Evropski proizvođači automobila upozoravaju Brisel: ciljevi za CO₂ do 2035. više nisu realni

Brisel se „zaigrao“! Posledica gubitak pola miliona radnih mesta i dobrog dela evropskog tržišta u automobilskom sektoru
Evropski proizvođači automobila, prilično nervozno i argumentirano poručuju trećerazrednoj EU birokratiji: Vaši nerealni ciljevi za zabranu motora sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. nisu ostvarivi. Posle sajma automobila u Minhenu sledi ključni sastanak sa Ursulom fon der Lajen.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen primiće 12. septembra vodeće ljude automobilske industrije, i to neposredno nakon završetka sajma automobila u Minhenu (IAA Mobility 2025). Taj tajming nije slučajan! Upravo u Minhenu evropski proizvođači planiraju da pokažu najnovije električne modele, ali i da pošalju jasnu poruku Briselu da su potrebna fleksibilnija pravila kako bi industrija opstala u globalnoj utakmici.
Glavni argumenti proizvođača
U pismu upućenom Komisiji, čelnici industrije – među njima i izvršni direktor Mercedesa Ola Kelenius i Matijas Cink iz kompanije Schaeffler – istakli su da evropski proizvođači ostaju posvećeni klimatskim ciljevima i neto nultim emisijama do 2050. godine. Međutim, ukazali su na ozbiljne probleme:
- gotovo potpuna zavisnost od Azije za baterije,
- nedovoljno i neravnomerno razvijena mreža za punjenje širom EU,
- znatno veći troškovi proizvodnje u poređenju sa konkurencijom,
- pritisak američkih tarifa na izvoz automobila.
Ciljevi koji deluju neostvarivo
Prema važećim propisima, proizvođači bi morali da do 2030. smanje emisiju CO₂ za 55% kod putničkih automobila i 50% kod lakih komercijalnih vozila u odnosu na 2021. Kao i da od 2035. potpuno pređu na nultu emisiju. Industrija sada tvrdi da je to, u ovim okolnostima, „jednostavno neizvodivo“.
Električna vozila trenutno čine oko 15% novih registracija u EU, dok je kod lakih dostavnih vozila taj udeo još manji – oko 9%.
„Električni automobili će predvoditi tranziciju, ali mora ostati prostor i za plug-in hibride, produživače dometa, efikasne motore sa unutrašnjim sagorevanjem, vodoničnu tehnologiju i dekarbonizovana goriva“, navodi se u obraćanju industrije.
Šta sledi?
Predstavnici auto industrije takođe upozoravaju da se moraju ponovo razmotriti i propisi o CO₂ za komercijalna vozila, teške kamione i autobuse.
Evropska komisija je već u martu napravila ustupak i odložila primenu pojedinih ciljeva smanjenja emisija planiranih za 2025. godinu. Ipak, čini se da će naredna faza pregovora, posle Minhena, biti još napetija i odlučujuća za budućnost evropske auto-industrije.
Analiza Vrelih Guma
Ako Brisel ne pokaže fleksibilnost, evropski proizvođači mogli bi da izgube trku na oba fronta. Kinezi sa jedne strane osvajaju tržište cenom i tehnologijom baterija, a Amerikanci dodatnim carinama štite sopstvenu industriju. U toj računici, Evropa rizikuje da izgubi ono što joj je decenijama bila najveća prednost: lidersku poziciju u inovacijama, inženjeringu i globalnom prestižu automobilske industrije.
Da li je Rio Tinto slamka spasa?
A između redova i čitamo, izvori litijuma u Evropi su slamka spasa automobilske industrije?! Posebno ako su oni u novonastalim pseudo demokratijama sa svim elementima feudalnih kolonija u kojima je briga za ekologiju i zdravlje „poslednja rupa na sviralu“!
Lidija Piroški