AktuelnoOnline plusVesti

Dugovečni motori: Zašto se neki agregati proizvode više od 20 godina

6.18KPregleda

Mercedes 2.0 CDI i Toyota 1 HZ dizeli nemaju nameru da se penzionišu

 

 

 

U pravom električnom cunamiju koji je „počistio“ gotovo svu klasiku ispod haube, pojedini dizel motori stari debelo preko 20 godina još nisu odradili poslednji trzaj

 

Sada se može reći, u automobilsku legendu ulaze dizelaši Toyote 1HZ i Mercedesa 2.0 CDI, koji se i dalje proizvode i prodaju širom sveta. 

 

 

 

 

Istražujemo, kako to da su još „živi“ i ekonomski isplativi, posebno na konzervativnim tržištima Afrike, Australije, Bliskog istoka pa i juga Evrope.

 

 

 

 

U automobilskoj industriji stalno slušamo o elektrifikaciji, downsizingu i složenim hibridnim pogonima. Ipak, postoje motori koji prkose vremenu. Konstruisani pre dve ili tri decenije, oni i dalje izlaze sa fabričkih traka i pokreću nove automobile.

 

Za proizvođače, ovakvi motori su najčistiji primer ekonomske isplativosti – istraživanje i razvoj odavno su otplaćeni, a svaka nova jedinica donosi stabilan profit.

 

 

Toyota 1HZ – motor koji odbija da umre

 

 

Jedan od najpoznatijih primera je Toyota 1HZ, atmosferski dizel motor zapremine 4.2 litra, predstavljen 1990. godine.

 

–  Snaga: 129 KS

– Obrtni moment: 285 Nm

– Koncept: bez turbine, bez elektronike, sa mehaničkom pumpom i masivnim gvozdenim blokom

 

 

 

Ovaj motor je i dalje u proizvodnji i ugrađuje se u Land Cruiser 70 seriju. Njegova jednostavna konstrukcija i sposobnost da radi i na gorivu sumnjivog kvaliteta učinili su ga legendom u Africi, Australiji i na Bliskom Istoku. Za Toyotu, 1HZ je simbol pouzdanosti, ali i što je reći uređaj koji donosi čist profit.

 

 

Mercedes 2.0 CDI – evropski klasik koji traje

 

 

 

Evropa ima svoj pandan Toyoti u Mercedesovom 2.0 CDI motoru (OM646/OM651), razvijenom početkom 2000-ih.

 

– Pokretao modele: C-klasa, E-klasa, Sprinter

–  I dalje prisutan u lakim komercijalnim vozilima

– Višestruko prilagođavan ekološkim normama, ali osnovna konstrukcija ostala ista

 

 

 

Za Daimler, ovaj motor je garant stabilne zarade. Iako svet prelazi na elektrifikaciju, 2.0 CDI i dalje radi posao za tržišta gde je pouzdanost važnija od mode.

 

 

Konzervativna tržišta juga Evrope

 

Posebno je zanimljivo što konzervativna tržišta juga Evrope– Grčka, Portugal, Balkan – i dalje više vole ovakve motore. Razlozi su jasni:

 

– jednostavno održavanje

– poznata i proverena mehanika

– jeftiniji delovi

– dug životni vek automobila (15–20 godina)

 

Na ovim tržištima vozači veruju pouzdanim dizelima više nego najsavremenijim turbo-hibridima. Za njih, sigurnost i trajnost imaju veću vrednost od tehnologije.

 

 

Još primera dugovečnih motora

 

 

 

Međutim, navedeni motori nisu usamljeni, a pojedini se i na mala vrata kroz laku elektrifikaciju vraćaju na scenu poput 2.0 TDI iz VW grupacije.

 

Od „klasike“ bez elektrifikacije još možemo sresti u novim modelima

 

– Volkswagen 1.9 TDI – i dalje u proizvodnji za tržišta Latinske Amerike i Afrike.

– Isuzu 4JJ1 – 3.0 dizel iz 2004, poznat po trajnosti u pikapovima D-Max.

– Mitsubishi 4D56– motor sa korenima u osamdesetim, još tražen u jugoistočnoj Aziji.

– Fiat FIRE i Multijet – mali benzinci i dizeli, deo proizvodnje i dalje živi, uključujući i Kragujevac.

 

 

Ekonomija i tradicija u isto vreme

 

U vremenu kada proizvođači troše milijarde na električne platforme i hibridne pogone, motori poput Toyotinog 1HZ ili Mercedesovog 2.0 CDI pokazuju da trajnost i pouzdanost nikada ne izlaze iz mode.

 

 

 

Za kompanije, oni su čist primer ekonomske isplativosti. Za vozače, sigurnost da neće ostati na putu – bilo u afričkoj savani, bilo na Balkanu.

 

Na konzervativnim tržištima juga Evrope, ovakvi motori i dalje imaju kultni status: provereno je uvek sigurnije od novog.

 

 

 

Lidija Piroški

 

 

 

 

 

 

1 Komentar

  1. Nismo mi konzervativni, nego ovde niko živ ne veruje državi, pa ne nasedamo lako na te globalističke fore. Ko je blesav da se odrekne dizelčuge koja zgazi 700.000 km bez problema da bi kupio električno sokoćalo koje u najboljem slučaju pređe 350km uz stalnu anksioznost.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery