AktuelnoBlogOnline plus

Ilon Mask lažima „protivu“ sedme sile

1.69KPregleda

„Ad-hominem“ je jedan od najčešćih mehanizama da se bude „u pravu“ u raspravama, posebno u današnje vreme interneta i odsustva kulture diskusije, kada se umesto fokusiranja na ideje, na meti nalaze ljudi koji te iste ideje izražavaju. U prevodu, kada ponestane argumenata, hajde da gađamo govornika kamenom.

 

U današnje vreme, kod nas recimo, „najpopularnije“ je neistomišljenika nazvati „fašistom“, mada to u 99,99 odsto slučajeva nema veze s vezom, a i 99 odsto njih koji koriste dotičan termin ne zna ni da definiše fašizam. No, u oblasti kojom se bavimo nema mesta za takve stvari, što ne znači da ne postoje „ad-hominem“ napadači, a najpoznatiji je naravno epitom ovog fenomena, Ilon Mask.

 

Nakon što je Tom Krišer za Associated Press pisao o drugom povlačenju Teslinog FSD-a, jedan od Maskovih odanih fanova je nazvao dotičnog novinara „moronom“. Njegov „greh“ je bio jedino to što je pisao za etablirani medij o informaciji koju su praktično svi pokrili. Ilon Mask je dolio ulje na vatru izjavivši da je „Krišer lobista, ne novinar“.

 

 

Šef Tesle je pojačao napade na medije generalno. Mask je izjavio da „se mnogi koji se predstavljaju kao potonji ponašaju kao prvonavedeni“, otpužujući ih za „nedostatak integriteta“. Zbog lavine ataka od strane „Maskovih svedoka“, Krišer je svoj Twitter nalog podesio na privatan. Ipak, Mask je pružio jasan primer u kojem okrivljuje novinara AP-a i medije generalno, za nešto što nije uspeo da demonstrira u istom „tvitu“.

 

 

Generalni direktor Tesle je insistirao na tome da „nije bilo bezbednosnih problema“ u vezi s FSD-om, koji je obavljao zaustavljanja koja nisu nezakonita u više saveznih država u SAD. Međutim, ako nije bilo bezbednosnih problema u vezi s podešavanjima softvera, zašto bi NHTSA (Nacionalna agencija za bezbednost saobraćaja na putevima) uopšte zahtevala od Tesle da ih promeni? U tom slučaju i ne bi bilo potrebe da kompanija udovolji ovom zahtevu.

„Integritet“ se definiše kao atribut koji determiniše nečije poštenje i čast. Nije pošteno govoriti o poslednjem opozivu FSD-a kao da „nije bilo nikakvih problema“ i nije fer optuživati novinare da su lobisti, a da se ne navede precizno i s jakim dokazima za šta su i za koga ti profesionalci zapravo lobirali i koja bi bila lična korist koju iz toga izvlače.

 

Mask očigledno ima problem i s brojkama, poput onog kada su u Tesli preuveličavali prodajne brojke u Australiji. Sada, on je tvrdio da „automobil jednostavno usporava na 3,2 km/h i nastavlja da se kreće ako ispred njega nema automobila ili pešaka“. Tesla je očigledno u kontradikciji sa svojim šefom.

 

U izveštaju o bezbednosnom povlačenju u delu 573 o drugom opozivu FSD-a, kompanija je saopštila da „vozilo mora da se kreće ispod 9 km/h“, da bi funkcija zaustavljanja radila. Malo dalje, navedeno je da će, kada se ispune svi uslovi, vozilo „prolaziti kroz raskrsnicu s potpunim zaustavljanjem brzinom od 0,16 km/h do 9 km/h bez da se prethodno zaustavi.“.

 

Prvi snimci ekrana OTA (over-the-air) ažuriranja, koji su se pojavili, pokazuju da je Tesla pomenuo istu brzinu kada je rekao da je „brzina vozila manja od 9 km/h“, što je uslov da bi zaustavljanje funkcionisalo. Drugim rečima, uopšte nije bila 3,6 km/h kako je naveo Mask.

 

Uzimajući u obzir njegovu spremnost da zvuči kao da se automobil kreće sporijim tempom, Tesla je trebalo da koristi povoljniju brzinu u svojoj komunikaciji s NHTSA-om, ako je to istina. Međutim nije. Bez obzira na ove napore, manja brzina ne bi funkciju učinila manje nelegalnom: zakon kaže da automobil mora da se zaustavi.

 

Da bi učinili da stvari ne izgledaju baš tako loše, Teslini fanovi pokušavaju da kvalifikuju opoziv kao redovno OTA ažuriranje, što je čista laž. Takođe nastoje da stvari prikažu manje ozbiljnim nego što to zaista jesu. Po Tesli, FSD je beta softver koji „može da odradi loše stvari u pogrešno vreme“ (kakav „eufemizam“ koji nekoga može da košta života!). To uključuje propuštanje da se detektuje pešak ili drugo vozilu u raskrsnici. Činjenica da nije bilo prijava, ne znači da to incidenata neće doći, posebno uzimajući u obzir kako se FSD zaista ponaša.

