
Kupiti potpuno novi automobil ili za isti novac izabrati polovnog iz više klase?
U Srbiji se godišnje proda 30.000 novih i uveze 135.000 polovnih vozila. Istražili smo: da li je pametnije kupiti nov auto iz osnovne klase ili polovnog iz više?
To pitanje muči svakog ko raspolaže budžetom od oko 18.990 evra, jer razlika u onome što se za taj novac dobija — nikada nije bila veća.
Tržište automobila u Srbiji: brojevi govore sve
Godišnje se u Srbiju uveze oko 135.000 polovnih vozila, dok se proda tek oko 28.000 novih.
Prosečna starost vozila na našim putevima iznosi čak 17 godina.
Više od 80% ukupnih registracija otpada na polovna vozila. Drugim rečima — Srbija je zemlja polovnjaka.
Ali, takođe, sve više kupaca razmatra nov automobil, makar iz osnovne klase, jer razlika u ceni više nije drastična kao nekad.
Novi automobili do 18.999 €
Za one koji žele „mir u glavi, garanciju i nultu kilometražu“, ovo su trenutno najrealniji izbori na našem tržištu:
NOVI MODELI:
Opel Corsa 1.2 / pouzdan, moderan gradski auto, deo Stellantis grupacije / cena za osnovni paket opreme 17.990€
Citroën C3 YOU Turbo 100 / udoban, mek ogibljen, odličan dizajn / slabija verzija opreme 15.790 €
Fiat Panda Hybrid / niska potrošnja, jednostavno održavanje / manji auto, slabiji motor od 16.990€
Dacia Sandero Stepway / krosover izgled, povoljno održavanje / plastika lošijeg kvaliteta i skromnija obrada / cena od 14.990€
Suzuki Swift 1.2 DualJet / japanska pouzdanost, mala potrošnja / manji prostor i bagžnik / odličan ukupan utisak/ cena od 15.990¢
Prednosti novih modela: garancija 3–5 godina, nema rizika, niži troškovi održavanja
Mane: manja snaga, trocilidarski motori, slabija oprema
Polovni automobili do 18.999 €
Za isti novac može se kupiti polovan automobil iz više klase, često sa jačim motorom, boljom opremom i više komfora.
Audi A4 2.0 TDI (2015) / srednja klasa, 150 KS / dizel/ elegantan, kvalitetan enterijer, po pravilu velike kilometraže, dobro proveriti istoriju / prosečna cena 14.990€
BMW320d (2016) / premium sedan, 190 KS / dizel/ odlične performanse, prestižan osećaj vožnje i vrlo skupo i komplikovano održavanje / mala maksimalna kilometraža / nepouzdani servisi/ prosečna cena od 16.500€
Mercedes C 220 CDI (2017) neuništivi „radnik“/ poslovna klasa, automatik / udobnost i status/ zahteva samo redovno održavanje do 250.000 km/ najbolji izbor/ prosečna cena 18.750 €
Volvo V60 D3 (2016) / skandinavski dizajn, 150 KS / poznat po bezbednosti i dugovečnosti / nepouzdan motor/ preskup za održavanje na velikim kilometražama/ prosečna cena 17.900 €
Lexus IS 300h Hybrid (2014) 18.900 hibrid, 223 KS / izbor prefinjenog kupaca koji cene luksuz, tihi, vrlo pouzdan, delovi skupi i nedostupni/ prosečna cena 18.900 €
Prednosti: prestiž, viša klasa za isti novac, bogata oprema, manji početni gubitak vrednosti
Mane: nepoznata istorija, moguće i verovatne skupe popravke, bez garancije
Kupac ovih polovnjaka je osuđen na svakojake “majstore” i improvizovane servise, gde je dijagnoza često lutrija.
Zaključak
Kupovina automobila u Srbiji odavno nije samo pitanje potrebe, već životne filozofije.
Većina srpskih vozača bi volela da sedne u nov, bezbrižan automobil, sa garancijom i servisom koji se zakazuje jednim klikom. Ali realnost je drugačija: sistem „ekonomskog tigra“ nas tera da biramo polovne, jer želimo više nego što možemo. Želimo udobnost, snagu i prestiž — makar u verziji sa već pređenih 200.000+ ko zna koliko kilometara.
I zato se vrtimo u začaranom krugu: između želje i mogućnosti, između tržišta polovnjaka i sistema koji nije stvoren da podrži kupca, već da ga zbuni.
Od zakona koji ne štiti potrošača, do “majstora” koji u garaži daju dijagnozu na sluh. Vozimo se kroz improvizaciju, a sanjamo standard.
Na kraju, izbor između novog i polovnog nije samo pitanje novčanika, već i pitanje poverenja u sistem. Dok ga ne izgradimo, Srbija će ostati zemlja polovnjaka, ne zato što to želimo, već zato što nismo imali priliku da biramo drugačije.
Lidija Piroški