AktuelnoNautikaSport

America’s Cup konačno stupa na jedriličarsku scenu u 2020.!

2.99KPregleda

„America’s Cup“, među entuzijastima poznat kao „Auld mug“, trofej je koji se dodeljuje pobedniku meča koji se vodi između dve jedrilice. Jedna je branilac titule, i predstavlja jahting klub koji u čijem je posedu titula, dok je druga izazivač, i dolazi iz kluba koji pretenduje na osvajanje naslova.

 

„America’s Cup“ je najstariji postojeći, međunarodni sportski trofej, a prva regata u okviru ovog jedriličarskog kupa ove godine  će se održati između 17. i 20. decembra.

 

Prvobitno, pehar je 1851. dodeljen „Royal Yacht Squadronu“ za trku oko ostrva Vajt u Velikoj Britaniji, kada je pobedu odnela škuna „America“. Prvobitno poznat kao „R.Y.S.  £100 Cup“, trofej je preimenovan u „America’s Cup“ i poklonjen Njujorškom jedriličarskom klubu pod uslovima „akta o poklonu“ (Deed of Gift), što je obezbedilo da ovaj pehar bude trajno dostupan za međunarodno takmičenje.

 

Škuna „America“ koja je pobedila 1851. (Fitz Henry Lane)

 

Svaki jedriličarski klub, koji ispunjava zahteve precizirane u „aktu o poklonu“, ima pravo da izazove klub koji je u posedu trofeja. Ukoliko klub izazivač pobedi u meču, on stiče pravo na čuvanje pehara.

 

 

Bogata istorija i poseban prestiž, koji se neizbežno povezuju s „America’s Cupom“, privlače ne samo najbolje svetske moreplovce i konstruktore jedrilica, već i bogate preduzetnike i sponzore. Ovo nije samo vrhunski test jedriličarskih veština i umešnosti u kreiranju plovila, jer ništa ne bi bilo moguće bez značajnih finansija i menadžerskog umeća. Učešće u ovoj regati je „papreno“, jer je jednom modernom timu za ovu avanturu neophodno više od 100 miliona dolara. Procenjuje se da je pobednik iz 2013. potrošio čak 300 miliona američkih novčanica tokom takmičenja.

 

 

Od prve odbrane kupa 1870. pa do dvaneste 1967., uvek je postojao samo jedan izazivač. Ipak, 1970. godine je po prvi put u igri više izazivača, tako da se Njujorški jedriličarski klub složio da oni prođu seriju odabranih regata, s tim što bi se pobednik nakon toga stavio naspram branioca titule.

 

Ove godine se modeli AC75, kreirani  u svrhu što boljeg opiranja gravitaciji, međusobno trkaju po prvi put. Pred nama su četiri kandidata za osvajanje „America’s Cup“ pehara, a sve ih krasi izrada koju možemo nazvati remek-delom jedriličarstva.

 

Kako je svaki od njih po prvi put izašao na otvoreno, uz poslovično slavlje i prskanje šampanjcem, timovi su svesni da je pred njima teži deo posla.

 

American Magic Patriot

 

Nakon više od dve godine planiranja, kreiranja strategija, analize podataka, konstruisanja, testiranja i treninga, došlo je vreme da se „stane na crtu“ u okviru ovogodišnjeg takmičenja za „America’s Cup“. Pritisak za timove je utoliko veći jer nisu imali prilike da se međusobno uporede, budući da su dva događaja svetske serije „America’s Cupa“ za 2020. na Sardiniji i Portsmutu otkazana zbog pandemije koronavirusa.

 

Da su održane, ove regate bi pružile dragocene obaveštajne podatke u vezi s eventualnim razlikama u performansama  unutar flote, i ukazale na to koje bi smernice u okviru dizajna plovila trebalo pratiti. Poprilična količina znanja bi bila stečena dok je još bilo vremena da se nešto uradi. Sada ga više nema, ali ako ništa drugo, uslovi su podjednaki za sve.

 

 

Naravno, ovo nije sprečilo druge da prave sopstvene spekulacije. Inicijalno, postojala je škola mišljenja, po kojoj bi, uprkos nekim potpuno različitim pristupima u dizajniranju prvih jedrilica, druga garnitura AC75 mogla ukazati da četiri konstruktora razmišljaju po veoma sličnim principima. Međutim, kada su nove jedrilice predstavljene, bilo je jasno da takav konsenzus jednostavno ne postoji.

 

Regata je održana od 17. do 20 decembra u Ouklendu, a evo i timova učesnika:

„Ineos Team UK“ poseduje najekstremniju jedrilicu među izazivačima, pod imenom Britannia II

 

 

Njena najuočljivija karakteristika je zdepasta, agresivna statva kormila, koja započinje poput udarnog ovna na robusnom pramcu i pruža se duž centralne linije, zaustavljajući se tik ispred kormila.

 

Zatim, tu je „Luna Rossa Prada Pirelli“ tim s „Luna Rossa“ jedrilicom

 

Naravno, Italijani su zauzeli sebi svojstven pristup kada je o dizajnu reč, tako da je njihovo plovilo odlikuju uglađene, elegantne linije i potpuno odsustvo oštrih uglova ili izobličenja površina. Ova jedrilica je kreirana više da leti nego da plovi.

 

Luna Rossa Prada Pirelli – Luna Rossa

 

Boje „Jenkija“ brani „American Magic“ tim, s jedrilicom pomalo militantnog naziva –  „Patriot“

 

Amerikanci su prvi lansirali obe iteracije AC75, s tim što na prvi pogled gotovo da nema razlike u poređenju sa sestrinskim „Defiantom“, ali one postaju jasne kada se pogleda pramac. Naime, nema više forme u vidu barže s palubom u stilu čamca i ravnim  sekcijama. Sada je pramac više u „V“ tipa, uprkos proširenoj prednjoj palubi.

 

Sledeći kandidat je „Emirates Team New Zealand“ tim s jedrilicom „Te Rehutai“

 

Teško je reći bilo šta što bi precenilo nestrpljivost koja je vlada u ekipi pred novi nastup. Pored toga što je aktuelni nosilac titule pobednika „America’s Cupa“, „Emirates Team New Zealand“ tim ima svoju agendu koja frustrira ostale timove još od 2012.

 

Emirates Team New Zealand – Te Rehutai

 

Samo 18 časova nakon lansiranja, „Emirates Team New Zealand“ se svojom novom, drugom verzijom AC75 uputio na jedrenje oko zaliva Hauraki. Branioci titule su poslednji od četiri tima lansirali drugu jedrilicu, ali kormilar, Piter Berling i njegova posada, postavili su standarde visoko s impresivnom serijom „suvih“ preleta prilikom jedrenja uz vetar  i promene kursa naginjanjem jedara pri jedrenju niz vetar, i to pri brzini vetra od samo 6,5 čvorova.

 

 

Dakle, prva trka se održaće se od 17. do 20. decembra, tako da je šampionski tim imao samo tri nedelje da pripremi novo plovilo, dok su njegovi rivali, „Ineos Team UK“, „Luna Rossa Prada Pirelli“ i „American Magic“ na vodi još od sredine oktobra.

 

Vrele Gume

Top Reviews

Video Widget

gallery