 

Pored napada na medije, Mask jedino razgovara s onima koji prihvataju da mu ne postavljaju „teška“ pitanja, ili s onima koji su njegovi osvedočeni ljubitelji. Zvuči poznato?

 

U međuvremenu, sve više negativnih vesti se pojavljuje u vezi s kompanijom, ali ne zbog novinara koji su u potrazi za njima. Jednostavno iskaču kao pečurke posle kiše. Teslino ćutanje u vezi s dešavanjima i podacima koje im ne odgovaraju ukazuje da pokušavaju nešto da sakriju ili računaju da će ljudi jednostavno zaboraviti uskoro na sve to. I ponovo, zvuči poznato?

 

Ilon Mask je doveo sve  do krajnosti rekavši da „sada kada veliki automobilski oglašivači proizvode električne automobile, čitaćete mnogo manje članaka o zapaljenim elektromobilima“. On kao da je zaboravio na slučajeve Chevy Bolta, koji su naširoko bili pokriveni od strane medija, a neprimećena nije prošla ni Hyundai Kona Electric, pa ni Volkswagen ID.3.

 

 

Da nije bilo istraživanja od strane novinara, svi ovi slučajevi su mogli da završe kao obični primeri baksuznih vlasnika. Da su navijači Chevyja ili Hyundaija poput onih koji podržavaju Teslu, žrtve bi verovatno bile okrivljene za „podmetanje požara“. Uprkos tome što su mediji obelodanili i javnosti predstavili te priče, neki od tih ljudi još uvek čekaju na obeštećenje. Niko ne bi ni čuo za njih da nije bilo odgovarajućeg izveštavanja od strane štampe.

 

Iznoseći situaciju vezanu za požare, Ilon Mask je zapravo dočarao kako se Tesla nosi s dotičnim problemom. Nakon spontanog zapaljivanja u Šangaju 2019., kompanija je objavila OTA ažuriranje koje je ograničilo napon ćelije u hiljadama modela S širom sveta.

 

U Tesli su saopštili kako se radi o bezbednosnoj meri, ali nikada nisu obelodanili zašto su to uradili. Kada su kupci u Americi tužili kompaniju zbog gubitka autonomije i brzine punjenja, u Tesli su požurili da se dogovore s njima, što je sprečilo da dođe do razotkrivanja zašto je napon ograničen u prvi mah.

 

Niko nije nepogrešiv, pa ni mi automobilski novinari. Prosto, u prirodi ljudskog bića je da ponekad pravi greške. Ipak, naša misija je da kreiramo objektivnu sliku i pružamo informacije koje podižu svest o bitnim stvarima, čak i kada neki moćni ljudi ne žele da te „bitne stvari“ budu razotkrivene. Najbolji među nama često rizikuju svoje karijere, pa čak i živote da bi informisali javnost o onome šta se dešava. Potpisniku ovih redova je jedan kolega pre par godina rekao „ne bi me čudilo da ti padne klavir na glavu“. Nažalost, društvo često samo diskutuje o ovim stvarima, dok „svet gori“.

 

Kao najbogatiji čovek na svetu, Ilon Mask se savršeno uklapa u opis moćne persone kojoj je očajnički potrebno da ljudi veruju da će konačno isporučiti „samovoozeći“ automobil, nakon obećanja koja traju gotovo čitavu deceniju. Najveći deo njegovog bogatstva, merenog Teslinim akcijama koje poseduje, zavisi upravo od toga.

 

Kada se pojave vesti koje FSD sistem „ne boje u ružičasto“, okrivljavanje medija zato što rade svoj posao i napad na novinara zbog istinitog članka na temu o kojoj su svi pisali, znak je očaja i panike. Priznavanje da je nelegalno funkcionisanje FSD-a kreirano namerno, dokaz je nepoštovanja vlasti i zakona, a u ovom slučaju i bezbednosti u saobraćaju. Na kraju krajeva, ovde se radi o potencijalnom ugrožavanju života i zdravlja ljudi zarad zadovoljavanja lične sujete i „eksperimenta“, što je nedopustivo.

 

Laži i obmane su pribežište onih koji žele da izbegnu iskrenu, konstruktivnu diskusiju. Kao što smo konstatovali, posedovati integritet znači biti pošten, čestit, častan i neukaljan. Osim ako niste previše opsednuti svojim investicijama ili pogledima na svet, prilično je očigledno ko u ovoj priči nije pošten, da ne upotrebimo neke teže reči.

 

Na kraju, kao što je rekao Sokrat: „Jaki umovi diskutujuo idejama, prosečni umovi diskutuju o događajima a slabi umovi diskutuju o ljudima.“

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery