
Prvi na nišanu kineske ofanzive: Hyundai i Kia
Ulazak automobilske industrije Kine u fazu modernizacije i masovnosti iz korena menja gotovo sve ustaljene odnose u ovom sektoru.
Iako na prvi pogled izgleda da je kineski cunami najveća pretnja evropskim i američkim proizvođačima, trenutna tržišna analiza pokazuje da se „iza brda valja“ mnogo veći problem, do sada zataškavan ali iz dana u dan sve bliži površini.
Ako neko mora da se ozbiljno zabrine zbog kineske automobilske ofanzive — to nisu ni Nemci ni Japanci, već njihovi azijski susedi. Hyundai i Kia se nalaze na putu najsnažnijeg udara Kine.
Zašto?
Zato što Kinezi kroz sopstvenu masovnost najviše ciljaju „value for money“ segment u kojem su Korejci godinama suvereno vladali. A sad? Na scenu stupa armija elektrifikovanih, tehnološki prepunjenih i dizajnerski sve smelijih modela iz Kine. I što je najvažnije — jeftinijih.
Simbolično i zabrinjavajuće
Na nedavnom sajmu automobila u Šangaju, Hyundai i Kia prvi put nisu ni izlagali. Njihovo odsustvo u epicentru kineske industrijske moći govori više od hiljadu pres‑saopštenja.
Javna je tajna da Hyundai i Kia sve više tehnološki zaostaju i da suštinski ne ulažu u razvoj tehnologije već prepakuju postojeće.
Detaljniji pogled na svetsku automobilsku mapu samo potvrđuje ove sumnje: u sledećih pet godina Južno Korejski modeli će potpuno izgubiti tržište Kine koje je bilo izuzetan oslonac. Stvari se prilično ljuljaju i na Bliskom istoku. To izuzetno značajno tržište za Hyundai i Kia brendove, se takođe okreće masovno kineskim i japanskim automobilima.
Ništa bolje nije ni u Evropi, tendencija stagnacije i laganog pada prodaje Kia i Hyundai modela, preti da eksplodira u narednim godinama pod pritiskom desetak moćnih brendova iz Kine koji donose mnogo više tehnologije, posebno u hibridnom i električnim sektoru. Tome kumuje i evropska „klasika“ poput Renaulta, Citroena, VW ili čak Cupre koji se komercijalno približavaju Južno Korejskim modelima, ulazeći u njihovu cenovnu kategoriju koja je bila oslonac prodaje.
Da se ne lažemo, malo je dobrostojećih Evropljana koji će za isti novac favorizovati Hyundai Santa Fe u odnosu na recimo VW Tayron ili Renault Rafale.
Za sve one koji žele klasu više za novac klase niže, čarobni ključ više nije u rukama Koreanaca već Kineza.
U Srbiji, našem malenom tržištu, situacija nikako nije u njihovu korist. Tržište novih automobila raslo je u 2024. za oko 10 odsto — sa 25.422 na 27.862 vozila ali Hyundai i Kia su među najvećim gubitnicima. Hyundai je pao na 1.479 prodatih jedinica, što predstavlja pad od oko 20 %, a Kia je zabeležila 1.210, s takođe padom.
Za uporednu sliku: Škoda (6.313), Toyota (2.761), Volkswagen (1.757) znatno dominiraju. U prvoj polovini 2024. Hyundai i Kia zajedno imali su svega oko 1.666 prodatih vozila od ukupno 18.256 — daleko iza lidera Škode (3.573) i Toyote (1.667)
Električna vozila još uvek predstavljaju tek simboličan udeo u Srbiji: samo 289 novih EV‑a, odnosno oko 1 %, dok su hibridi na 31,7 % . To znači da kineska ofanziva, fokusirana na EV i hibrid tehnologiju, korakom od sedam milja prevazilazi Korejce — koji pokušavaju samo da sustignu globalni trend.
Kineski proizvođači im, između ostalog, otimaju i onaj jeftiniji, masovni segment: pouzdana, pristupačna vozila, sa bogatijom opremom, elektrifikacijom i boljim dizajnom.
Zbog svega ovoga, kategorizacija Hyundaija i Kije kao «premijum igraca» postaje njihova poslednja karta – ali nedovoljna. Brendovima ovde nedostaje imidž, kontinuitet i vreme — a to su resursi koji im brzo izmiču.
Za razliku od evropskih i japanskih brendova, koje podržava jaka servisna mreža i dugogodišnji ugled, Hyundai i Kia u Evropi rizikuju da postanu žrtve vlastitih slabosti i kineskog napada — prvi i, za sada, najizloženiji.
Najkraće, Hyundai i Kia postaju prošlost!
Tekst: Lidija Piroški