Amerikana na ulicama Segedina
Posle overdoze socijalističkim voznim parkom u periodu 1945-91., sasvim je prirodno da u Mađarskoj danas buja dugo postiskivana ljubav prema američkim automobilima. Segedinski klub “V8 Bandits” svake godine polovinom marta, otvara sezonu skupova poklonika automobila “Made in Detroit”
Klupska scena
Paradoksalno je da nešto prilično skupo i još više nepraktično može da ima toliko poklonika. Interesantno je da u Mađarskoj ima čak 20 klubova vlasnika američkih automobila. Prema klupskoj evidenciji na putevima našeg sevrnog suseda kreće se 20.000 “amerikanaca” svih generacija. Iz finansijskih razloga preovladavaju noviji modeli, predvođeni PT Cruiserom.
Nije tajna da se Mađarska oldtajmer scena brojčano uvećava zahvaljuljući nedostatku administrativnih prepreka prilikom uvoza vozila iz drugih zemalja Evropske unije. Samim tim na skupu u Segedinu našli su se neki zaista zanimljivi primerci.
Pažnju privlači Dodge Charger iz 1969. u mnogome nalik na godinu dana stariju verziju koja je nastupila u legendarnom filmu “Bullitt” sa Stivom Mek Kvinom. Tada je u jurnjavi pobedio Mustang. Koji je auto ostao favorit “loših momaka”, danas dileme nema.
Da je živa grehota ako prikolica nije karoserijski usklađena sa vozilom koje je vuče potvrđuje jedan Pontiac Trans Sport. Izazov velik kako na autolimarskom tako i na planu prolaska obaveznog atesta.
Chevrolet kao američka narodna marka, procentualno je adekvatno prisutan u Mađarskoj klupskoj sceni. Kako i ne bi uz adute poput Corvettea, Camaroa i nezaobilaznih, za personalizaciju tako privlačnih, vanova.
Mopar lukavstvo
Jedan od najreprezentativnijih automobila među 50 izloženih u Segedinu bio je Chrysler Newport iz 1972. Simbolika ovog primerka je da je to poslednji veliki (full size) Newport pred smanjivanje dimenzija koje je usledilo 1973. i gašenje imena 1981.
Masivan hrom napred simbolizuje luksuz, iako je Newport važio za niskobudžetni proizvod Detoita. Uprkos plaftomi koju je delio sa modelom New Yorker i nazivu opreme Royal, nije imao klima uređaj. Ono što jeste imao je 6,6 litarski V8 od 175 ks. Tu u priču uskače odeljenje Mopar sa delovima koji treba da pruže neku vrstu utehe vlasniku.
Segedinski primerak prošao je tjuning zahvat koji mu je omogućio da ima čak 225 ks i 530 Nm obrtnog momenta. Zvuči impresivno ako se ignoriše činjenica da su to tehničke karakteristike koju su ovom modelu oduzete pa vraćene. Naime, početkom sedamdesetih u Americi su uvedena strožija pravila o emisiji štetnih gasova. Detroit je ovoj regulativi udovoljio smanjivanjem snage motora na svim modelima.
Ako se ne opterećujemo cenjkanjima oko konjskih snaga, Chrysler Newport i dalje ostaje impresivan primerak auto nostalgije. Nadamo se da ćemo ga videti u Srbiji počekom jula na skupu Old Timer kluba u Subotici.
fotografije: Vrele Gume