Online plus

Formula E

2.26KPregleda

Za električnu budućnost automobilizma

Devetog maja po prvi put će šampionat FIA Formula E dovesti svoje trke električnih automobila u Evropu


Deset timova, uključujući i timove Richarda Bransona, Virgin Racing, Leonarda DiCapria – Venturi, Andretti FE i Audi Sport ABT, pojaviće se na čuvenoj uličnoj stazi Monaka. Šampionat je, sa šest različitih pobednika u šest različitih trka, do sada već pokazao da može da pruži uzbuđenje i euforiju ljubiteljima auto trka. Izvršni direktor Formule E, Alehandro Agag, obećao je da će pomoći da dođe do revolucije električnih automobila.

Da li se, dakle, približavamo još jednoj velikoj prekretnici u istoriji automobilske industrije? Mogu li Formula E i ostali smeli preduzetnici, koji investiraju u tehnologiju električnih vozila, podstaći novu revoluciju u saobraćaju? Kolike su šanse da, u jednom trenutku, značajan deo vozila na putevima bilo koje pojedine zemlje budu električna vozila?

Godine 1900, električna vozila su činila približno jednu trećinu svih vozila na putevima u Sjedinjenim Američkim Državama. Ali tada je revolucija motora sa unutrašnjim sagorevanjem uzela maha. Poslovni genije Henri Ford i njegov veoma pristupačan Model T pomogli su da vozila na benzin preuzmu inicijativu.

Poslednjih godina interesovanje za električna vozila je obnovljeno, potpomognuto povećanom svešću o pitanjima životne sredine, kao i velikim unapređenjem električnih tehnologija koje su doprinele poboljšanju performansi i smanjenju troškova. Većina velikih proizvođača vozila istražuje električne ili hibridne opcije, barem kao deo njihove palete proizvoda, a izvestan broj kompanija visokog profila, kao što je Tesla Ventures, ulažu svesrdne napore da električnom opcijom postave izazov benzinskoj i dizel opciji.

Uprkos tome što je težište na privatnim automobilima i individualnim potrošačima, logistička delatnost je neosporno oblast u kojoj su perspektive za električna vozila najjasnije istaknute. To je oblast u kojoj su ekonomski aspekti tehnologija na najtežem testu, jer kupci opreme – obično transportne kompanije – teže da pronađu optimalan balans između radnih karakteristika (uključujući različite faktore kao što su pouzdanost, brzina i opterećenje) i ukupnih troškova (uzimajući u obzir i nabavnu cenu, kao i tekuće troškove i troškove održavanja tokom životnog veka vozila). Deutsche Post DHL grupa, kao najveća svetska transportna kompanija, posvetila se poboljšanju svoje emisijske efikasnosti, pri čemu je vozni park kompanije važan faktor. Vrlo je verovatno da će električna vozila igrati veliku ulogu u tom nastojanju, iako je naše dosadašnje pozitivno iskustvo takođe ukazalo na neke od najvećih izazova koji još uvek koče ovu tehnologiju. Domet ostaje izazov, pri čemu su električna vozila i dalje nepovoljna u poređenju sa konvencionalnim tipovima vozila na benzin kod vožnje na velikim udaljenostima ili kod intenzivnih dnevnih dinamika isporuke. To bi se moglo rešiti kroz poboljšanje infrastrukture za punjenje ili bolji kapacitet baterija.

Nadamo se da će Formula E podstaći tehnološke promene i razvoj u oba ova domena. Poboljšanja koja će timovi neminovno ostvariti kod automobilskih baterija preneće se na šire tržište. A partneri Formule E rade na inovativnim tehnologijama za punjenje koje bi mogle značajno da povećaju privlačnost električnih vozila. Kupovne cene se smanjuju, ali ukupni troškovi i dalje mogu biti veći za mnoge vrste transportnih operacija. Jedan od razloga za to mogla bi biti i činjenica da mnogi proizvođači jednostavno adaptiraju svoja benzinska ili dizel vozila za smeštaj električne baterije, za razliku od projektovanja vozila koja bi optimalno funkcionisala na električnoj platformi. Uprkos izazovima, mi i dalje delimo entuzijazam Formule E u pogledu električne tehnologije. Mi ćemo povećati naš električni vozni park za najmanje 500 vozila u 2015. godini, a prošle godine stekli smo kompaniju koja proizvodi električna vozila (StreetScooter) naročito u cilju ispunjenja naših zahteva za dostavom u gradovima.

Još uvek je otvoreno pitanje da li je u toku prava revolucija koja će predstavljati ozbiljnu pretnju tehnologijama sa konvencionalnim gorivom. I još smo daleko od dana kada će 30% vozila biti na električni pogon. Međutim, niko ko je do sada gledao trku Formule E neće imati bilo kakvu sumnju u sledeće: trka u budućnost je zaista u toku, a ta budućnost će biti u većoj meri električna nego ikada ranije.

Ken Allen, izvršni direktor, DHL Express

Top Reviews

Video Widget

gallery