IAA Minhen 2025 – Sajam bez hroma i glamura, u eri softvera i kineskog izazova

IAA Minhen 2025 u kratkim crticama
Čini mi se da smo skoro do juče u Frankfurtu trčali za svetlucavim limom, hromiranim detaljima i trocifrenim brojem konjskih snaga, cilindrima, glamuroznim hostesama. Onda su stigli električni automobili, pa smanjivanje emisije CO2 – koja je napravila „downsizing“, posle nje pandemija kovida, pa prvo jedan, a za njim čitava najezda sa istoka. Internet je ušao u automobile.
Danas, na ulicama Minhena, u halama i paviljonima sajma IAA, razgovaramo o kodovima, softverskim platformama i veštačkoj inteligenciji. Više ništa nije kao nekada – automobilska industrija prolazi kroz svoju najveću transformaciju do sada.
Volkswagen – četiri električna aduta
U ekskluzivnom razgovoru za Vrele Gume, CEO Volkswagena Thomas Schaeffer potvrdio je ono što smo već mogli da naslutimo: VW više ne može da sedi na staroj slavi. Zato su u Minhenu predstavili četiri nova električna modela, svaki osmišljen da pokrije po jedan ključni segment tržišta – od kompaktne klase, preko SUV-a, do budućih “entry level” e-automobila.
„Elektrifikacija više nije pitanje izbora, već opstanka“, rekao je Schaeffer, jasno stavljajući do znanja da Volkswagen ubrzava trku kako bi povratio izgubljene pozicije
Mercedes GLC Električni – ekskluziva iz Štutgarta
Posebnu pažnju privukao je novi Mercedes-Benz GLC Električni, model koji smo ekskluzivno upoznali krajem jula na zatvorenoj pretpremijeri u Štutgartu. Sada, u Minhenu, doživeo je svetsku premijeru. To je vozilo koje kombinuje luksuz na koji smo navikli od Mercedesa sa potpuno električnim pogonom – svojevrsni odgovor na izazov Tesle, BYD-a i ostalih globalnih igrača.
Google, Aumovio i nova pravila igre
U Minhenu smo razgovarali i sa šefom Google Germany, koji je predstavio rad na četiri softverske platforme za buduća vozila. Google više nije samo “partner za infotainment”, već ulazi u samu srž automobilskog DNK.
Sličnu transformaciju pokazuje i nekadašnji Continental, sada pod imenom Aumovio– nova firma koja je, zbog zakašnjenja u odvajanju od biznisa sa gumama i izlasku na nemačku berzu, morala da menja identitet i da dokaže da može da opstane u eri elektronike i digitalnih rešenja. Njihov 3D HUD je samo primer kako softver i elektronika preuzimaju primat nad klasičnim automobilskim hardverom. Za manje od godinu dana gledaćemo projekcije persinalizovanih slika, poruka i videa na staklima parikranih automobila.
Od fotografija kućnih ljubimaca, reklama za svoje biznise, ili već. Stakla će služiti kao ekrani. I ne samo to, ono što danas zovemo „instrument tabla“ već zvuči tako retro. Zameniće je tzv “ holografski displej na vetrobranskom staklu „.
Da, tri projektora ugrađena iza volana će da emituju sve informacije na staklo presvučeno specijalnom folijom. U kompaniji Mobis, tvrde da takve stvari stižu već za godinu dana.
Politika ulazi u igru
Priča o automobilima više nije samo industrijska – ona je postala politička tema. Berlin i Pariz pritiskaju Brisel da se rok zabrane prodaje vozila sa SUS motorima (2035)produži, jer je jasno da Evropa i dalje želi svoje tradicionalne automobile, iako je čak 28% novih prodatih vozila električno. Pitanje nije više samo tržišta, već identiteta, radnih mesta i evropskog načina života.
Nemačka između Amerike i Kine
Porsche bežični punjač za vozila, „seme’ buduće elektrifikacije puteva
Atmosfera na sajmu odražava i širu sliku – Nemačka se bori. Nemački divovi Volkswagen pre svega jeste poklekao ali ustaje.
Svaka čast elektrifikaciji, ali Porsche 911 Turbo S je zvezda IAA2025 u Minhenu
Prema zvaničnim podacima, autoindustrija je izgubila 51.000 radnih mesta u poslednjih nekoliko godina. Na to se nadovezuju američke carine od 15% koje prete izvozu, dok s druge strane kineske kompanije sve jače kucaju na vrata Evrope.
Changan nova zvezda u usponu
Više nije reč samo o uvozu električnih automobila iz Kine – kineski proizvođači poput BYD-a, NIO-a, XPeng-a i Changana (sa čijim smo predstavnicima imalo i ekskluzivni susret na sajmu) već otvaraju fabrike u Evropi, od Mađarske do Španije. Njihova poruka je jasna: nisu došli da gostuju, već da ostanu. Srbija ima je jedan od prioriteta.
Evropa vs. Kina – različiti kupci, različita filozofija
Kineski kupac se, međutim, demografski i ideološki značajno razlikuje od evropskog. Dok Evropljanin još uvek voli “klasičan” automobil, sa osećajem mehanike i tradicije, kineski kupac od vozila očekuje što više interneta, AI rešenja i brze softverske nadogradnje. Taj softver bi trebalo da bude osvežavan češće nego naši telefoni.
Auto za njih nije samo prevozno sredstvo, već digitalna platforma na točkovima. U tom smislu možda jedan od najjačih utisaka sa sajma je upravo okretanje nemačke autoindustrije prema ukusu kineskog kupca. Hoće li to pratiti i cene, ostaje nam da vidimo za koju godinu.
U svakom slučaju, IAA u Minhenu više nije glamurozni festival automobila kakav smo nekada voleli i poznavali. Danas je to mesto gde se vodi tiha ali velika bitka za budućnost mobilnosti. Bitka softverskih platformi, novih brendova i globalnih sila. Nemci pokušavaju da zadrže primat, ali vetar sa Istoka postaje sve jači.
Auto industrija je najvažnija privredna grana u Nemačkoj, predaja nije opcija
A mi zajedno uz VRELE GUME, pratimo tu borbu iz prvog reda.
Ekskluzivno iz Minhena
Lidija Piroški
Ovaj članak je odlično prikazao transformaciju automobilske industrije. Posebno mi se svidelo spominjanje kineskih proizvođača koji otvaraju fabrike u Evropi – to je zaista važan trenutak u globalnoj igri. Radost me čini i što VW napreduje s električnim modelima, iako je konkurencija s Istoka stvarna pretnja za nemački primat.