Izgubili smo bitku, ali ne i rat … za sada
„Nekada morate da se pomerite unazad da bi krenuli napred“ (Matthew McConaughey)
Kao što smo videli iz prvog dela priče o luksuznim automobilima, Amerikanci su imali više nego zanimljive proizvode u predratnom periodu. Međutim, do ranih 1950-ih godina su ostali samo Cadillac, Lincoln i Imperial. Iako su oni izbacili veliki broj noviteta koji su i dalje postavljali svetske standarde, novi rivali iz Nemačke i Japana su vremenom preuzeli dominaciju. U drugom delu vam donosimo luksuzne novitete iz Detroita u posleratnom periodu.
Američki premijum automobili posle II svetskog rata
Lincoln Cosmopolitan
Prvi posleratni Lincoln je debitovao 1949. godine, a među njima se našao novi lider po imidžu – Cosmopolitan. Iako on možda nije bio dobar kao predratni Lincolni, Cosmopolitan je stekao ime zahvaljujući američkom predsedniku Harryju Trumanu. Naime, Truman je bio ljut što Cadillac nije želeo da mu ponudi automobil pre nego što je postao predsednik, pa je odlučio da izabere Lincoln. Lincoln je za njega proizveo deset primeraka sa najboljom mogućom zaštitom, a velika popularnost je pomogla i civilnoj prodaji.
Cadillac Eldorado
Pre nego što je Eldorado postao popularni kupe krajem 1960-ih godina, on je bio jedan od tri nova proizvoda General Motorsa 1953. godine, sa ciljem da svetu pokaže da nije zaboravio da pravi najbolje automobile. Eldorado je bio zasnovan na jeftinijem Series 62, ali je pružao dugačku listu opreme i bio dostupan samo kao kabriolet. Eldorado je takođe doneo i novi V8 motor zapremine 5,4 l, a stigao je na 50. godišnjicu kompanije. Njegova cena od 7.750 dolara ga je učinila jednim od najskupljih automobila u Americi, pa niko svakako nije bio iznenađen što su prodata samo 532 primerka.
Oldsmobile 98 Fiesta
Nekoliko sedmica posle spomenutog Eldorada, svetlost dana je ugledala i Oldsmobile verzija sa Fiesta oznakom. On je bio zasnovan na standardnom 98, ali je dodao kompletnu opcionu opremu kao standard sa izuzetkom klime koja se nije smatrala neophodnom za kabriolet. Fiesta je dodao i moćni Rocket V8 motor sa 170 ks, ali sa cenom od 5.700 dolara je bio za duplo skuplji nego 98 na kojem je bio zasovan. Proizvodnja će opstati samo 1953. godine i zaustaviće se na cifri od 458 primerka.
Buick Roadmaster Riviera
Riviera je stigao kao poslednji od tri nova proizvoda General Motorsa, a slično kao i Eldorado i 98 Fiesta je bio dostupan samo sa punom opremom. Najveća razlika je bila u podatku da je Riviera pružao i kupe verziju i opstao u proizvodnji tri godine.
Imperial Southampton
Početkom 1955. godine Imperial je odvojen od ostatka Chryslera, ali su dve divizije i dalje delile mnogo toga. Iste godine kada je postao samostalan Imperial je predstavio moćni Southampton sa novim V8 motorom zapremine 5,4 l i snage od čak 300 konja. Imperial je doneo još nekoliko inovacija kao što je menjač na dugme, ali zbog skandala sa rđom prodaja nikada nije opravdala investicije.
Cadillac Eldorado Brougham
Tokom kasnih 1950-ih godina Cadillac je tražio novog lidera po imidžu i uspeo da ga nađe u novom Broughamu. On je dodavao punu opremu i detalje koji su bili nečuveni u svoje vreme, kao što su vazdušni jastuci, vazdušno vešanje, automatska sedišta sa funkcijom memorisanja, grejače u sedistima i slično. Takav paket opreme svakako nije mogao da bude jeftin i kupac je morao da izdvoji čak 13.100 dolara ili duplo više nego za Rolls-Royce Silver Cloud iz iste godine. On će opstati u proizvodnji od 1957. do 1960. godine, a poslednje dve godine proizvodnja će se odvijati u Italiji od strane Pininfarine.
Continental Mark II
Ford je imao velike planove za Lincoln tokom 1950-ih godina, a jedan od tih planova je bio odvajanje Continentala od ostatka Lincolna. Iz tog razloga, 1956. godine je nastao Continental kao posebna divizija, a ubrzo zatim je stigao i jedini model kompanije – Mark II. On je u svoje vreme bio jedan od najskupljih automobila na svetu sa cenom od 10.000 dolara. Da bi opravdao tako visoku cenu svaki Mark II je bio ručno sklapan i sa punom opremom. Mark II je takođe pružao minimalnu količinu hroma u vreme kada su se kompanije takmičile koja će pružati više hroma, a iako je prodaja počela solidno, Ford je izgubio visoke sume novca najviše iz razloga što je ovaj automobil bio skup za proizvodnju. On će opstati u prodaji samo dve godine, a na kraju 1957. godine Continental je ponovo spojen zajedno sa Lincolnom.
