Online plus

Tržište novoregistrovanih vozila u Srbiji 2017

222Pregleda

PORAST PRODAJE NOVIH VOZILA ZA 6.5% U 2017. U ODNOSU NA PRETHODNU GODINU

Prema zvaničnim podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, koje obrađuje istraživačka agencija Smart Plus Research, automobilska industrija nije imala bolju godinu još od 2011. U godini za nama, registrovano je 28.962 novih vozila, što znači da je prodato 6.5% više nego u prethodnoj godini (u 2016. 27.194 novih vozila).

Što se tiče putničkih automobila, prodato je 23.083 vozila, dok je u kategoriji lakih komercijalnih vozila prodato 5.879.

U poslednjem kvartalu 2017. godine je prodato 7.022 vozila, što je za 8.4% više u odnosu na treći kvartal. Svakako je drugi kvartal 2017 sa 9.721 prodatim vozilom bio najproduktivniji period i ove godine. S druge strane, kao i 2016. godine, najslabija prodaja je ostvarena početkom godine, u januaru i februaru, koji po pravilu važe za “mrtve mesece”.

Kada se pogleda gde su vozila registrovani, vidi se da je 84% novoregistrovanih automobila na teritoriji Beograda i Vojvodine – u Beogradu 18.373 (63%), a u Vojvodini 5.931 (21%). U Šumadiji i Zapadnoj Srbiji je registrovano 2.818 (10%), u Južnoj i Istočnoj Srbiji registrovano 1.819 (6%), dok je na Kosovu i Metohiji registrovan 21 nov automobil.

Zanimljivo je da je tokom čitave 2017. registrovano samo 12 vozila koja koriste električnu energiju kao pogonsko gorivo, i to svih 12 u Beogradu.

Pre nego li se upustimo u detaljnu analizu dešavanja na tržištu putničkih i lakih komercijalnih vozila, kratko ćemo se osvrnuti in a dešavanja na tržištima motocikala, kamiona i autobusa. U 2017. je registrovano 1.298 kamiona, a najviše marke Iveco (272), Volvo (271) i Mercedes (187). Kada su autobusi u pitanju, registrovano je 255, i to Maz (58), Ikarbus (53) i Otokar (32). Takođe, na srpskim ulicama se nalazi 4.093 novih mopeda i motocikala, najviše marke Yamaha (640), Honda (510) i Piaggio (505).

70% novoregistrovanih automobila je iz A i B segmenta
Najpopularniji segment novih automobila je kao i ranijih godina B klasa koja zauzima 41.9% tržišta. Ovaj segment je doživeo blagi pad u prodaji u odnosu na prethodnu godinu, jer je prodato 282 vozila manje nego 2016. Iza su vozila A klase sa 27.6%, a prate ih SUV vozila sa 26.3% tržišta. SUV automobili su ujedno ostvarili najveće poboljšanje u odnosu na 2016. godinu, i ove godine je prodat 991 vozilo više, odnosno gotovo 4% više nego u 2016. E klasa je takođe imala poboljšanje, ali svakako manje nego SUV, i prodato je 146 automobila više nego prethodne godine.

Kada već pričamo o E klasi, zanimljivo je da tri automobila – Mercedes E (274 prodatih jedinica), BMW 5 (190) i Audi A6 (132) – zajedno čine 95% ovog segmenta. Slična situacija je i kod luksuznih automobila gde takođe tri automobila: Mercedes S (63 prodatih jedinica), Audi A8 (57) i BMW 7 (38) čine 96% ovog segmenta.

Fiat i Škoda su najprodavanije marke i u 2017. Godini
U 2017., kao i u 2016. godini, Fiat i Škoda su najprodavanija vozila u Srbiji i zajedno čine četvrtinu (25.8%) svih novoregistrovanih automobila. Na prvom mestu se našao Fiat sa 3.927 vozila (13.56% tržišta), koji je već drugu godinu zaredom najprodavanija marka vozila na teritoriji Srbije. Za njim je, na drugom mestu, Škoda sa 3.568 (12.32%), a prate ih Volkswagen sa 2.663 prodatih automobila (9.19%), Renault sa 2.070 (7.15%) i Ford sa 1.846 (6.37%). U Top 10 su još Opel (6.08% tržišta), Dacia (6.04%), Toyota (4.42%), Hyundai (4.09%) i Mercedes (3.98%).

U odnosu na prethodnu, najveće poboljšanje u prodaji vozila su ostvarili Ford (+18%) i Toyota (+11.5%). Blagi pad u odnosu na 2016. godinu su imali Renault (-4.5%), Hyundai (-4.0%) i VW (-2.4%).

U kategoriji putničkih vozila, najviše prodatih vozila ima Škoda – 3.152 (13.66% tržišta), a prati je Fiat sa 2.409 (10.44%). S druge strane, u kategoriji lakih komercijalnih vozila Fiat apsolutno dominira i sa 1.518 prodatih jedinica zauzima četvrtinu tržišta.

U kategoriji putničkih automobila, najprodavaniji je Fiat-ov model 500L – u toku 2017. godine prodato je 1.126 (4.88%) primeraka ovog modela, što je za 10.5% manje nego 2016 godine. Druga na Top 10 listi putničkih automobila je Škoda Octavia sa 1.062 (4.60%) prodata vozila, koja se takođe manje prodavala nego godinu dana ranije, a iza nje su Volkswagen Golf – 790, Opel Astra – 757, Dacia Sandero – 686 i Renault Clio sa 684 prodatih vozila. Vrlo malo promena se desilo na listi 10 najprodavanijih modela u odnosu na 2016. godinu, a najveća je da na listi više nema Škode Fabie koja je tada bila na 9. poziciji, a umesto nje se na listi našao Fiat Tipo, na 8. mestu. Fiat Tipo je ujedno imao najveći skok u prodaji na ovoj Top 10 listi, jer je njegova prodaja bila za skoro 50% bolja nego 2016. godine.

Iako je i ove godine najprodavaniji model u ovoj kategoriji vozila, Fiat 500L je zabeležio pad u prodaji u vrednosti od 10%, jer je u 2016. prodato 1.257 primeraka ovog modela. Takođe, i drugi model sa liste – Škoda Octavia – je imala pad u prodaji od 7% u odnosu na prethodnu godinu. Većina ostalih sa liste su imali bolju prodaju u 2017. nego 2016.

Domanicija Fiat-a u programu lakih komercijalnih vozila
U kategoriji lakih komercijalnih vozila najprodavaniji je Fiat Ducato, koji sa prodatih 541 jedinica, zauzima 9.2% tržišta. Kao drugi i treći i ove godine dolaze (ali drugačijim redosledom nego 2016.) Volkswagen Caddy – 429 (7.3%) i Fiat Doblo – 426 (7.25%). Lista Top 10 modela je ostala manje-više nepromenjena, i ove su se kupovali isti modeli kao protekle godine, sa izuzetkom Fiat Panda Van i Citroen Berlingo, koji su se tu našli umesto Renault Clio Serviser i Renault Master. Ova dva nova modela na listi najprodavanijih lakih komercijalnih vozila su ostvarili najveće poboljšanje u prodaji, i to Fiat Panda Van u vrednosti od 219%, a Citroen Berlingo čak 323.2%.

Kompanije preferiraju Škodu, Fiat i VW
Iako porast od 6.5% u odnosu na 2016. može sugerisati na oporavak ekonomije i finansijske situacije stanovništva, treba imati na umu da je 6 od 10 putničkih vozila registrovano na preduzeća/kompanije, a gotovo sva laka komercijalna vozila (96%) su registrovana na pravna lica. Pravna lica su od vozila najčešće kupovala Škodu – 2.944 komada, zatim Fiat sa 2.918, VW sa 2.286 i Ford sa 1.371 komadom. S druge strane, među fizičkim licima su se najčešće kupovali Fiat – 1.009 automobila, 833 komada Opel-a, 806 Hyundai-a, kao i 746 auta marke Dacia. Odavde vidimo da Škoda i Volkswagen imaju najveći procenat (83% i 86%, tim redom) vlasnika koji su pravna lica; nešto niži procenat vlasnika pravnih lica imaju Mercedes (75%), Fiat (74%) i Ford (74%).

Sadržaj objavljen u ovom tekstu ne sme se reprodukovati, distribuirati ili na bilo koji način koristiti u komercijalne svrhe bez izričitog pristanka Agencije Smart Plus Research, ili na bilo koji način kojim se može prouzrokovati šteta Agenciji Smart Plus Research ili bilo kom trećem licu u skladu sa propisima.

Izvor: Smart Plus Research
Obrada: Vrele Gume

Ostavite komentar