AktuelnoOnline plusVesti

Dugovečni motori: Zašto se neki agregati proizvode više od 20 godina

158Pregleda

Mercedes 2.0 CDI i Toyota 1 HZ dizeli nemaju nameru da se penzionišu

 

 

 

U pravom električnom cunamiju koji je „počistio“ gotovo svu klasiku ispod haube, pojedini dizel motori stari debelo preko 20 godina još nisu odradili poslednji trzaj

 

Sada se može reći, u automobilsku legendu ulaze dizelaši Toyote 1HZ i Mercedesa 2.0 CDI, koji se i dalje proizvode i prodaju širom sveta. 

 

 

 

 

Istražujemo, kako to da su još „živi“ i ekonomski isplativi, posebno na konzervativnim tržištima Afrike, Australije, Bliskog istoka pa i juga Evrope.

 

 

 

 

U automobilskoj industriji stalno slušamo o elektrifikaciji, downsizingu i složenim hibridnim pogonima. Ipak, postoje motori koji prkose vremenu. Konstruisani pre dve ili tri decenije, oni i dalje izlaze sa fabričkih traka i pokreću nove automobile.

 

Za proizvođače, ovakvi motori su najčistiji primer ekonomske isplativosti – istraživanje i razvoj odavno su otplaćeni, a svaka nova jedinica donosi stabilan profit.

 

 

Toyota 1HZ – motor koji odbija da umre

 

 

Jedan od najpoznatijih primera je Toyota 1HZ, atmosferski dizel motor zapremine 4.2 litra, predstavljen 1990. godine.

 

–  Snaga: 129 KS

– Obrtni moment: 285 Nm

– Koncept: bez turbine, bez elektronike, sa mehaničkom pumpom i masivnim gvozdenim blokom

 

 

 

Ovaj motor je i dalje u proizvodnji i ugrađuje se u Land Cruiser 70 seriju. Njegova jednostavna konstrukcija i sposobnost da radi i na gorivu sumnjivog kvaliteta učinili su ga legendom u Africi, Australiji i na Bliskom Istoku. Za Toyotu, 1HZ je simbol pouzdanosti, ali i što je reći uređaj koji donosi čist profit.

 

 

Mercedes 2.0 CDI – evropski klasik koji traje

 

 

 

Evropa ima svoj pandan Toyoti u Mercedesovom 2.0 CDI motoru (OM646/OM651), razvijenom početkom 2000-ih.

 

– Pokretao modele: C-klasa, E-klasa, Sprinter

–  I dalje prisutan u lakim komercijalnim vozilima

– Višestruko prilagođavan ekološkim normama, ali osnovna konstrukcija ostala ista

 

 

 

Za Daimler, ovaj motor je garant stabilne zarade. Iako svet prelazi na elektrifikaciju, 2.0 CDI i dalje radi posao za tržišta gde je pouzdanost važnija od mode.

 

 

Konzervativna tržišta juga Evrope

 

Posebno je zanimljivo što konzervativna tržišta juga Evrope– Grčka, Portugal, Balkan – i dalje više vole ovakve motore. Razlozi su jasni:

 

– jednostavno održavanje

– poznata i proverena mehanika

– jeftiniji delovi

– dug životni vek automobila (15–20 godina)

 

Na ovim tržištima vozači veruju pouzdanim dizelima više nego najsavremenijim turbo-hibridima. Za njih, sigurnost i trajnost imaju veću vrednost od tehnologije.

 

 

Još primera dugovečnih motora

 

 

 

Međutim, navedeni motori nisu usamljeni, a pojedini se i na mala vrata kroz laku elektrifikaciju vraćaju na scenu poput 2.0 TDI iz VW grupacije.

 

Od „klasike“ bez elektrifikacije još možemo sresti u novim modelima

 

– Volkswagen 1.9 TDI – i dalje u proizvodnji za tržišta Latinske Amerike i Afrike.

– Isuzu 4JJ1 – 3.0 dizel iz 2004, poznat po trajnosti u pikapovima D-Max.

– Mitsubishi 4D56– motor sa korenima u osamdesetim, još tražen u jugoistočnoj Aziji.

– Fiat FIRE i Multijet – mali benzinci i dizeli, deo proizvodnje i dalje živi, uključujući i Kragujevac.

 

 

Ekonomija i tradicija u isto vreme

 

U vremenu kada proizvođači troše milijarde na električne platforme i hibridne pogone, motori poput Toyotinog 1HZ ili Mercedesovog 2.0 CDI pokazuju da trajnost i pouzdanost nikada ne izlaze iz mode.

 

 

 

Za kompanije, oni su čist primer ekonomske isplativosti. Za vozače, sigurnost da neće ostati na putu – bilo u afričkoj savani, bilo na Balkanu.

 

Na konzervativnim tržištima juga Evrope, ovakvi motori i dalje imaju kultni status: provereno je uvek sigurnije od novog.

 

 

 

Lidija Piroški

 

 

 

 

 

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery