Revolucionarni F 100 koncept: Kako je Mercedes predvideo budućnost pre 30 godina
Na prvi pogled, ovo vozilo izgleda kao „mrtvačka kola“, izašla iz nekog romana Isaka Asimova, ali ovaj revolucionarni Mercedes-Benz F100 koncept je bio vesnik mnogih inovativnih rešenja, koja su svojevremeno tretirana kao „utopijska“, da bi danas postala uobičajena u savremenim automobilima.
Predstavljena publici januara 1991., na NAIAS-u u Detroitu, ova vizionarska studija je oduševila svojom futurističkom opremom. Mercedesovi inženjeri i dizajneri su inkorporirali u F100 više pionirske tehnologije nego u bilo koji koncept pre njega, demonstrirajući viziju budućnosti putničkih automobila, uz fokus na praktičnu primenu.
Ovaj automobil može da se pohvali brojnim detaljima koji su obećavali pravu transformaciju na planu bezbednosti i upotrebljivosti. Koristeći ekspertizu dostupnu u to vreme, tim odgovoran za razvoj ovog vozila je demonstrirao svoje vizionarske sposobnosti u smislu kako će budući bezbednosni atributi uticati na tehnologiju vozila i automobilski dizajn.
Da bi osigurali da osoba volanom bude na najbezbednijoj poziciji unutar kabine F100, Mercedesovi stručnjaci su smestili vozačko sedište centralno. Istraživanja su pokazala da je upravo ovo najbezbednija pozicija u većini mogućih scenarija kada je reč o saobraćajnim udesima.
Delovi poda i krova vozila se otvaraju zajedno s novim rotacionim vratima, da bi se osiguralo da vozač može lako da uđe i izađe na strani koja je okrenuta saobraćaju. Iza vozača, dva putnička sedišta su skrajnuta s centralne ose i zaštićena robusnim lukovima zadnjih točkova. Ulazak izlazak je takođe u velikoj meri olakšan odsustvom konvencionalnih B stubova i prisustvom velikih kliznih vrata, koja su koristila ranu verziju mehanizma „mekog zatvaranja“.
F 100 je bio opremljen centralnim displejem iza volana, u okviru vidnog polja vozača, pružajući ključne informacije poput brzine kretanja ili upozorenja na neposredne opasnosti.
Mnogi napredni sistemi vozačke asistencije su takođe bili integrisani, poput aktivne detekcije „mrtvog ugla“ ili kontrole rastojanja, što je rana verzija današnjeg adaptivnog tempomata, koji je sedam godina kasnije ušao u S klasu kao sistem zvani „DISTRONIC“. Zadnja kamera je bila takođe prisutna, a u serijskoj varijanti će debitovati 2005., naravno na S klasi.
Da bi popravio vidljivost noću, F 100 koristi ksenonske farove, dok signalna svetla sadrže šipkice u obliku prizme, koje aktivira centralni izvor svetlosti, a ono što je takođe interesantno je da mogu instantno promeniti boju i intenzitet svetlosti.
Masivni prednji brisač se može pomerati preko kompletne širine vetrobrana, a automatski ga pokreće senzor kiše. Pozadi, brisač je diksretno sakriven ispod krovnog spojlera, i on ne samo da briše zadnji prozor, već i svetla.
U razvojnoj fazi ovog konceptualnog automobila, mnoge opcije su razmatrane kada je reč o pogonskom sklopu, uključujući motor s unutrašnjim sagorevanjem, koji kao gorivo koristi vodonik. Ipak, tim se na kraju odlučio za konvencionalni benzinski agregat.
Međutim, ono što u svakom slučaju nije bilo konvencionalno je pogon na prednje točkove, mada će Mercedes šest godina kasnije prekršiti tradiciju s lansiranjem prve A klase.
Što se drugih inovativnih sistema tiče, koji su igrali pionirsku ulogu, treba istaći elektronski sistem praćenja pritiska u gumama, prepoznavanje glasa bazirano na telefonu ili upotrebu kartice umesto klasičnih ključeva.
Od Benz Patent-Motor Wagena iz 1885. do VISION AVTR-a iz 2020., konceptni automobili su oblikovali budućnost vozila Mercedes-Benza i uticali na evoluciju celokupne automobilske industrije.
Mada za ovaj eksperimentalni automobil ne možemo reći da se ubraja u „najatraktivnije“, F 100 je bez sumnje jedan od najuticajnijih. Danas ga možemo „posetiti“ u Muzeju Mercedes-Benza u Štutgartu.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta