Online plus

Električni automobili: kako kupiti polovni hibrid ili EV?

PR Saopštenje

električna vozila
13.6KPregleda

Uzbuđenje koje je pratilo električna vozila je splasnulo. Električni automobili nisu više „egzotični“ kao što su to bili pre nekoliko godina. Razlog? Gotovo svi veliki proizvođači su na tržište već lansirali neke potpuno električne ili plug-in hibridne modele. Takođe, „tradicionalni“ hibridi sada su postala gotovo svakodnevna pojava na putevima, te možda možemo i izbaciti navodnike, zar ne?

električna vozila

S obzirom da električna i hibridna vozila polako postaju deo našeg svakodnevnog života, sada je možda odlična prilika za kupovinu polovnjaka te vrste. Naravno, razlika u odnosu na vozila sa SUS agergatima je ogormna. Stoga bi trebalo razmisliti o nekoliko bitnih stvari pre nego se odlučite da kupite jedan ovako alternativni model…

Pre svega se zapitajte da li vam je zaista potreban hibridni automobil

Ajde da počnemo sa manje radikalnom promenom, hibridna vozila. Sada se zapitajte fundamentalno pitanje: Da li ste sigurni da želite jedan ovakav automobil?

Možda zvuči zbunjujuće, ali to je normalna reakcija na pojavu hibrida u svetu motornih vozila. Zapravo, ponekad najbolji hibrid uopšte nije hibrid. Kao što verovatno već i znate, danas su u svetu najveći  hibridni “apostoli” su Uber vozači ili taksisti u velikim gradovima. Naravno, za njih je kupovina hibrida poslovna odluka, i to prilično dobra. Hibridi cvetaju u gradskom okruženju najviše zbog tzv. “stani-kreni” saobraćaja.

Do sada smo svi naučili kako oni zapravo funkcionišu. Naime, ovi automobili pretvaraju energiju kočenja u električnu energiju koja se kasnije koristi za pokretanje vozila. U ovom procesu, motor (obično benzinski) može da se “uspava” dok vozilo ne dostigne određenu brzinu (npr. oko 30 km/h). Tada nastaju one priče o velikom broju pređenih kilometara bez rada klasičnog motora.

Ipak, kad hibridna vozila dođu na otvoren put, standardni SUS motor ponovo pokreće automobile, ali i istovremeno puni bateriju. U ovom trenutku njegova potrošnja je ista ili često i veća od potrošnje klasičnih automobila. Dakle, prilkom razmatranja kupovine tradicionalnog hibrida trebalo bi da se uzme u obzir način svakodnevne vožnje. Ukoliko mahom koristite autoput onda se ulaganje u hibrida ne čini kao pametno rešenje.

električna vozila

Slično pitanje takođe bi trebalo postaviti i prilikom razmatranja kupovine potpuno električnog vozila.

Opšte je poznato da se čak i dosta korišćeni električni i hibridni automobili prodaju po daleko višim cenama, voze dosta drugačije i zahtevaju poptuno različito održavanje u odnosu na konvencionalna vozila. To je cena koju neki ljudi svesno plaćaju da ne bi štetili našoj dragocenoj životnoj sredini. Zapravo je poenta što sva ova vozila imaju velike litijumske ili NiMH baterije pomoću kojih se kreću “na struju”. One se uglavnom sastoje od materijala poput litijuma i kobalta, čija eksploatacija je izuzetno destruktivan proces. Tako da se nekima kao bolja opcija čini običan mali automobil, a u ime humanosti sačuvani novac dati dobrotvorne svrhe.

Najvažnija stvar pri kupovini vozila na „alternativni“ pogon

Dakle, baterija je mač sa dve oštrice kada su u pitanju hibridna i električna vozila. Ova tehnologija je poznata po tome što se izuzetno retko kvari (osim možda na prvoj seriji modela Toyota Prius i Honda Civic iz 2007. i 2008. godine). Hibridni automobili koriste elektromotor za ubrzavanje i usporavanje automobila, tako da nemaju alternator. Takođe, iz istog razloga transmisija i kočnice mogu da traju godinama. Svakako dobra opcija i plus za hibridna vozila zar ne?

Sa druge strane, vrednost hibridnog ili električnog automobila najčešće se određuje na osnovu stanja baterije. Baterije mogu pregledati samo lica sa stručnim znanjem. Hibridi se kao novi uglavnom prodaju sa garancijom na baterije koja podrazumeva 150.000 pređenih kilometara. Kako tehnologija sazreva i usavršava se, ta garancija može biti i veća. Prema tome, najvažnije pravilo u vezi sa kupovinom hibrida je sledeće:

AKO NALETITE NA POLVONJAK SA MALOM CENOM I VELIKIM BROJEM PREĐENIH KILOMETARA, BUDITE JAKO OBRAZIVI. SA DRUGE STRANE, AKO JE PREĐENA KILOMETRAŽA OD 50.000 DO 70.000 KILOMETARA, A CENA MALO VEĆA, ONDA JE TO VEROVATNO ZNAK DA JE U PITANJU DOBAR AUTOMOBIL. 

Naime, zamena baterije, u zavisnosti od modela, može koštati između 1.500 i 5.000 evra. Ne želite da se kockate po tom pitanju, verujte nam. Svaki prodajni salon ili specijalizovana radionica može proveriti zdravlje baterije. Međutim, carVertical izveštaj uključuje originalna očitanja brojača pređenih kilometara. Znajući činjenicu da se 30-50% polovnih vozila prodaje sa „vraćenom“ kilometražom, to je nešto što je svakako bitna stvar. Broj pređenih kilometara često je sinonim za zdravlje baterije. 

električna vozila

Takođe, carVertical vas može obavestiti i o tome da li je automobil učestvovao u saobraćajnim nezgodama u prošlosti. Obično uz izveštaj dolaze i slike automobila, informacije o tome da li je vzolio bilo ukradeno ili ne i slično. Istini za volju, carVertical vam može otkriti sve ono što bi prodavac automobila možda pokušao da sakrije od vas.

Neke stvari se nikada ne menjaju

Ako su baterija i pregled istorije u redu, možete se vratiti klasičnom scenariju kupovine. Proverite habanje unutrašnjih delova i ogrebotine ili udubljenja sa spoljašnje strane. Oni mogu biti uobičajeni jer su gradovi idealno stanište hibridnih automobila. Ako se radi o priključnom (plug-in) hibridu, postoji nekoliko posebnih stvari koje se mogu testirati. Proverite da li se utična vrata pravilno otvaraju i zatvaraju. Zatim kabl, on ne bi smeo da ima ni najmanju pukotinu. Ako je to u redu, proverite napuni li se potpuno baterija.

I na kraju, napravite probnu vožnju i vidite da li se benzinski motor uključuje pri brzini od oko 30 km/h. Slušajte zvuke povezane sa ogibljenjem, jer teške baterije imaju svoj danak. Naravno, ova vozila ponekad mogu zvučati kao meljalica za kafu, ali ako je to vama okej, nikada nećete požaliti zbog kupovine hibrida. 

Želite potpuno električno vozilo? Onda prvo bolje upoznajte sebe

Na višoj lestvici u svetu električne mobilnosti nalaze se naravno potpuno električna vozila.

Očigledno je da ta vozila umesto fosilnih goriva koriste električnu energiju. Manje očigledno jeste da li vi imate uslove za električno vozilo. Ako živite u kući, ili u blizini stanice za punjenje, onda je sve u redu. Pomislite na to da ćete svoje vozilo morati da punite skoro svake noći. Ne preporučuje se svakodnevno punjenje brzim punjačima. Takođe, uzmite u obzir rute kojima putujete, vikend putovanja i slično. Jedna stvar je ako ostanete bez struje u gradu, ali potpuno druga ako vas baterija izda u ruralnim sredinama. 

Trenutno na tržištu postoji porpiličan broj potpuno električnih modela. Tu su Tesla Model S, Model 3, Model X, Nissan Leaf i par drugih. Novije, kao što je VW I.D3 ne pominjemo, jer njihova prodaja tek treba da krene, te je očigledno da nisu dostupni kao polovnjaci. Tu su i vozila koja pored elektromotora poseduju mali benzinski agregt koji služi za povećanje autonomije (dometa).

Takođe, vožnja električnog vozila je jedno potpuno novo iskustvo. Ova vrsta vozila ubrzava tiho i jako brzo. Zatim, zaustavljanje je specifično jer se priikom kočenja prikuplja energija koja se konvertuje u struju. Tu je još mnogo toga. Međutim, ako ste spremni da načinite korak ka svetu električne mobilnosti, jedna stvar je sigurna. Biće vam to potpuno novo, i interesantno iskustvo. 

Toliko je jednostavno

Ponekad nam se čini da nam je za kupovinu polovnog vozila potrebna diploma iz inženjeringa. Međutim, prilikom kupovine električnog vozila briga o stvarima kao što su kaiševi, pumpe za gorivo, brizgaljke, transmisija, izduvni sistem, filteri za ulje i slično, ne postoji. Razlog je taj što električna vozila nemaju ništa od toga. Sve se to može precrtati i zameniti BATERIJOM

Baterije imaju garanciju na 10 godina. Naravno, one vremenom gube svoj kapacitet. Isto je kao sa kupovinom lap-topa ili mobilnog telefona. Za deset godina, baterija gubi oo 20% svog kapaciteta. 

Da se vratimo na osnove

Međutim, i dalje morate slediti sve uobičajene korake kada je u pitanju kupovina polovnog električnog automobila. On ima iste uređaje, unutrašnjost i šasiju kao i bilo koje drugo vozilo. Obavezno testirajte pogon i jesu li sve funkcije u redu. Proverite habanje volana, sedišta vozača i papučica. Slušajte bilo kakve zvukove povezane sa vešanjem. Većina električnih vozila se vozi u gradovima pa potražite oštećene točkove jer mogu signalizirati oštećenja na vešanju.

Ostatak prepustite profesionalcima. Bilo koji mehaničar će reći da li je ogibljenje dobro ili zahteva popravku. Takođe, proverite istoriju automobila na carVertical.

električna vozila

 

 

2 Komentara

  1. Kod nas su na ceni dizelasi, elektricni automobili ih nece jos dugo pregaziti, nije samo novac u pitanju.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery