Varijacije na temu
Obuvena u čizme za blato, Ford Fiesta Active poseduje nekoliko lakih off-road atributa. Vizuelni efekat je postignut, a za ostalo koga još briga. Važno je da podseća na nekakav SUV
Kada vidimo u kojoj su meri popularni mali SUV, svima je jasno da je nova Fiesta Active logična posledica ovakve modne pomame. Ipak, pitamo se, radi li se ovde samo o maskiranoj Fiesti ili je Ford zasukao rukave i ponudio model za sebe. Sve smo to proverili testirajući najaču benzinsku verziju. Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost od 140 KS.
Modna linija Active nije vezana samo uz Fiestu
Nakon što smo Vam predstavili Ka+ Active, uskoro ćemo je pronaći i kod novog Focusa koji je redakcija u Novom Sadu upravo testirala.
Želja proizvođača evidno je popuniti rupu između standardnih putničkih verzija i „pravih“ SUV modela. To u stilu modela Ecosport i Kuga, a sve „surfajući“ na popularnosti poslednjih. U tom cilju Ford je razradio posebnu i kompleksnu strategiju za male gradske automobile.
Predstavljen prošle godine, Ka+ izašao je tako na brzaka iz A segmenta (mikro gradski automobili) i ušao u B segment. Fiesta je ostala u istoj klasi, ali se popela za jednu lestvicu više. Naime, Ford je predstavlja kao B premijum, te je u tom cilju ponuđeno više varijanti. Klasična, tačnije standardna Fiesta, luksuzna Vignale, laki Crossover Active (voženi), ST Line za umerene sportiste i znatno radikalaniji ST.
Dizajn
Kako sve počinje i često se i završava samo izgledom, krenimo od stila našeg nazovi Crossovera. On je evidentno za nijansu atraktivniji. Prednji branik je tako izmenjen, sa crnom plastikom na donjem delu, koja se proteže preko proreza za točkove i pragova do zadnjeg branika. Osim što je uzdignuta za 18 mm (širina između točkova na istoj osovini za 10 mm), Fiesta Active ima i nekoliko nezaobilaznih off-road atributa. Tu mislimo pre svega na spefične felne od 17 cola i krovne nosače. Usled izmena viša je i duža za 3 cm. Kako bi se što bolje distancirala od standardne verzije poseduje i sebi svojstvene boje karoserije, na koje obična nema pravo. Tek podsećanja radi, nova Fiesta prisutna je na tržistu jedva godinu dana, i njena zamena za Ford je od krucijalnog značaja!
Obnova modela koji je lokomotiva prodaje na Starom kontinentu, nezahvalan je posao. Posebno ukoliko se zna da je godinama Fiesta na vrhu podijuma. Čak kada je bila pred kraj karijere
Možda iz tog ugla treba posmatrati opreznost koju je Ford manifestovao prilikom lansiranje sedme generacije. Američki proizvođač se potrudio da Fiesta ostane prepoznatljiva već na prvi pogled! I jeste, dizajn eksterijera zadržao je dobro poznatu prednju masku u Aston Martin fazonu i svetlosnu grupu razvučenu na krila.
Razlike su dakle suptilne, što se odnosi i na siluetu, odnosno zadnji deo. Jedino su svetla sada postavljena horizontalno i produžuju se na peta vrata, što joj daje izvesnu vizuelnu širinu. Krajnji rezultat je pozitivan, iako na njoj nema ništa posebno uzbuđujuće ni ekstravagantno. U svakom slučaju, uglavnom se sviđa potencijalnim kupcima.
Šta još?
Na putu, Fiesta Active ne može da se ponaša drugačiji nego kao jedna Fiesta, iako treba skrenuti pažnju na određene modifikacije. Jer uzdignuti automobil ne favorizuje njegovo ponašanje na putu, zbog čega su se inženjeri svojski potrudili da koriguju negativne strane ovakve koncepcije. Ogibljenje je dakle pretpelo izvesna poboljšanja. Umesto klasičnih amortizera Active poseduje slične kao i Citroen C4 Cactus, za koje sam verovao da su unikatni.
Nisu, jer i ovi kod Forda poseduju hidraulične zaustavljače, tako da ogibljenje radi u dva odvojena koraka, pri sabijanju, odnosno opružanju. Pri malim neravninama, pomenuti hidraulični zaustavljači miruju, ostavljajući amortizere da rade svoj posao. Međutim, pri većim vertikalnim pomerajima karoserije, dodatna hidraulika dozvoljava duže hodove ogibljenja i apsorbuje veće šokove.
Provozasmo upravo zbog toga ovu Fiestu po zemljanim i travnatim putevima, gde su amortizeri pokazali najbolje što znaju. To nikako ne znači da je sposobna za neke ozbiljnije avanture u prirodu. Ovakvo ogibljenje pre će omogučiti bezbedno „pentranje“ po visokim ivičnjacima i prelaske preko udarnih rupa na asfaltu.
Kako bi se eventualno izvukla iz snega ili blata, Fiesta Active poseduje po ugledu na Peugeot 2008 „elektronsku štaku“, nazvanu Slippery
Znači pored moda Normal i Eco, dodat je i ovaj, tek da uspori točkove ukoliko se prebrzo okreću, tj da „omekša“ obrtni moment. Lepo, ali u neskladu sa ekstremno sportskim gumama Michelin Pilot Sport 4, dimenzija 205/45 R17, koje smo pre očekivali da jednoj Fiesti ST 200! Ako ništa drugo obezbeđuju odličan kontakt sa suvim asfaltom. Iskreno govoreči nisam osetio nikavu razliku u ponašanju na putu u poređenju sa običnom Fiestom.
Sa ovom sam se imao priliku družiti više puta (testovi u u arhivi), i bez obzira što je nasledila „staru“ platformu, Fiesta sedme generacije i dalje je jedan od najtemperamentnijih mališana. Podrazumeva se, ipak, da su Fordovi inženjeri značajno poradili na njoj, kako bi se odnos ponašanje na putu/udobnost, podigao na još viši nivo.
Rezultat je za svaku pohvalu, ne samo po gradu, već i na auto putevima i prilikom temperamentne vožnje. Vozna dinamika zaslužuje najviše ocene.
Agregati
Što se tiče agregata, Active ima iste kao i standardna Fiesta, sa izuzetkom najslabijeg od 70 KS i sportskog ST. Tačnije jedan benzinski blok 1.0 Ecoboost, od 85 (nova izvedba), 100, 125 i 140 KS, kao i dizel 1.5 TDCi, snage 85 i 120 KS.
Nama je zapao najsnažniji benzinski, što nije na odmet ukoliko se zna da ova Fiesta ima težinu vozila u višem segmentu. Dobrih 80 kg više, što na kraju iznosi čitavih 1.240 kg! Radi se o dobro poznatom trocilindričnom bloku od samo jedne litre, koji već godinama osvaja priznanja za najbolji agregat u kategoriji. U našoj Fiesti razvija čitavih 140 KS, iz ove zapremine ni motori poznatih sportskih kuća ne izvlači više snage! Da, s tim da su ovo neki pripitomljeni konji, bez mnogo elana! Hoću da kažem da se u ovoj Fiesti ne manifestuju na način na koji sam očekivao.
Snaga motora nadolazi previše linearno sa obrtajima, sve dok ne proradi elektronska zaštita na oko 6.500 o/min
Želite li temperamentnu vožnju, do izražaja dolaze prenosni odnosi dugi kao dan bez hleba, zbog čega ga je neophodno držati ga u višem režimu rada. Zvuk je prepoznatljivo grlat, no nema zabune, ovaj trocilindraš nema većih sportskih pretenzija.
Sa maksimalnim obrtnim momentom od 180 Nm, malo je „kratak“ (samo 10 Nm više od slabijih verzija od 100 i 125 KS), tako da nema očekivano ubedljivih ubrzanja (9,4 sec do 100 km/h). Naprotiv, u svakodnevnoj upotrebi motor je dovoljno elastičan, odziv na gas korektan je počev od nekih 1.500 o/min. Tim bolje, tako se ne mora previše često posegnuti za ručicom šestostepenog menjača. Ko ne može bez automatike, informacija da je u ponudi samo uz 1.0 Ecoboost/100 KS.
Nažalost, mali agregat ne simbolizira uvek i nisku potrošnju
Kada sam preuzeo ovu Fiestu na putnom računaru stajao je prosek od 6,8 lit (nakon bezmalo 800 predenih kilometara). Biće da su ga pre mene vozili veoma nežno i na otvorenom putu. Mi smo završili sa dobrom litrom više, dobrim delom i zbog intenzivne gradske vožnje, kada lako može potrošiti desetak litara.
Ne može iz svoje kože
Fordovi dizajneri pokazali su znatno više maštovitosti prilikom kreiranja enterijera, bez obzira što je ovaj ipak klasične koncepcije. Zbogom komandna tabla u stilu „Star Wars“, sa bezbrojnim dugmićima i ergonomijom iz predhodnog veka.
Kod nove Fieste dominira veliki centralni ekran osetljiv na dodir. Fiesta se tako pridružila ostalim konkurentima, sva sreća ekran ovde služi uglavnom za komandovanje multimedijalnim sistemom, dok su za klima uređaj, kao i ostale funkcije, odvojene.
U našem slučaju ima „lepih“ 8 inča (6,5 za osnovnu verziju). To mu uz odličnu poziciju, pri vrhu centralne konzole, obezbeđuje savršenu vidljivost. Podsećanja radi, pre restilizacije Fiesta je posedovala sićušni u dnu konzole, slabo pregledan i nepraktičan, za čiju je upotrebu trebalo „tuce“ tastera.
Ford je iskoristio priliku i da usavrši sistem multimedia Sync, koji se pokazao sposobnim prepoznati vokalne komande
Od biranja muzike i adrese za satelitsko navođenje, pa sve do kontrole klima uređaja. A kad spomenusmo muziku, nova Fiesta inagurisala je Hi-Fi sistem B&O PLAY, sa 10 zvučnika, ukupne snage 675 W. Ne znam da li imaju baš toliko, ali mnogoooo se dopao mojim čerkama, koji su i njemu i meni izvadili dušu.
Fiesta na upravljaču i dalje ima dvadesetak dugmića, što je posledica brojnih sigurnosnih sistema, retko viđenih u segmentu.
Ne mogu a da ne spomenem inteligentan regulator brzine (samostalno održava distancu sa vozilom ispred, koči i ubrzava). Tu su i sistem za kontrolu mrtvog ugla i čitanje znakova pored puta, senzori za automatsko uključivanje dugih i kratkih xenon farova, dispozitiv za samostalno parkiranje sa kamerom, kao i za održavanje budnosti vozača.
Navedimo još jedan, koji, ukoliko detektuje opasnost (vozilo ili pešaka), potpuno samostalno ukoči vozilo do brzine od 50 km/h. Provereno funkcioniše, u želji da pročitam poruku na mobilnom telefonu (znam, znam to se ne radi, u Francuskoj se oduzimaju tri poena i plaća kazna od 135 evra) predugo sam spustio pogled sa puta, da ne beše njega sigurno bih se „zakucao“ u vozilo ispred.
Opšta ergonomija, računajući i poziciju za upravljačem, zaslužuje samo reči hvale, vozač se u novoj Fiesti oseća kao u vozilu iz superiornijeg segmenta.
Točak za podešavanje nagiba sedišta, sa leve strane, teško dostupan, odnosno malo je prostora de se provuče ruka
Značajan napredak postignut je i po pitanju kvaliteta materijala. Plastika je na gornjem delu centralne armature presvučena tankim slojem mekane smeše. U skladu je i instrument tabla, elegantna i savršeno pregledna, koja noću blješti atraktivnom „hladno plavom“ svetlošću.
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost/140 |
Motor: tri cilindra, benzin + turbo |
Podrazumeva se da su brzinomer i obrtomer analogni. No, između njih nalazi se još jedan poveći ekran, sa ekstremno bogatim putnim računarom. Sve deluje veoma, veoma ozbiljno, zaista ne vidim šta bi se moglo prebaciti, ukoliko to nije kratak naslon za desni lakat. Kada privuku sedište, niži vozači nemaju nikakav oslonac.
Čak i prostora za odlaganje sitnica ima u izobilju, mala Fiesta očigledno je porasla
Duža je za 7 do 10 cm od prethodne, nažalost i dalje ne nudi više prostora putnicima na zadnjoj klupi. Nemaju tu šta da traže korpulentne osobe, posebno ukoliko se radi o dužem putu. Zaboravljeni su čak i rukohvati na plafonu, dok se prtljažnik mora zadovoljiti sa skromnih 292 litara.
Odstranjen je i rezervni točak, a kako bi se obaranjem zadnjih naslona dobila ravna površina, već kao po običaju ubačena je podesiva polica. Fiesta je inače i dalje u ponudi sa troje i petoro vrata, ne i kada se radi o Active izvedbi.
Spominjanje vrata podsetilo me je na jedan praktičan mehanički sklop od plastike, koji po otvaranju istih, iskoči i postavi se sa spoljašnje strane, ne bi li zaštitio bokove susednog vozila i vrata. Opšti utisak na kraju kvari cena, osetno viša nego kod predhodne Fieste, posebno kada se radi o Active.
Nažalost ne pronađoh je za domaće tržište, dok u Francuskoj, gde je obavljena test vožnja, Ford naplačuje između 1.600 i 2.000 evra više od standardne verzije sa istim motorom i sličnom opremom.
Naša je skuplja i od ST-Line 1.0/140. Pa kako je cena ove poznata u Srbiji (na akciji 18.790 evra), računajte dakle na dobrih dvadesetak hiljada evra za ovde predstavljenu. Naravno da može i jeftinije, ukoliko se posegne za slabijim agregatima i nižim završnim nivoima.
Ima ih ukupno tri; Active, Active Pack i Active Plus. Na fotografijama je naravno najbogatija Active Plus, koja nema šta nema od opreme. Cena za najeftiniju verziju iznosi u Francuskoj 17.900 evra i ide sve do 23.300 evra, za 1.5 TDCi/120 Active Plus.
Jednim pogledom |
|||
Karoserija |
Udobnost |
||
Izgled |
4,3 |
Napred |
4,3 |
Funkcionalnost |
4,2 |
Pozadi |
3,9 |
Kvalitet izrade |
4,0 |
Ukupno: |
4,1 |
Ukupno |
4,16 |
Ponašanje u vožnji
|
|
Enterijer
|
Vozne osobine |
4,3 |
|
Funkcionalnost |
4,3 |
Performanse |
4,2 |
Dizajn |
4,0 |
Kočnice |
4,2 |
Ponuda prostora |
3,9 |
Ukupno: |
4,23 |
Kvalitet materijala |
4,0 |
Motor |
4,3 |
Završna obrada |
4,0 |
Menjač |
4,2 |
Ukupno: |
4,04 |
Cena |
3,6 |
Prosečna ocena: 4,091 |
Tekst i slike; Perica Rajković
7 Komentara
Comments are closed.
Slike su vam malo nezgodne, automatski se učitavaju a nisu iste visine pa tekst ide gore-dole kako se koja učita.
Ova Aktivka je atraktivna, kao i svaka nabudžena plavuša, ali eto – mnogo košta. No, bar dosta pruža u krivinama i lepo bi nam stajala. Fijesta, a i plavuša 🙂
Komentari idu gore – dole, teško za kucanje, još teže za čitanje.
[…] Kompletan članak na sajtu Vrelegume.rs […]
Smisla ima koncepcija, ali cena opet treba da bude razumna za klasu. Ta plastikarija i drugačije felne, druga boja ne mogu koštati toliko. Još jedno zapaženje u vezi novih modela, ne samo ovek klase i marke, nego i svih ostalih je da mnogi automobili rastu po spoljnim dimenzijama, ali ne rastu i unutra. Takođe masa ovog auta je ogroman minus. Baš nedavno sam gledao masu Clia4 i Pežoa 208, kreće se oko 1000 kg, što je stvarno zadivljujuće imajući u vidu da su Clio 3 i 207 bili mnogo teži. Ford očigledno kasni po tom pitanju i dalje proizvodi teške automobile. Snaga od 140 ks i težina od 1200+ kg donosi toliku potrošnju, ne znam šta ste drugo očekivali. Energetsku efikasnost? Haha to je najveća laž 21. veka.
@BB mnogo je samo kad biju… ;-))
Da niste mako pretjerali sa slikama?
Obožavam Vaše testove, možda ne bi bilo loše i neki video test da vidimo sa Vaše strane. 🙂
Što se Fieste Active tiče, mislim da ima smisla, naročito za „boljke“ u gradu (ivičnjaci, podzemni parkinzi…). Međutim cena je ipak prevelika za automobil B segmenta.