AktuelnoTehnika

TEHNIKA: Koji su to simptomi kada počne da otkazuje zamajac?

92.1KPregleda

Zamajac je integralni deo manuelnog menjača, a budući da je izložen konstatnom habanju i trošenju, na kraju će otkazati, što će za posledicu imati nemogućnost menjanja stepena prenosa.

 

Ipak, na svu sreću, pre nego što dođe do otkazivanja, pojavljuju se izvesni simptomi, tako da ako ih detektujete, najbolje je da problem rešite što je pre moguće.

 

Mada su automatski menjači već izvesno vreme mnogo popularniji, manuelni još uvek nisu rekli svoju poslednju reč. Naravno, teži su za eksploataciju, ali kada se njima ovlada, pružaju bolju kontrolu nad vozilom, što je glavni razlog zašto ih automobilski entuzijasti i dalje preferiraju.

 

 

Zamajac se može pojednostavljeno može opisati kao integralni deo sklopa kvačila koji povezuje transmisiju s motorom, obezbeđujući masu za rotacionu inerciju, sprečavajući na taj način da se motor ugasi kada podignete stopalo s papučice gasa.

 

Ako posedujete vozilo opremljeno manuelnim menjačem, treba da imate u vidu da će zamajac „ispustiti dušu“ pre ili kasnije, a evo nekoliko signala koji će javiti šta se sprema:

 

Proklizavanje

 

Ovo se generalno dešava prilikom prebacivanja u viši stepen prenosa. Primetićete da se broj obrtaja kolenastog vratila povećava, dok brzina vozila ostaje ista, jer do ubacivanja u željenu „brzinu“ nije došlo, a menjač pokušava da se vrati u prethodni stepen prenosa.

 

 

Do proklizavanja takođe može da dođe kada su komponente u sklopu kvačila oštećene ili kada dođe do kontakta između zamajca i motornog ulja prouzrokovanog curenjem. Da bi se odredio tačan uzrok, vozilo mora da se odveze u servis. Što pre, to bolje.

 

Otpor kvačila

 

Ovaj simptom se može opisati kao pojava suprotna proklizavanju. Dok kod proklizavanja ne dolazi do angažmana kvačila, u slučaju otpora ne dolazi do odvajanja.

 

U ovom slučaju ćete verovatno čuti neprijatno „drobljenje“ prilikom pokušaja da promenite stepen prenosa, pa čak i iskusiti kompletno otkazivanje i nemogućnost ubacivanja u prvu „brzinu“.

 

 

Kvar na nekim drugim komponentama kvačila takođe može da prouzrokuje navedene simptome, tako da će tačnu dijagnozu postaviti auto-mehaničar.

 

Vibriranje papučice kvačila

 

Kada sve funkcioniše kako treba, kada pritisnete papučicu kvačila sve teče uglađeno, ali kada je zamajac pohaban, što snažnije pritisnete, papučica više vibrira.

 

Neznatne vibracije se mogu osetiti i prilikom podizanja stopala s papučice, ali one prestaju onog momenta kada se ona ponovo pritisne. U ovom slučaju, zamajac može da se reparira, tako da je bitno vozilo odvesti kod „majstora“ što pre.

 

Miris paljevine u kabini

 

Ukoliko osetite miris paljevine prilikom promene stepena prenosa, to znači da postoji problem ili s lamelom ili sa zamajcem.

 

Ako miris podseća na zapaljenu gumu ili instalacije, onda je u pitanju lamela. Međutim, ako je miris bliži onome kao kada izgori hleb u tosteru, tu je reč o pregrevanju zamajca, što naravno takođe mora da proveri profesionalac.

 

„Cangrljanje“ u kvačilu

 

Ako vozilo počne da „trza“ ili vibrira kada menjate stepene prenosa, to znači da se umesto da uglađeno spaja i odvaja, kvačilo nastavlja da uzastopno hvata i otpušta zamajac, uzrokujući ovaj neprijatni simptom.

 

Cangrljanje kvačila je obično prouzrokovano istrošenom ili zaprljanom lamelom, oštećenom potisnom pločom kvačila (korpa) ili lošim oslonačkim ležajem spojničke osovine kvačila, ali se može desiti i kada je površina zamajca u očajnom stanju.

 

Više o zamajcu podeljene mase, koji zna da zada „glavobolju“ vlasnicima dizelaša, možete pročitati OVDE.

 

Pavle Barta

Vrele Gume

Top Reviews

Video Widget

gallery