AktuelnoVesti

Akumulatori : Vrućina je najveći neprijatelj baterije , zima je samo dobar saučesnik

301Pregleda

Zašto se akumulatori kvare zimi?

Mit ili istina?

 

 

Česta situacija sa prvim hladnim danima  i jutarnjim niskim teperaturama: Uđete u automobil, rutinski „startujete“ motor automobila ali… ništa ne dešava.

Sumorna dijagnoza: Akumulator je prazan. Tačno u velikoj većini slučajeva. Međutim, zbunjuje činjenica da to nije bila prva hladna noć vašeg automobila!! Imao je i teže zime koje nisu ispraznile akumulator,…  to je učinilo verovali ili ne uglavnom proteklo vruće leto.

 

 

 

 

Akumulatori se prazne leti, ali tek zimi shvatamo da smo se kladili na pogrešnog konja!

 

 

 

Zbog čega akumulator stari

 

Kada akumulator dostigne kraj svog radnog veka, to je kombinacija različitih stepena habanja i starenja.

 

Trošenje i habanje i kalendarsko starenje su dva različita efekta koja se mogu vrlo živo objasniti posmatranjem automobilskih guma. Do habanja dolazi kada je vozilo na putu. Način vožnje, odnosno način na koji se pneumatik koristi, takođe utiče na habanje. Kalendarsko starenje, s druge strane, takođe se javlja kada se vozilo ne pomera ili je guma jednostavno na zalihama. I ovde materijal u nekom trenutku postaje krhak i guma stari.

Za gume je to sasvim očigledno. Šta to znači za akumulator biće ukratko objašnjeno u nastavku.

 

 

Istrošenost i habanje akumulatora:

Istrošenost je uzrokovana upotrebom akumulatora. Ako se akumulator koristi često i opsežno, istrošiće se brže od akumulatora koji se koristi retko i povremeno.

Protivno uobičajenoj pretpostavci, nije toliko broj pokretanja motora ono što uzrokuje istrošenost akumulatora, već je to broj ciklusa punjenja i pražnjenja (životni vek ciklusa) i dubina ovih ciklusa (dubina pražnjenja).

 

 

Trošenju i habanju se može suprotstaviti odgovarajućom tehnologijom akumulatora. Na primer, ako imate vozilo sa funkcijom start-stop, svakako je potrebna AGM ili EFB tehnologija. Konvencionalan SLI akumulator nije dizajniran za ove primene i stoga se brzo troši.

 

 

Kalendarsko starenje akumulatora:

Za akumulator u klasičnom automobilu, koji se retko koristi i parkira većinu vremena, habanje obično nije velika stvar. U ovom slučaju, veća je verovatnoća da će efekat kalendarskog starenja postati očigledan. Da bismo objasnili efekte kalendarskog starenja, morali bismo da zaronimo u dubine hemije olovno-kiselinskog akumulatora ovde. Ali to bi u ovom trenutku otišlo predaleko. Zato ovu temu ograničavamo na jedan važan faktor: temperaturu.

 

 

 

 

Hemijski procesi u akumulatoru snažno zavise od temperature. Po pravilu, možete reći da se hemijska reaktivnost udvostručuje za svako povećanje temperature od 10 Kelvina. To dovodi do eksponencijalnog povećanja reaktivnosti. U stvari, ovaj efekat se koristi za ubrzavanje laboratorijskih ispitivanja njihovim izvođenjem na visokim temperaturama. Ne samo u našoj laboratoriji za akumulatore, već zapravo sa svim dobavljačima i proizvođačima originalne opreme.

 

I ovde se vraćamo na početak ovog članka, naime da visoke temperature leti ubrzavaju kalendarsko starenje i oštećuju akumulator. Korozija mreže skraćuje vek trajanja akumulatora.

 

 

 

Rešetka unutar akumulatora ispunjava dve osnovne funkcije za pravilan rad akumulatora. Prvo, sprovodi strujni protok od površine ploče do konektora ploče. I drugo, ploča obezbeđuje noseću konstrukciju za aktivnu masu ploče.

 

 

Jedan od najvažnijih aspekata kada je u pitanju starenje izazvano temperaturom je takozvana korozija rešetke. Kao i rđa na panelima karoserije, korozija rešetke takođe dovodi do razgradnje legure olova.

 

 

Sada znamo da vruće temperature tokom leta uzrokuju oštećenje akumulatora. Ipak, statistike vrlo jasno pokazuju da se većina kvarova na akumulatorima javlja zimi. Na koji način je to povezano? Takođe u ovom slučaju temperatura je ponovo veoma važna.

 

 

Kao što je već dotaknuto na temu starenja, reaktivnost hemije unutar akumulatora snažno zavisi od temperature. Ako krivu pročitamo obrnuto, vidimo da što je temperatura niža, hemija unutar akumulatora postaje sporija. To znači da tokom zimskog dana akumulator ne može da pruži iste performanse kao tokom toplog letnjeg dana. I tako je moguće da automobil i dalje glatko startuje na 20°C, ali se ništa ne dešava na 0°C.

 

 

„Akumulatori se prazne leti, ali tek zimi shvatamo da smo se kladili na mrtvog konja.“

 

 

 

Redovno i na vreme proveravajte akumulator.

 

Akumulator je srce svakog vozila. Ako ne upali, ništa više ne funkcioniše. I nažalost, ovo se dešava prilično često: Prema ADAC-ovoj statistici kvarova, više od 43% svih kvarova automobila je posledica akumulatora. Jedan od razloga za to je što su savremeni automobili opremljeni sa sve više i više sistema za udobnost i pomoć koji u velikoj meri zavise od akumulatora.

 

Redovne provere akumulatora su stoga izuzetno važne, i preporučujemo da kada menjate gume, preventivno proverite akumulator. Dodatno, provera je važna nakon dugog mirovanja automobile ili ako se spremate na put. Poražite savet od našeg VARTA® partnera koji će izvršti testiranje vašeg akumulatora? 

 

 

 

 

Izvor: PR Varta

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery