Mada se Fiat našao „na bezbednosnom tapetu“ 2018., kada su dva njegova modela prošla s nula zvezdica na Euro NCAP testu, nekih pet godina ranije, kompanija je dobila „Advanced“ priznanje za inovativni sistem za preveniranje sudara – City Brake Control.
Zahtev za zaštitu patenta automatskog sistema za preveniranje sudara, baziranog na radaru, podnet je u SAD još 1954. Njegove moderne iteracije, koje koriste laserske senzore, na scenu su stupile sredinom 2000-ih, s Volvo City Safety i Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake sistemima na čelu.
Fiatov prvenac je bio važan zato što je predstavljao dostupnu verziju ove tehnologije, dovoljno jeftinu da može da se nađe i na malim modelima automobila, kao što su Fiat 500 i Panda (2013.). Kao što smo prethodno spomenuli, sistem je bio dovoljno dobar da od nezavisnog tela bude adekvatno nagrađen. Međutim, kako on zapravo funkcioniše?
Lidar, što je akronim za „Light Detection and Ranging“, pozicioniran je na vrhu vetrobrana, skenirajući pojas od 12 metara ispred vozila. Ugao nagiba detekcije je dovoljno širok da vrši monitoring pune širine vozne trake pri dotičnoj distanci.
Kompjuter izračunava mogućnosti za eventualan sudar s objektom ispred, te zatim bez bilo kakvog upliva vozača. reaguje u tri faze. Inicijalno, priprema kočnice radi pružanja bržeg odziva ukoliko vozač krene da koči. Ukoliko njegova reakcija izostane a sudar je neizbežan, sistem pojačava kočni pritisak preko funkcije hidrauličke asistencije pri kočenju da bi smanjio zaustavnu distancu.
To što vozač može da uzme stvari u svoje ruke u prve dve faze je zaista sjajno, jer retko ko voli da u potpunosti prepusti kontrolu mašini. Ipak, na kraju, sistem će samostalno kočiti, alarmirajući vozača u isto vreme putem vibriranja i svetlosnog signala da nije reagovao na vreme.
Postoji opcija da se ovaj sistem manuelno isključi tokom vožnje, ali će se uvek automatski pokrenuti kada vozilo bude ponovo startovano.
Sa zadatkom da spreči i ublaži sudare u gradskoj vožnji, ovaj sistem funkcioniše isključivo pri brzinama između 5 i 35 km/h, kada se najčešće i dešavaju „čukanja“. Pritisak koji vrši na kočnice varira u odnosu na aktuelnu brzinu. Od 5 do 20 km/h, maksimalno usporavanje neće preći 1 G.
Mada ovaj sistem nije dizajniran da spasava živote, on štiti od „čukanja“. koja niko od nas ne voli i koja mogu da izazovu neprijatne povrede, a na ovom planu je uspešno testiran. Po izvorima koje je citirao Euro NCAP, procenjuje se da sistemi poput City Brake Controla mogu da spreče 26.000 povreda godišnje kada bi ih svi automobili koristili.
Što se tiče ograničenja, efikasnost City Brake Controla opada tokom loših vremenskih uslova kao što su pljuskovi ili magla, ili bilo šta drugo što može da kompromituje rad lasera, poput prljavštine na vetrobranu. Noćna vožnja, naravno, ne predstavlja problem.
Vrele Gume