AktuelnoOnline plus

Uživo s Alpa: Vrele Gume voze BMW iX!

Ekskluzivno iz Tirola

BMW iX
2.83KPregleda

BMW iX xDrive50 slalom kroz Alpe Miroslava Šosbergera

 

Nije tajna da BMW planira da u svojoj ponudi do 2030. ima bar 50% električnih modela. Aktuelni korak u toj strategiji nosi naziv BMW iX.  Uoči starta globalne prodaje koji se očekuje u novembru, imamo priliku da ovaj model provozamo po pejzažima sa razglednica bavarskih i tirolskih Alpa.

Šta je pesnik hteo da kaže?

Jedan od odgovora na pitanja zašto se serija iX dogodila i zašto treba da je želimo glasi: Po dimenzijama, reč je o elektro alternativi izdanja X5, s karteristikama ne uporedivim, već neuporedivo boljim.

Dužina 4953 mm
Širina 1967 mm
Širina sa spoljnim retrovizorima 2230 mm
Visina 1696 mm
Međuosovinski razmak 3000 mm
Netto težina (EU) 2585 kg
Kapacitet prtljažnika 500 -1750 l
Ukupna nosivost 635 kg

 

 

Za početak, u ponudi su dve verzije. Obe sa električnim pogonom na sve točkove:

  • iX xDrive 50, čiji elektromotori razvijaju 385 kW/523 KS;
  •  iX xDrive 40, nešto bazičniji model sa kombinacijom 240 kW/326 KS.  

U fazi razvoja je BMW iX M60, za koga se očekuju brojke sportskog vozačkog doživljaja u iznosu 440 kW/600 KS.

 

Po sistemu “samo nabolje je dovoljno dobro”, domačini su nam za test vožnje stavili na raspolaganje izdanje BMW iX xDrive 50.

 

 

Inteligentni mix materijala

Kažu da je iX konstrusan, pa onda i dizajniran, od iznutra ka spolja.  Arhitektura školjke i samonoseće karoserije imaju za cilj idealno preklapanje udobnosti u vožnji i sportskih voznih karakteristika. Tipično BMW-ovski.

 

Osnova konstrukcije izvedena je od različitih legura aluminijuma, dok je stub koji se proteže u krov izrađen od čelika. U borbi za svaki kilogram manje, nosači vrata sada su delimično od plastike armirane ugljeničnim vlaknima. Borba za svaki kilogram manje je očigledna. Performansama, tj, autonomiji vožnje, definitivno ne škodi koeficijent otpora vazduha u iznosu 0.25.

 

Stidljiva tehnologija

Minimalizam je dizajnerski kurs koji BMW zauzima u narednom periodu. Da se izrazimo po „naški“: “Nema ništa da štrči”.  U okviru opredeljenja  Shy Tech ideja je da se sakrije sve što se sakriti može.  Kamera, radar i senzori ušuškani su u predimenzioniranu masku – bubrege. Ima se gde.

 

Inače, ta ista prednja maska otporna je na ogrebotine. Sve ogrebotine se ispravljaju pod toplim fenom.  Nismo probali može li pod tirolskim suncem.

 

 

Čik pogodite gde je prskalica za vetrobran? Ispod BMW značke na haubi! Zadnja značka krije još jednu kameru. Na planu enterijera, posakrivani su zvučnici i projektor head-up displeja. Skroman neki dečko ovaj BMW iX zar ne?

 

Nema ručke za otvaranje vrata iznutra. Vrata se otvaraju na dugme. U slučaju vanredne situacije tu je poluga za otvaranje sakrivena u pregradama vrata.

 

Bil Gejts trijumfuje

Kako i dolikuje epohi povišene ekološke svesti, enterijer je izrađen od materijala pogodnih jednog dalekog dana za potpunu reciklažu.  Čak se i koža na sedištima prilikom izrade tretira ekstraktom maslinovog lišća umesto hemikalijama štetnim za okolinu. Prozračnosti enterijera doprinosi panoramski krov sa eletrohromičnim zatamnjivanjem. Ne moramo ni da vam opisujemo kako to tek izgleda uživo!

 

Zanimljivo je da sedišta iako imaju masažnu funkciju nemaju onaj hiper hi-tech ergonomski oblik. Više su zaokružena kao stilski nameštaj. Ali izgled je varka: u njih se lepo tone i ne ispada u krivinama.

 

 

Radno mesto vozača definišu heksagonalni volan, zakrivljen panel sa dva ekrana od 12,3 i 14,9 inča. Sve je to bazirano na BMW-ovom operativnom sistemu broj 8, koji naravno omogućava stalna online unapređivanja softvera. Navigaciju karakteriše proširena realnost, što je sada već standard u ovoj klasi vozila. Zanimljivo da i pored toga što je potpuno električni, BMW iX u odnosu na klasičnog rođaka X5 ima za 50% manje dugmadi i prekidača.

 

BMW iX

 

Na spisku novih tehnologija je i 5G konektivnost. E super! Sa tri „Fajzera“ u mojim venama, klima uređajem koji filtrira nano čestice, pa još i ta 5G tehnologija, defintivno me je u iX-u novi svetski poredak konačno pobedio. 

 

S praktičnije strane gledano, to znači da se automobil može otključati putem aplikacije na telefonu.

 

Prema Shy Tech principima, opcioni “Bowers & Wilkins Diamond Surround” audio sistem posakrivao je najveći deo zvučnika. Neki od njih vam na uvce puštaju muziku iz naslona za glavu. Nema Tome.

 

 

U sklopu 4D audio funkcije, bas zvučnici  ili takozvani “tresači” (shaker), smešteni su u prednja sedišta. A svaki DJ s Ibice reći će vam da ako želi da pokrene žurku samo pojača basove i devojke odmah kreću da njišu kukovima.

 

Ono što sve zanima

Peta generacija BMW-ove “e-Drive” tehnologije pakuje elektromotor, elektroniku i menjačke sklopove u isto kućište.

iX modeli imaju po jedan elektromotor na svakoj osovini, pa vozač pedesetke može da računa na odmah dostupan maksimalni obrtni moment od masivnih 765 Nm.  Ubrzanje od nula do 100 iznosi 4,6 sekundi. Sa 630 Nm, četrdesetka isti posao obavlja za 6,1 sekundu. Taj obrtni moment menja pravila igre u saobraćaju. Kao stvoren je za munjevito, tipično BMW-ovsko, preticanje kolone. Na oba modela maksimalna brzina je kompjuterski ograničena na dovoljnih 200 km/h. 

 

 

Po WLTP obračunu autonomija vožnje iznosi za  BMW iX xDrive50 630 kilometara, odnosno 425 kilometara za BMW iX xDrive40.

 

Punite li na trofaznoj utičnici kod kuće, od potpuno prazne baterije do 100% kapaciteta biće potrebno 11 sati.  Na  brzom punjaču brojke su povoljnije. Od 10 do 80% baterija se može napuniti za 35 minuta. S druge strane, samo 10 minuta na brzom punjaču kupuje vam 150 km dometa (95 km  za iX xDrive40 ).

 

 

Primetna je solidna, čak izvanredna preglednost prema napred i sa strane, usled velikih staklenih površina. Pogled prema nazad je u standardu klase.

 

Akcioni heroji i prepisivači parkiranja

Za zvučni potpis serije iX angažovan je Hans Zimmer, autor muzike za filmove poput Gladijatora, Betmena (Uspon Crnog Viteza) i Interstelara.

 

Na poprilično dugačak spisak sistema za bezbednost i pomoći vozaču treba dodati  snimač krađe.  U slučaju ovog nemilog događaja, kamere koje su povezane na mobilni telefon vlasnika fotografišu lopova (u fantomki ili bez), te i snimaju okolinu kojim se vozilo kreće.

 

Iskorak ka autonomnoj vožnji ogleda se u adaptivnom režimu. Podaci s mape, saobraćajni znakovi, radarsko nadgledanje saobraćaja ispred, sve to služi da se predvidi usporavnje vozila. Zgodno za opušteniju vožnju, ali korisno i za regenerativno punjenje baterija.

 

 

Zrnce adrednalina svemu ovome daje obrtomer, inače retkost na električnim vozilima.  U iX pedesetici zna da prikaže i brojku od 12.100.

 

Svi mi u porodici imamo onog člana koji grebe i ulubljuje kola pri parkiranju.  Pri pakiranju u vašu garažu ili na rezervisano parking mesto, tome je došao kraj. Naime, veštiji vozač može da snimi svoj maestralni manevar parkiranja. Pritiskom na dugme, vaš  iX će taj manevar ponoviti u centimetar. Naravno, vozač, onaj manje vešt, mora ipak biti u vozilu.

 

Strogo kontolisano poreklo

BMW je stekao liderska iskustva u razvoju električnih vozila. Kreiranje modela i3 trajalo je 7 godina. iX je od koncepta do veoma sličnog serijskog modela stigao za samo tri godine. U isto vreme, gustina energije koja se pakuje u baterije serije iX veća je za 40 % u odnosu na baterije iz dobro poznatog modela i3.

 

BMW iX proizvodi se u pogonima u Dingolfingu.  Proizvodnja vozila i baterija odvija se uz korišćenje struje iz obnovljivih izvora energije. BMW u proizvodnji ovog modela sarađuje isključivo sa sertifikovanim  dobavljačima koji u svom radu poštuju najviše ekološke standarde.

 

BMW iX

 

Startna cena modela iX xDrive 50 u Nemačkoj iznosi 98.000 evra. Za naše tržište biće poznata u prvom kvartalu naredne godine.

 

Uskoro u emisiji Vrele Gume!

 

 

Za Vrele Guma sa Alpa –Miroslav Schossberger

 

Foto: Vrele Gume & BMW

1 Komentar

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery