Fiat 500L u problemu
U krstaškom osvajanju Amerike Fiat nailazi na prve poteškoće. Mesečno se proda jedva 1.000 Kragujevčana što je prilično daleko od planirane brojke i nove srpske invazije na Ameriku
U epicentru potresa zvanog kriza u automobilskoj industriji Evrope, veliki automobilski mag, Serđo Markione zaigrao je veliku partiju “pokera”, na tržištu SAD. Najblaže rečeno njegova čudna poslovna politika, gde manji kupuje većeg, gde David nadjačava Golijata, ulazi u osetljivu fazu. Prodaja klasičnog Fiata 500 je gotovo stala a plasman perjanice 500L ne ide ni izbliza kako je očekivano.
Zapravo Fiat 500L je u Ameriku stigao sa zadatkom da nadogradi zgradu bez temelja. Čitava dosadašnja tržišna predstava Fiata u Americi se bazirala na samo jednom modelu, Fiatu 500 odnosno novom Fići. Ta slika se naravno, nedavno promenila američkom promocijom Fiata 500L koji je preplovio baru i preplavio salone. Ipak, dileri, tačnije prodavci Fata nikako nisu zadovoljni ni svojom pozicijom ni plasmanom novog modela. Na nove prodajne salone i zgrade širom severne Amerike potrošili su milione dolara da bi prodavali samo dva modela. Čak i sa svim svojim derivatima, „petstotka“ je jeftin model, na kojem se tanko zarađuje a pri tome ne cilja ljude s dubljim džepom, što je prilično uzdrmalo dilerski mrežu. Podatak da je samo 45 odsto Fiatovih dilera u Americi profitabilno, preterano ne iznenađuje ali jako zabrinjava i to ne samo njih već i nas.
Očekivalo se da će lansiranjem modela 500L, koji realno nišani mnogo širu grupu potencijalnih kupaca, stvari krenuti na bolje, ali bar za sada od toga nema ništa. Dileri tvrde da nije došlo do napretka u prodaji, i to je među njima izazvalo prilično nezadovoljstvo. Što se tiče 500L, još uvek se svi nadaju da je njegov slab start samo zatišje pred buru. Ipak iskustva sa velikih tržišta ne govore u prilog velike budućnosti 500L u Americi. Princip plasmana novog modela je sličan objavljenom twitt-u. Prvih 15 minuta odlučuju da li je on prošao u “narodu” ili nije. Sve kasnije što se dešava je sporadičan epilog. Prošlog meseca se model iz Kragujevca prodao u samo 1031 primerku, što se nikako ne može nazvati uspehom jer nije izazvao očekivani startni bum koji bi poneo prodaju modela. Doduše, njegova trenutna prisutnost u marketinškim sferama animira pažnju javnosti, čime će se možda korak po korak stvar dovesti do željenog cilja, ali po paprenoj ceni.
Fiatovi dileri danas kao rezultat svega, prodaju prosečno samo po 17 automobila, što je ispod ekonomske granice opstanka, dok su kao dileri Chrysler grupe prodavali prosečno 64 jedinice mesečno, prevashodno zahvaljujući popunjenoj ponudi modela u svim klasama.
Interesantna je ipak činjenica da je prodaja Fiata slična predviđanjima šefa kompanije, Serđa Markijonea. On je 2010. predvideo prodaju ove godine od oko 50.000 jedinica u severnoj Americi, a samo u SAD se do sada prodalo 44.000, što potvrđuje njegovu dobru viziju i osećaj da mu treba verovati.
Ono što je Fiatu, da bi uspeo u Americi, neophodno jesu novi proizvodi koje Fiat osim 500L suštinski nema jer je zapostavio razvoj novih modela poslednjih godina. Glavni teret nastupa uz Fiat 500L i njegove interesantne verzije poput modela Jeep Junior, trebala da ponese Alfa Romeo, sa već dugo očekivanim sportskim kupeom 4C. Na nesreću, poslednja saopštenja Fiata nagoveštavaju s druge strane, da bi Alfa Romeo 4C trebalo da se prodaje u salonima Maseratija, što će dodatno izazvati nezadovoljsto Fiat-Chryslerovih dilera koji su na ivici živaca i finansija.
Nama ostaje samo da im poželimo dobro zdravlje, jer znamo, bez zadovoljnog dilera nema ni uspeha na tržištu. Sa Fiatovim dilerima i mi delimo zajedničku sudbinu, jer bez Američkog čuda 500L neće ostvariti ono što od njega očekujemo, da nam bude slamka ekonomskog spasa.