Makijavelista
Automobil koji ponese ime Competition prekida svaku vezu sa diskretnim nastupom, velom tajni i ostalim vidovima pritajenosti.
Već svojim nastupom on potvrđuje da se radi o „siledžiji“ koji neće prezati da upotrebi bilo koje njemu dostupno sredstvo kako bi ostvario cilj. Kada se ispred tog imena nađe i ime njegove familije, automobilskog plemstva naviknutog na ultimativnu borbu poreklo iz Maranella, onda pojmovi „nestvarno dobro“ i „najbolji među najboljima“ dobiju svoje puno ime i prezime – Racing One Ferrari 458 Competition! Ostavićemo na kratko njegov dizajn i motor koji priliče delu dizajnera video igara koji nikad nije video automobil, a koji je još uz to i opsednut galaksijama i dalekom budućnosti, pričajmo za početak o ideji zbog koje je „začet“ ovaj automobil!
Mašina za skidanje asfalta
Ovo je automobil za automobilske trke, ali takođe i automobil koji originalno ne pripada tom svetu, on je u originalu 458 namenjen civilnom saobraćaju. Njegova sudbina u očima auto industrije slična sudbini pit bul terijera, on je rođen da bi se borio i „kidao“, svaka njegova borba za njega može biti i poslednja, vezan lancima teških karika očekivanja i abnormalnih budžeta, u svetu u koje se ne pamte „drugi“ i „treći“… Njega niko neće videti u roze boji dok sa belim felnama krstari stazama Ferrarijeve blamaže, on je uzet od svoje familije, od svog „legla“ i poroda kako bi se borio za njihovo ime, njihovu slavu i status!
Dok „obični“ 458 modeli budu pripadnici svetskog džet set miljea, učesnici spotova, stanovnici vila i glavne zvezde u izlascima, on će pun ožiljaka ceo svoj životni vek ostati zatvoren u borbenom ringu asfaltnog pakla, u kom se svaka krivina nada da će mu presuditi. Šta „on“ ima od toga? Isto što i svaki borac na život i smrt, isto što i bokser! To je onaj, istina veoma mali „postotak“ svega sa ove planete koji živi dok im masa skandira, a njihova jedina nagrada i orden je ime koje samo retki nose, koje ih izdvaja i vodi u legendu , Gladijator, Tyson ili Competition, svejedno – svi znaju snagu koja stoji iza imena!
Viša škola dizajna
Spoljašnjost automobila je prelepa, ali i nejasna. Naravno da ne sumnjamo u njenu funkcionalnost, nisu naša čuđenja usmerena na tu „adresu“, više nam je ostalo da zagledamo i pitamo se čemu li koji dodatak služi? Taj, sa naše strane postavljen znak pitanja, nastao je u nemoći da se razumeju karbonski zavoji aerodinamike koji su što je još gore tek poslednja stavka i „finiširanje“ posle bezbroj komplikovanih proračuna i miliona zbrojenih cifri. Jedan veliki, i što je najvažnije uspešni „račun“ je krajnja definicija kojom se opisuje karoserije ovog ultimativnog sportiste. Svojevrsni kompromis između Ferrari osnove, Racing one truda i čežnji da se snažnim udarim vetra nekako „doaka“, eto baš to je karoserija u najkraćem rečeno. U potpunosti rađena od laganih carbon fiber elemenata, ona uzima najveći deo zasluge što ukupna masa vozila iznosi trkačkih 1220 kilograma. Njen donji i gornji postroj se u dizajnerskom smislu razmimoilaze prilikom konačnog opisa vozila kojem „služe“. Gornji deo karoserije bez pogovora pripada aktuelnom 458 Ferrari modelu koji je osnova automobila, dok je donji pripadnik klasičnog Competition stil. Veliki izrezbareni branici spuštaju se na par milimetara od staze i garantuju „lepljenje“. Veliki otvori na njima „govore“ o snazi motora zbog kojih su tu, a naročito oni na zadnjem braniku, svaki smešten iza širokih pneumatika koji su otvoreni i skoro da ne postoje ličeći tako na puki izlog širokog traga točkova. Jednostavno, kao da su se izgubili u kranjem „natezanju“ sa snagom automobila… Dok se prati linija automobila, negde u prikrajku perifernog vida vam postaje jasno da će vam za kraj ostati da osmatranje velikog zadnjeg spojlera. On nije ukras i ne nalazi se na automobilu da bi bilo šta dokazao, njegova funkcija da „podivljali“ automobil u trenucima njegovog besa zadrži pri asfaltu ga čini onim što jeste! Sve na ovom automobilu je tu sa svrhom i zarad krajnjeg cilja njegovog postojanja – biti bolji od drugih!
Simbioza auto-moto sporta u jednom
Agregat je 4,5 litarski V8 koji raspolaže sa masivnih 620 konjskih snaga. Ako vam u „moru“ automobila koji dolaze sa ovim i sličnim brojkama to zvuči malo, podsetićemo vas na nešto ranije spomenuti podatak, automobil teži 1220 kilograma! Ako i dalje sumnjate u njegovu snagu i eksluzivnost, onda imamo još jedan podatak za vas, Ferrari 458 u ovakvoj i sličnim doradama koristi 200 timova širom sveta i čak 500 njihovih vozača! Dakle, više timova se služi s njim kao sredstvom za pobedu, nego što neka zemlja ima profesionalnih fudbalskih timova. Za fudbal su vam potrebne kopačke i lopta, a za ovaj sport u slučaju da odaberete Ferrari 458 Competiton vam treba cifra za koju se oni nisu udostojili čak ni da je navedu, toliko valjda o pristupačnosti… Prenos snage vrši sedmostepeni menjač sa „Getrag“ prenosnikom, menjač dovoljan da izdrži napore agregata koji u sopstvenom naprezanju već nakon par krugova zagreje unutrašnjost do neizdrživosti. Sredstvo za vikende, mašina za pravljenje para, sve je to približnije četvorotočkašu kojeg opisujemo nego naziv automobil. Zbog toga i još mnogo više, tim koji naručuje automobil ima prava, pa čak i dužnost, da učestvuje u njegovoj izradi kako bi se Competition prilagodio njihovim potrebama. Tako „skrojen“ automobil je onda njihova jedinstvena kreacija koja se u masi sličnih i podjednako jakih, izdvaja finesama dodatim iz velikog iskustva ekipe. Dakle, to je po svemu pravi i istinski doživljaj automobilskog sporta, jedno bez drugog ne ide, jedni bez drugih su tek visok račun propale investicije vlasnika tima…
Veran kao pas
Ovo je vozilo za vozača, nikako i ni u jednom slučaju za suvozača! On voli vozača, jedino njemu veruje, da biste seli za njegov upravljač potrebno vam je puno iskustva, vere i sampouzdanja u sposobnost da se izborite sa svakim četvorotočkašem. Ako ste opet sa druge strane poželeli da sednete na suvozačevo sedište, to o vama govori da ste osoba koje se vrlo verovatno rastavila sa pameti, da ste nažalost izgubili smisao života zbog neke lične tragedije, ili da u najboljem slučaju verujete u vozačeve sposobnosti barem 3 puta više od njega – ili neki mix svega toga! Suvozač koji nema barem nešto od navedenogm sasvim sigurno ne zna u šta se upušta… Znali su to i u Racing One, svaki teret i potencijalnu „budalu“ unutar kokpita su odstranili sklanjanjem suvišnog suvozačevog sedišta. Ovaj automobil je pravljen isključivo za vozača, poput Pit Bulla sa kojim ima toliko sličnog, on veruje isključivo vozaču, samo za njega zna i samo se njemu prilagođava, za njega „gine“… Sve ostalo je za njega strano telo, suvišni teret, izvor nervoze i svrabljivi mitiser kojeg treba odstraniti… On je taj koji se ljubomorno nudi kao jedini i adekvani „suvozač“ vozaču!
Enzo Ferrari je hteo da stvori najbolji i najbrži automobil ali ne verujemo da je hteo baš ovako nešto da vidi… Ili jeste? Možda je ovo prava filozofija kojom je on oduvek hteo da se Ferrari kao kompanija rukovodi. Možda bi on bio ponosan na sadašnje „očeve“ njegovog nasleđa i verne „sinove“ marke iz Racing one tima koji su se usudili da naprave ovako nešto… Možda je ogoljena, nesputana i „vrišteća“ snaga Competitiona na najbolji način oslikava i simbolizuje propetog konjića a ne luksuzni, kožom obloženi i teškom opremom „natovareni klasični modeli! Oni su za razliku od njega više prikladni grbu upregnutog i povijenog, a ne tog propetog konjića koji simboliše slobodu… Daleko od toga da oni ne hitaju brže od drugih, ali ovaj automobil je upravo harmonija u skladu sa legendom grba koja kaže da je on potekao sa aviona Frančeska Barake, pilota koji ga je prvi naslikao na trupu aviona u kojem je i poginuo… Strast i emocije koje kod petrolskih fanatika mogu da nadjačaju život, e to je Ferrari, to je Competition!
Pero Ivić