Nova tehnologija se zove EAP, što je skraćenica od „Electrified Aircraft Propulsion“ (elektrifikovan avionski pogon). Naravno, to znači da propelere pokreću elektromotori, a reč je o jednom od mnogih aktuelnih NASA-inih projekata, koji je sada ušao u novu fazu.
Otkada je električna energija postala važan deo u okviru automobilske industrije, kompanije i institucije su počele da istražuju kako bi mogle da integrišu takve sisteme u letelice. Na kraju krajeva, po „World Wild Lifeu“, kada bi avionska industrija bila „nacija“ po sebi, bila bi među deset najzagađujućih „zemalja“ na planeti.
Korišćenje električne energije za pokretanje aviona bi u velikoj meri doprinelo smanjenju emisije štetnih gasova u ovoj oblasti, a NASA je jedna od organizacija koje su posvećene tranziciji ka dotičnoj tehnologiji. Jasno je da smo još uvek daleko od bilo kakve komercijalne upotrebe, ali američka agencija ne gubi vreme u ostvarivanju svojih ciljeva.
Prošle nedelje, NASA je objavila da traži predloge iz industrije za vazdušne i kopnene demonstracije vezane za EAP. Ono što je neophodno su megavatni pogonski sistemi za podzvučne avione, koji bi bili proučeni, u nadi da će doći do revolucionarnog proboja, i to brzo.
Zašto brzo? Razlog je rok koji NASA nastoji da ispoštuje, a on je 2035., kada bi po planu takvi sistemi trebalo da uđu u serijsku proizvodnju.
„Objavljivanje ovog zahteva za prilaganje predloga predstavlja važan sledeći korak, jer NASA sarađuje s avionskom industrijom, kako bi dodatno usavršila ključne EAP tehnologije, i to kroz letačku demonstraciju integrisanih sistema pogonskih sklopova megavatne klase“, rekao je Li Noubl, direktor NASA-inog programa integrisanih avionskih sistema. „Ove letačke demonstracije se mogu primeniti na održive i visokoefikasne pogonske sisteme za avione, koji će olakšati kontinuiranu konkurentnost SAD-a kada je reč o narednoj generaciji komercijlanih transportnih aviona.“
Da bi sve profukcionisalo, verovatno će morati da se konstruiše nešto što nije nalik električnim ili hibridnim sistemima koji se trenutn koriste u automobilskoj industriji.
NASA-in rok za prilaganje predloga je 20. april, a više detalja može da se pronađe OVDE.
Vrele Gume