
Ford je priznao poraz, gubitke, neprofitabilnost i nekonkurentne modele
Gasi svetlo, pakuj kablove… Tako bi plastično mogla da se opiše odluka Forda da se povuče sa tržišta Evrope
Ford, jedan od najpoznatijih svetskih proizvođača automobila, suočava se sa ozbiljnim poslovnim izazovima u Evropi. Nakon višedecenijskog prisustva i modela koji su obeležili čitave generacije – poput Fieste, Escorta i Focusa – kompanija sve otvorenije pravi korake ka povlačenju sa tržišta putničkih vozila na Starom kontinentu.
Glavni razlog odlaska Forda iz Evrope jeste nedostatak profitabilnosti i loša ponuda konkurentnih modela
Dok evropski proizvođači poput Volkswagena, Peugeota i Renaulta i dalje dominiraju tržištem, Ford već godinama beleži mali tržišni udeo i minimalne marže. Troškovi rada i proizvodnje u evropskim fabrikama pokazali su se previsokim u odnosu na ostvarenu dobit.
Drugi ključni faktor propasti Forda je neuspela elektrifikacija modela
Strogi evropski propisi o emisiji CO₂ primorali su proizvođače na ubrzanu tranziciju ka električnim automobilima. Ford je u ovoj trci zaostao – Mustang Mach-E i F-150 Lightning nisu uspeli da naprave ozbiljniji prodajni uspeh u Evropi, dok konkurencija ubrzano širi paletu povoljnijih i efikasnijih električnih modela.
Promena navika evropskih kupaca
Evropski kupci tradicionalno preferiraju kompaktne i ekonomične modele. Upravo su Fiesta i Focus decenijama činili osnovu Fordove prodaje.
Ukidanjem Fieste i Focusa Ford je izgubio glavnu vezu sa evropskim kupcem
Istovremeno, Fordova snaga na drugim kontinentima ostaje u segmentu SUV-ova i pick-upova, koji u Evropi nikada nisu doživeli masovnu popularnost.
Pritisak kineske konkurencije
Na Ford dodatno utiče i sve jača konkurencija iz Kine nudeći električne modele sa odličnim odnosom cene i tehnologije. Ford se u toj borbi našao između snažnih domaćih proizvođača i jeftinije, tehnološki napredne konkurencije iz Azije.
Šta ostaje od Forda u Evropi?
Sve ukazuje na to da će Ford u Evropi zadržati samo program komercijalnih vozila (Transit, Custom i slični modeli), dok će putnički automobili polako nestajati iz salona.
Povlačenje Forda iz Evrope označava kraj jedne ere.
Fiesta, Escort i Focus, modeli koji su obeležili detinjstva i mladosti miliona vozača, postaće deo istorije. Budućnost Forda na evropskom tržištu svodi se na privredni sektor, dok će putnički segment ostati uspomena na jedno drugačije vreme u auto-industriji.
BONUS VIDEO: Fordova „Labudova pesma“