Online plus

Deset stvari koje morate znati o gumama

1.51KPregleda

Upoznajte svoj pneumatik

U poslednje vreme, bar kada su u pitanju pneumatici, forma je zamenila suštinu. Svedoci smo beskrajnih diskutuja o pravilniku o zimskim gumama tj. o njegovim odredbama: kolika mora biti minimalna dubina šare, kako će se primenjivati pravilnik, kolike su kazne za njegovo nepoštovanje i slično.


Međutim, ono o čemu se malo govori jesu opšte karakteristike guma i koliko vozači zapravo poznaju osnovne činjenice o njima.

Zbog toga je sajt www.internet-prodaja-guma.com izdvojio 10 najvažnijih činjenica o pneumaticima koje Vam prenosimo u celini:

1. Šta je „E“ oznaka? „E“ oznaka znači da guma poseduje odgovarajući E sertifikat (homologaciju) i da zadovoljava propise Evropske unije o deklarisanju kvaliteta auto gume. Ova oznaka se sastoji od slova „E“ ili „e“ i broja koji je uokviren krugom ili kvadratom, nakon čega sledi još jedan broj pod kojim je sertifikat zaveden. Uokvireni broj je šifra zemlje koja je izdala E sertifikat i nema veze sa kvalitetom gume. Oznaka za Srbiju je E10.

2. Šta je oznaka DOT na gumi? Mesto i datum proizvodnje. Obeležava se brojem koji stoji pored oznake DOT na bočnoj strani gume. DOT se sastoji od dva broja. Prvi označava fabriku gde je proizvedena a druga cifra (koja se sastoji od četiri broja) označava nedelju i godinu proizvodnje gume. Na primer, ukoliko je DOT broj na gumi 3808 to znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2008. Krajnji rok u kome se gume smatraju novim i kao takve se mogu prodavati je 6 godina, naravno ukoliko su propisno skladištene. Ovo je preporuka svih vodećih proizvođača i međunarodnih institucija koje imaju veze sa gumama.

3. M+S standard (eng. Mud and Snow) M+S standard odnosi se samo na geometriju šare i podrazumeva da je 25% (i više) kontaktne površine otvoreno. Ovo zapravo znači da bilo koje gume čija šara ima navedene geometrijske karakteristike mogu biti M+S gume, bez obzira da li su one po svom sirovinskom sastavu i drugim osobinama gume za sve sezone, zimske gume ili letnje gume.

4. Oznaka pahuljice omogućava kupcima da u velikoj ponudi M+S guma lakše izaberu one koje su namenjene za vožnju u pravim zimskim uslovima. To znači da će vam gume sa oznakom pahuljice obezbediti drastično bolje vozne karakteristike i ponašanje na niskim temperaturama, po bljuzgavici i snegu, od guma koje nose samo M+S oznaku.

5. Indeks nosivosti ili LI (Load Index) je numerički kod koji odgovara maksimalnoj težini koju guma može da podnese. Indeks nosivosti na gumama koje imate na vašem vozilu pomnožen sa 2 mora da odgovara ukupnom opterećenju pogonske osovine vašeg vozila.

6. Indeks brzine (eng. Speed Index) – je alfabetski kod koji odgovara maksimalnoj brzini koju guma može da podnese.

7. Dubina šare – je vertikalni raspon od vrha šare do dna najdubljeg kanala na gazećem sloju. Kod novih guma iznosi oko 8 mm, dok je kod pravih zimskih guma označenih pahuljicom i veća. U Srbiji se dubina šare izražava u milimetrima, a prema pravilniku ZOBS-a zakonski obavezna minimalna dubina šare za M1 vozila iznosi 1,6 mm za letnje gume i 4 mm za zimske gume.

8. Pritisak u gumama – ukoliko je pritisak u gumama 20 posto manji od propisanog, njihov rok upotrebe može biti do 30 posto kraći. Ispravan pritisak u gumama ne određuje vrsta i dimenzija guma, već opterećenje vozila i stil vožnje, tj. brzina. Da biste saznali koji je ispravan pritisak za vaše vozilo, potrebno je da proverite karticu proizvođača automobila koja se najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačkih vrata ili poklopca za gorivo, unutar pregratka za rukavice ili ispod haube, na kojoj se pored vrednosti pritiska nalaze i preporučene dimenzije guma. Pritisak se proverava kada su gume hladne, jer se tokom vožnje pritisak u njima povećava kako raste njihova temperatura.

9. Tubeless ventil – Veoma mali i relativno jeftin, ali veoma bitan deo kada je u pitanju bezbednost i trajnost gume. Njegova uloga je da održi pritisak u gumi i preko njega je jedino moguće menjati i prilagođavati veličinu pritiska u gumama. Kapica ventila takođe mora biti u dobrom stanju jer predstavlja dodatni čep i sprečava da u ventil uđu prljavština i vlaga.

10. „Run flat“ gume – gume koje su dizajnirane na takav način da ne ispuštaju vazduh kada se probuše, čime omogućavaju da nastavite da vozite ali smanjenom brzinom (do 90km/h) i ne duže od 150-300 km u zavisnosti od vrste gume.

Top Reviews

Video Widget

gallery