Ford Thunderbird Mark II
Thunderbird će kroz istoriju ući kao jedan od najpopularnijih Fordova, a druga generacija, predstavljena 1958. godine, je osnovala i novu „personal luxury“ klasu. Takvi automobili su bili više sportski od tradicionalnih velikih automobila, dovoljno luksuzni, ali opet daleko jeftiniji od tradicionalnog Lincolna ili Cadillaca. Thunderbird će se pokazati veoma uspešno, sa preko približno 100.000 primeraka na godišnjem nivou do 1960. godine i predvodiće napad Detroita sve do kasnih 1990-ih godina.
Lincoln Continental Mark IV
Početkom 1960-ih godina Lincoln je bio na ivici gašenja, a onda je prelepi dizajn Elwood Engela uspeo da spasi ovu legendarnu kompaniju i donese modele koji će ući u istoriju kao jedni od najatraktivnijih. Novi Continental je bio duži, niži i širi u poređenju sa prethodnikom, a kolika je njegova popularnost bila možda najbolje potvrđuje podatak da je dugo godina važio za zvanični automobil američkog predsednika. Upravo je John Kennedy poginuo u Continentalu, a njegov automobil se danas nalazi u Henry Ford muzeju u američkoj saveznoj državi Mičigen.
Oldsmobile Toronado
General Motors je dugo godina gledao Ford Thunderbird kako osvaja kupce, a 1966. godine je odlučio da nešto i uradi povodom toga. Tada je svetlost dana ugledao Oldsmobile Toronado i doneo nekoliko inovacija. Toronado je bio prvi američki serijski automobil sa pogonom na prednje točkove još od Corda 810/812, a pokretao ga je moćni V8 motor od 425 ks. Iako težak preko dve tone Toronado je bio i dovoljno sportski da se takmiči u Pikes Peak brdskim trkama, a u proizvodnji će opstati sve do ranih 1990-ih godina.
Buick Riviera
Riviera je bio prvi automobil koji je veoma uspešno spojio evropski luksuz i američku snagu, a takođe je stigao kao odgovor na uspeh Ford Thunderbirda. Iako mehanički rođak spomenutog Toronada, Riviera je pružao pogon na zadnjim točkovima i nekoliko moćnih V8 motora. Riviera se takođe prodavao po ceni od preko 5.000 dolara i na taj način donosio Buicku visok profit, a u proizvodnji će opstati sve do kasnih 1990-ih godina.
Imperial LeBaron
Posle dugo godina kopiranja Lincolna (što nije iznenađenje kada se zna da je nekadašnji Lincolnov dizajner Elwood Engel dizajnirao većinu Imperiala iz 1960-ih godina), Imperial je želeo da promeni svoju formulu i privuče kupce sa strategijom „veće je bolje“. Tokom 1969. godine je debitovala četvrta generacija samostalnog Imperiala i postavila rekorde po dimenzijama, a napad je predvodio LeBaron. On je bio dugačak približno šest metara, težak 2,2 tone i pokretao ga je motor zapremine 7,2 l. Iako se prodavao bolje nego prethodnik, novi Imperial nije uspeo da opstane samostalno i spojen je sa Chryslerom posle 1976. godine.
Cadillac Eldorado Biarritz
Dok se Eldorado prodavao izuzetno dobro tokom 1970-ih godina, Cadillac je želeo da privuče još veći broj kupaca za sve one sa dubokim džepom. Sredinom 1976. godine u ponudu je učvršćen Biarritz paket opreme na popularnom Eldoradu, a godišnja prodaja je bila limitirana na ispod 2.000 primeraka. Spomenućemo da je Eldorado takođe pružao i ogromni V8 motor zapremine 8,2 l koji do današnjeg dana drži rekord kao najveći serijski V8 motor na svetu.
Lincoln Continental Mark V
Početkom 1970-ih godina Lincoln je predstavio svoj poslednji proizvod koji se mogao nazvati svetskim standardima. Novi Mark V je bio veći, moćniji i luksuzniji u svakom pogledu u poređenju sa konkurencijom, a dok je konkurencija smanjivala dimenzije zbog naftne krize, Lincoln se tome uporno odupirao sve do 1979. godine. Koliko je Mark V bio veliki možda najbolje potvrđuje podatak da su neke verzije bile dugačke šest metara, teške 2,4 tone i pokretao ih je ogromni 7,5-litarski motor.
Cadillac Series 70
Kroz gotovo celu svoju istoriju Cadillac je pružao produženu šasiju na modelu Series 70, a na njoj je nastao veliki broj vozila za hitnu pomoć i pogrebne usluge. Međutim, Series 70 je služio kao baza i za limuzinu, a posebnu popularnost je stekao tokom 1970-ih godina. Mnogi će se složiti da je pevač Johnny Cash popularizovao ovaj automobil, ali njegovi kupci su bili i mnogi svetski lideri. Iako Cadillac proizvodi solidne automobile do današnjeg dana, Series 70 se smatra poslednjim proizvodom kompanije koji je bio jedan od lidera u klasi.