VOZAČI OPREZ!
Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, podseća sve učesnike u saobraćaju na važnost poštovanja propisa i neophodnu dodatnu opreznost na putevima kojima traktori često saobraćaju
Sa početkom proleća povećava se njihovo učešće u saobraćaju, pre svega zbog prolećnih poljoprivrednih radova. Veliki broj žrtava u saobraćajnim nezgodama sa učešćem traktora, može se između ostalog objasniti time što je traktor veliko i teško vozilo. Zbog svojih karakteristika bilo da se prevrne ili da drugo vozilo naleti na traktor, u takvim nezgodama ljudi najčešće ginu ili zadobijaju teške telesne povrede.
Prema podacima kojima raspolaže Agencija za bezbednost saobraćaja, u periodu od 2001. do 2013. godine na teritoriji Republike Srbije dogodilo se ukupno 15.679 saobraćajnih nezgoda sa učešćem traktora, od čega je 896 saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima. Samo u 2013. i 2014. godini u saobraćajnim nezgodama sa traktorima poginulo je 90 ljudi, što čini gotovo 8% ukupnog broja poginulih u ovom periodu. Najveći broj saobraćajnih nezgoda sa učešćem traktora događa se u mesecima kada su traktori najviše prisutni u saobraćaju zbog radova u njivama (april, jul, septembar i oktobar) i u periodu dana od 17:00 do 19:00 časova, odnosno u uslovima smanjene vidljivosti.
Veliki broj saobraćajnih nezgoda se događa prilikom uključivanja traktora u saobraćaj iz dvorišta, njivskog puta, zatim prilikom vožnje u pravcu gde vozači traktora nepažnjom naglo, nepropisno i bez prethodne najave menjaju pravac kretanja, u želji da skrenu sa glavnog puta.
Vozač traktora mora dobro da poznaje karakteristike i mogućnosti traktora, s obzirom na udaljenost od drugog vozila, stanja puta, vidljivosti, atmosferskih prilika, stanja traktora, priključne mašine, prikolice i tereta.
Statistički analizirano traktor je u vrhu liste najsmrtonosnijih vozila na našim putevima
Tokom 2013. i 2014. godine u saobraćajnim nezgodama sa traktorima poginulo je 90 ljudi, što čini gotovo 8% ukupnog broja poginulih u ovom periodu
Tehnička neispravnost traktora je veoma čest razlog zbog kojeg dolazi do saobraćajnih nezgoda. Vožnja traktora sa neispravnim svetlosnim uređajima predstavlja veliku opasnost na putevima, zato je i predviđeno Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima da traktor u saobraćaju na putu ima uključeno žuto rotaciono ili trepćuće svetlo noću, u uslovima smanjene vidljivosti i kada ima priključke za izvođenje radova na najisturenijoj tački tih uređaja.
Traktori se vrlo često koriste na raznim putevima (sa nagibom, na asfaltnim ili mekim i blatnjavim podlogama, kao i u blizini kanala, rupa i raznih prirodnih prepreka), gde često dolazi, zbog nestručnog upravljanja do prevrtanja traktora.
Zbog povećanog učešća traktora u saobraćaju i potencijalne opasnosti koje njihovo učešće nosi sa sobom apelujemo na sve učesnike u saobraćaju, a pre svih na vozače motornih vozila da povećaju opreznost zbog povećanog prisustva traktora u saobraćaju. Isto tako, apelujemo na vozače traktora da posebnu pažnju obrate na učešće u saobraćaju noću i u uslovima smanjene vidljivosti, kao i na tehničku ispravnost svojih vozila, pravilno prevoženje tereta i putnika i bezbedno uključivanje sa sporednih na glavne puteve.
Agencija za bezbednost saobraćaja je realizovala istraživanje stradanja u saobraćajnim nezgodama sa traktorima po opštinama Republike Srbije, a najnoviji rezultati i mape rizika stradanja u saobraćajnim nezgodama sa traktorima po opštinama Republike Srbije su objavljeni na sajtu Agencije www.abs.gov.rs.
Najveći broj saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuje traktor se događa prilikom uključivanja u saobraćaj iz dvorišta ili njivskog puta
Tehnička neispravnost traktora je najčešći razlog zbog kojeg dolazi do saobraćajnih nezgoda, posebno vožnja traktora sa neispravnim svetlosnim uređajima.