije, već i za zaposlene iz drugih pogona, uključujući Melfi i Termoli, gde je projekat gigafabrike baterija u međuvremenu obustavljen.
Šta ostaje u Kragujevcu?

Odlazak dela italijanskih radnika ne znači usporavanje proizvodnje u Srbiji.
Međutim, čak i italijanski mediji posebno ističu jednu činjenicu koja snažno odjekuje: zbog nedostatka lokalne radne snage, Stellantis se sve više oslanja na jeftine strane radnike iz Maroka, Alžira, Nepala i drugih azijskih zemalja, koji u proseku zarađuju oko 600 evra mesečno.
Fabrika u Kragujevcu trenutno radi u tri smene i na punom kapacitetu sa Fiatom Grande Panda. Od 2026. godine dodatni posao stiže i sa proizvodnjom Citroëna e-C3, čiji se godišnji obim procenjuje na oko 40.000 vozila.
Dileme nema, Fiat je uspeo da napuni proizvodnju kako je nagoveštavao. Međutim za Srbiju je to bar za sada „Pirova pobeda“ koja nam je nanela više štete nego koristi.
Uz ključno pitanje od kojeg podilazi jeza: da li Kragujevac konačno postaje stabilan industrijski centar ili tek fleksibilna proizvodna tačka koja se puni i prazni u skladu sa potrebama velikog sistema. I naravno, po kojoj ceni sve to za Srbiju?

Lidija Piroški
BONUS VIDEO: Fiatom 600 u Trst na kafu (usput na tartufe)




