TESTOVI

Citroen Berlingo

8.73KPregleda

Kuća časti

Nakon deset godina uspešne karijere, Citroen Berlingo prepušta mesto istoimenom nasledniku. Postavljen na novoj EMP2 platformi, Berlingo treće generacije je podigao lestvicu znatno više, bez da je zaboravio osnovnu namenu; ostati prijatelj porodice.

Kada se po put pojavio daleke 1995. godine, Berlingo je imao genijalnu misiju: transformisati malo dostavno vozilo u putničko, kako bi ponudio maksimum modularnosti i prostora za putnike. Ova formula, u Francuskoj nazvana „Ludospace“ (nešto kao kvazi Espace), bila je odmah kopirana od strane Renaulta Kango, a potom i od drugih prozivođača (VW, Skoda, Fiat, Ford…), sa više ili manje uspeha. Dobre dve decenije kasnije, francuski proizvođači potvrđuju svoju dominaciju na ovom polju, posebno Citroen, lansiravši opet pre Renaulta treću generaciju Berlinga.

Berlingo je oduvek imao brata blizanca, pozatog pod imenom Partner, iz nekog nepoznatog razloga sada prekršten u Rifter a koji se u prisustvu naše urednice upravo promoviše u Monaku

šampionska korisna zapremina sigurno ponašanje na putu modularnost opšta udobnost nivo opreme savremeni agregati
motor u svakom pogledu automatski menjač praktični aspekt i modularnost zapremina prljažnika ponašanje na putu sofisticirana oprema

 

Uzgred rečeno, od nedavno familija se proširila još jednim veoma bliskim rođakom, postavljenim na istoj platformi, a radi se naravno o Opelu Combo Life. Dakle novi putnički Berlingo stigao je čak i pre dostavne verzije, predviđene na jesen, potvrdivši tako da želi ostati lider u Van B segmentu, sa nekih 5 miliona prodatih primeraka (obe generacije, računajući i transportnu verziju). Dobro, ali kako i sa kojim argumentima?

Rekao bih primenom proverenog recepta, jer iako je vidljivo modernizovan, Berlingo ne odustaje od prvobitne filozofije. Sličan gabarit i prepoznatljiv stil, uz maksimalni unutrašnji prostor i nebrojene praktične elemente, toliko važne prilikom familijarnog putovanja. Što se tiče samog izgleda povelo se logikom; cilj opravdava sredstvo, što će reči da su forme i dalje kubične. Gledan od pozadi, Berlingo 3 je praktično neizmenjen, sa vertikalno postavljnim zadnjim vratima i svetlima. Spreda do izražaja dolazi aktuelni stiski izraz proizvođača, sličan novom C4 Cactus. Jedino je bočna figura značajnije izmenjena, i to samo kada se radi o XL verziji, tj produženom Berlingu.

Po prvi put Citroen je Berlingo ponudio u dve dužine, standardnoj M ( 4,4 metra), i produženoj XL od 4,75 m

Oba opciono mogu posedovati još dva dopunska sedišta, kako bi se udobno transportovalo do 7 putnika. No svima je verovatno jasno da se jedan Berlino ne zbog svog očaravajućeg izgleda, da bi se nametnuo kupcima ovaj simpatični Citroen morao je evoluirati i na tehnološkom planu.

Bolje ne može
Iako se Berlingo „civilizovao“, čim se smesti za upravljač do izražaja dolaze geni dostavnog vozila. Osim što je sva plastika kamionski tvrda, vozačeva pozicija je vertikalna, kako i priliči jednom kombiju. No kako se i sedište i upravljač podešavaju po svim pravcima, vozač lako pronađe željenu poziciji, posebno jer je i samo sedište retko udobno sa ovakav tip vozila.

A uz jedno ovakavo kamionče podrazumevaju se velike staklene površine, kao i blago povišena pozicija, što dobro dođe u gradskoj vožnji. Osim toga, vertikalno isečen pozadi, Berlingo se može parkirati u milimetar precizno, posebno ukoliko poseduje senzore i kameru, kao u našem slučaju. Sve se naravno lepo vidi na velikom ekranu, osetljivom na dodir, nakačenom na centralnu konsolu.

Najveće promene se kriju u unutrašnjosti. Sve deluje kao da su dizajneri sarađivali sa dečijim zabavištem prilikom kreiranja enterijera

U voženoj verziji Shine ima toliko nadahnutog prostora za odlaganje igračaka, knjiga, tableta, telefona, flaša i flašica sa osvežavajućim pićima, keksa, bombona,…, kao u ni jednom vozilu koje sam imao prilike isprobati u poslednjih nekoliko godina. Ovim sam kupljen definitivno. I predhodni Berlingo bio je talentovan na ovom polju, ali novi je apsolutni šampion, posebno jer su dodati i savremeni elementi, kao što su USB priključci i beskontaktni punjač za smarfon. Sa strane suvozača pronašli smo čak i klasičnu utičnicu od 220 V! Na komandnoj tabli je recimo dupli pregradak za rukavice, zbog čega je vazdušni jastuk prebačen na plafon, što za posledicu ima uklanjanje suvozačevog ogledalca na zaštitniku za sunce, opet po ugledu na C4 Cactus. Kao i pre, ispod sedišta pronalazimo fioke, a u podu i na plafonu, iznad prtljažnika, velike boksove.

Na plafonu je i mlečno bela providna konzola, isto tako zgodna za odlaganje svega i svačega, iznad koje je stakleni panoramik krov (ne otavara se). Berlingo je dakle preuzeo od svog predhodnika mnogo toga, računajući i prtljažnik, nazvan Modutop, sa pristupom kroz zadnje staklo. Velika vrata nije neophodno otvoriti ukoliko za to nema dovoljno prostora, ili se jednostavno radi o manjim predmetima. U tom cilju polica u prtljažniku može se postaviti i na središnji nivo. A kad smo se već latili prtljažnika, njegova zapremina iznosi odličnih 600, odnosno čitavih 850 litara kada se radi o XL izvedbi. Nismo je vozili, ali je na prezentaciji u okolini Pariza i ona je bila izložena, te smo se mogli uveriti kako su dva dopunska sedišta adaptirana i za veoma korpulentne putnike. Osim što poseduju izdašne dimenzije, smeštena su na klizačima, sa hodom od 15 cm. Ne i u drugom redu, ali su zato nezavisna, počevši od drugog završnog nivoa. Uz to, kao i kod nekog pravog mini vana, preklapaju se, kako bi se oslobodio maksimalni utovatni prostor. Kada se obori i suvozačevo, standardni Berlino od 4,4 m može u svoja njedra da primi predmete dužine 2,7 m, sasvim dovoljno za veliku rolnu tepiha ili Ikeinu biblioteku u kitu.

Citroen Berlingo 1.2 PureTech 110

Motor: Benzin, tri cilindra + turbo
Zapremina: 1.199 cm3
Snaga: 110 KS pri 5.500 o/min
Obrtni moment: 205 Nm pri 1.750 o/min
Menjač: šestostepeni manuelni
Pogon: na prednje točkove
Dimenzije: 4.403 x 1.921 x 1.844 mm (sa krovnim nosacima)
Pneumatici: 205/60 R16
Težina praznog vozila: 1.356 kg
Maksimalna utovarna težina 684 kg
Med. odstojanje: 2,730 mm
Prtljažnik 597 lit
Rezervoar za gorivo: 60 lit
Ubrzanje 0-100 km/h 11,5 sekundi
Maksimalna brzina 175 km/h
Emisija štetnih izduvnih gasova 121 g/km
Prosečna potrošnja na testu oko 10 lit
Cena vozene verzije u FR 25.550 evra

Jednim pogledom

Karoserija

Udobnost

Izgled

3,9

Napred

4,3

Funkcionalnost

4,5

Pozadi

4,1

Kvalitet izrade

3,8

Ukupno:

4,20

Ukupno

4,06

Ponašanje u vožnji

Enterijer

Vozne osobine

3,9

Funkcionalnost

4,9

Performanse

3,8

Dizajn

3,8

Kočnice

3,9

Ponuda prostora

4,5

Ukupno:

3,86

Kvalitet materijala

3,8

Motor

4,0

Završna obrada

3,8

Menjač

4,1

Ukupno:

4,16

Cena

3,8

Prosečna ocena: 4,028

Za utovar robe, odnosno ulazak putnika, zadržana bočna klizna vrata, na kojima su sada standardna stakla sa električnom asistencijom

Stakla se ne spuštaju kompletno (7-8 cm ostaje napolju), a za uzvrat tu su integrisane zavesice za zaštitu od sunca. Kao što smo već rekli, upotrebljena plastika i dalje nije na nivou jednog C4 Picasso (sada se naziva Space Tourer), ipak primetan je znatno viši završni kvalitet u poređenju sa predhodnim Berlingom . Za kupce koji žele malo više orginalosti, Citroen je predvideo završni nivo XTR, „veselije“ unutrašnjosti, raznih boja. Ovaj više nije poseban kao nekada, već je samo jedna od nekoliko estetskih varijanti . Ukupno su predviđena tri završna nivoa; Live Feel i Shine

Oprema za primer

Preuzimanjem savremene EMP2 platforme, Berlingu 3 omogućeno je da dođe u posed opreme na kojoj mu mogu pozavideti mnogi SUV i pravi mini vanovi. Za neupućene, električna arhitektura ove platfome (na njoj su postavljeni brojni modeli PSA, kao što su Picasso, Space Tourer, 3008 i 5008, Opel Grandland X, DS7 …), između ostalog dozvoljava instaliranje brojnih elektronskih sistema, poznatih nam iz znatno prestižnijih modela. Spomenimo samo neke kao što su auto adaptivni regulator brzine, sistem za održavanje budnosti na auto putu, kameru koja čita saobraćajne znakove, kljuc „slobodne ruke“, „head up“ displej… Pored toga, dozvoljava i ugradnju svih raspoloživih agregata i menjača grupacije, računajući i najnoviji automatski sa osam prenosa.

OK, dosta je bilo teorije, da vidimo kako sve to funkcioniše na putu, bez obzira što se prilikom promocija za upravljačem provede tek sat-dva. Ozbiljna test vožnja predviđena je za avgust mesec, kada vaš dopisnik planira da sa Berlingom prekrstari Evropu i dođe do Srbije. Za početak smeštamo se u trocilindarski 1.2 Puretech/110 KS, jedini trenutno raspoloživ benzinac, pre nego li se uvede snažniji od 130 KS. Ovo nam je dobro poznat motor, te iako je novi Berlngo dobio na težini, nije uspeo da ga „uguši“.

U kombinaciji sa dobro odmerenim šestostepenim ručnim menjačem, ovaj Berlngo ima sasvim prihvatljve perfomanse, osim toga, vozi se lako, vrhovima prstiju

Upravljanje je potpomognuto snažnom električnom asistencijom, dok su sve ostale komande mekane „ko’ puter“. Samo ponašanje na putu je pre svega sigurno, uz sve navedene elektronske sisteme, perfomantne gume i snažne kočnice (diskovi pozadi), gotovo da nema na čemu da pozavidi bratskom Picassu. Posebna pažnja posvećena je i izolaciji, dok o amortizerima nema potrebe trošiti reči. Udobnost nije rezervisana samo za vozača, svi putnici imaju pravo na mekano i komforno ogibljenje. E sad, jasno je da dinamički kvaliteti ne mogu biti na visini pravih vanova, u krivinama evidentan je transfer mase i znažnije podupravljanje. Rekao bih pravo familijarno vozilo, koje se vozi sa respektom prema deci i stvarima, kako ih ne bi posle skupljali po ćoškovima… Zapravo i samom vlasniku u interesu je tečna, cool vožnja, kako bi se potrošnja zadržala ispod 10 litara. Naš putni računar pokazao je nešto višu (tačno 10,2 lit), no ruku na srce, za potrebe testiranja motor smo nepotrebno „navlačili“ u obrtaje. U tom slučaju jasno stavlja do znanja da se radi o trocilindarskom bloku, iako je buka koju oslobađa i dalje veoma prigušena. Uz test vozilo opciono je ponuđen tkz. Grip control, odnosno „elektronska štaka“ koja pomaže u otežanim uslovima vožnje po blatu, pesku i snegu. Prebacuje obrtni momenat na točak koji ima bolji kontakt sa podlogom, u čemu mu pomažu specijalne mikst gume. Sutradan, provozasmo nakratko i dizel, ne nekadašnji 1.6 BlueHDi/120, već novi 1.5 BlueHDi od 130 KS, u paru sa osmostepenim automatskim menjačem. O njemu ćemo znatno opširnije na gore najavljenom „super testu“, za sada samo informacija da je ručica menjača zamenjena nekakvim točkićem. Prvi utisak je da rešenje i nije baš najsretnije… Pored ovog dizela u ponudi su i dva slabija, odnosno 1.5 BlueHDi od 75 i 100 KS. Za kraj još par rečenica o cenama, za sada nepoznatim za naše tržište. Novi Berlingo je evidentno skuplji od predhodnog, u Francuskoj između 400 i 2.800 evra. Tek informacije radi, početna na ovom tržištu iznosi 21.950 (1.2 Puretech 110), i ide sve do 30.150 evra, za najsnažniji dizel automatik.

Sve u svemu stiže nam jedan odličan automobil.

Komentar urednika
Berlingo 3, kao odličan automobil (prema Pericinim utiscima) nažalost dospeva u ruke generalnog uvoznika Citroena u Srbiji, koji i čeličnu kocku može pokvariti pre svega lošom uslugom i još gorom servisnom mrežom.Vreme je da veliki Citroen to shvati i potraži adekvatnog partnera u Srbiji ma koliko ona skromna bila po porudžbinama novih vozila. Ovaj divni brend zaslužuje mnogo bolje od južnobalkanskog paprikarskog šićardžiluka.
Tekst i slike: Perica Rajković

Top Reviews

Video Widget

gallery