Šef Fiat/Chryslera želi deo finansijskog „kolača“ koji pripada snabdevačima originalnih delova
Markione želi nazad deo profita koji sada uzimaju snabdevači
Šef Fiat/Chrysler grupe, Serđo Markione je uperio prst u dobavljačku bazu, rekavši da mu dvocifrene brojke njihovih procenata „dižu pritisak“
Izlažući na konferenciji na kojoj se diskutovalo o Chryslerovom prihodu od 619 miliona dolara u drugom kvartalu, Markione je obećao da će proizvođač ozbiljno razgovarati sa snabdevačima „da pronađe način da i on učestvuje u njihovoj dobiti i dozvoli im da deo novootkrivenog bogatstva podele s njim“.
Chryslerov jednocifreni procenat profita je usledio nakon serije izveštaja o plivajućim zaradama ovog meseca od strane glavnih Chryslerovih snabdevača kao što su „Delphi Plc“, „BorgWarner Inc“, „TRW Automotive Holdings Corp.“ i „American Axle & Manufacturing Holdings Inc.“.
„American Axle“ koji je snabdevač pogonskih komponenti, „potpisuje“ Jeep Cherokee koji se odlično prodaje kao i redizajnirani Chrysler 200. Firma kaže, navodeći odlično poslovanje zbog lansiranja novih proizvoda, da je udvostručila neto prihode u drugom kvartalu u odnosu na 52 miliona dolara iz prošle godine. Doduše, Markione nije precizirao koji su to snabdevači čiji profit negativno utiče na njegovo zdravlje.
Komentari su stigli uporedo sa spajanjem Chryslera i Fiata u novi korporativni entitet, i pod lupom su analitičara i vlasnika akcija.
Nepoverenje i gorčina
Markioneove primedbe podsećaju na nepoverenje koje je vladalo u odnosima između snabdevača i „detroitske trojke“ decenijama pre kolapsa 2009. To je činjenica koju je potvrdio i sam šef Fiat/Chryslera.
„Mislim da treba da budemo veoma oprezni da ne bismo ponovili vrstu agresivnog ponašanja koje se dešavalo ovde poslednjih par decenija, kada su ljudi išli unaokolo trudeći se da izazovu, ili u najmanju ruku izvuku ustupke od baze snabdevača“, rekao je Markione.
On je upozorio da Chrysler mora biti obazriv u odnosu prema snabdevačima: „Mislim da moramo biti neverovatno pažljivi da ih ne izazovemo više nego što bi trebalo“.
Odgovor snabdevača
Međutim, Markioneovi komentari su izazvali oštre odgovore na seminarima.
„Serđo treba da vodi svoju kompaniju onako dobro kao što to rade snabdevači sa svojim“, rekao je Nil De Koker, nedavno penzionisani predsednik Asocijacije snabdevača originalne opreme. „On želi da bude kupac izbora za snabdevače. On želi da poseduje njihovu najbolju tehnologiju, a razvoj takve tehnologije iziskuje profitabilnost, takve tehnologije koja je potrebna Chrysleru da bi ostvario buduće standarde u potrošnji goriva od 4,3 l/100 km.
Nećemo stići gde treba tako što ćemo otimati novac jedni od drugih.“
Jedan visoki funkcioner jednog od glavnih Chryslerovih snabdevača je rekao da su potrebni novac i inženjeri da bi se razvila nova tehnologija, a snabdevači mogu da izaberu kome će da ponude najbolje od onoga što imaju.
„Mi smo naučili da kažemo „ne““, rekao je dotični direktor, ne želeći da otkrije svoj identitet jer nije direktno čuo Markioneove komentare.
Chrysler nije dobro prošao u poslednjoj analizi savetnika Džona Henkea iz „Planning Perspectivesa“ na temu odnosa sa snabdevačima originalnih delova. Fiatov partner je završio za nijansu ispred GM-a, a iza svih ostalih proizvođača automobila. Dakle, Chrysler definitivno nije na listi omiljenih kompanija kada su snabdevači u pitanju…
Transkript primedbi
Evo ga transkript kompletnog Markionevog komenatara u vezi sa snabdevačima:
„Zavidim našim snabdevačima na procentima zarade, i apsolutno sam opčinjen nekim dvocifrenim izdanjima koja vidim da dolaze iz baze snabdevača. Nažalost, kada to vidim, moj krvni pritisak raste. Ne postoji ni jedna jedina sumnja da ćemo našoj bazi snabdevača prići na jedan konstruktivan način da pronađemo zajednički jezik u cilju našeg učešća u njihovoj dobiti, i verovatno im dozvoliti da mrvice od njihovog novootkrivenog bogatstva prebace na nas.
Mislim da treba da budemo veoma pažljivi da ne ponovimo vrstu agresivnog ponašanja koje se dešavalo ovde poslednje dve decenije kada su ljudi išli unaokolo ne bi li izazvali, ili makar izvukli fenomenalne ustupke iz baze snabdevača. Mislim da je to dovelo i do izraženije nezavisnosti baze snabdevača originalnih delova, i to treba da zabrine, posebno u vremenima poput naših, gde nastavljamo da ih dodatno opterećujemo zbog povećanih zahteva prema nama. Ono što je još važnije, posebno sa aspekta regulative, problemi sa kvalitetom ne počinju da se smanjuju da bi se zadovoljili ciljevi u vezi sa cenovnom politikom. Ova tema je postala veoma osetljiva, ne samo u SAD već u globalnom smislu, i mislim da treba da budemo izuzetno pažljivi, i da ih ne izazovemo više nego što bi trebalo.
U vezi sa ovim što sam rekao, mi ćemo razgovarati sa našim snabdevačima da pokušamo da pronađemo način da poboljšamo našu poziciju kada su troškovi u pitanju. Ja, Ričard i čitav menadžerski tim smo veoma nezadovoljni sa procentom profita u današnjem poslovanju, ne uspevajući da ostvarimo dobit koju smo napravili u smislu plasiranja proizvoda i obima proizvodnje. Još uvek smo daleko od onoga gde bi trebalo da budemo. Mislim da treba da se vratimo na sve izvore mogućeg povećanja zarade i da pokušamo da napravimo balans.“