Online plus

Šta vozi Papa?

VATICAN CITY - MAY 18: Pope John Paul II arrives in St. Peter's Square in his popemoblie for a special mass May 18, 2003 in Vatican City. The pontiff celebrated his 83rd birthday and canonized four Roman Catholic saints. The Vatican also publicly acknowledged for the first time recently that the pope has Parkinson's disease. (Photo by Franco Origlia/Getty Images)
2.19KPregleda

Papamobili

Da je Papa jedna od najprepoznatljivijih ličnosti na planeti, to je neosporno. Samim tim, vatikanski vozni park budi radoznalost ljubitelja automobilizma

Zakasneli počeci
Sve do 1929. godine poglavar katoličke crkve vožen je u kočijama na službenim pojavljivanjima. Neretko je na kraćim razdaljinama ili unutar objekata papa i nošen na ceremonijalnom tronu, odnosno tzv. „sedia gestatoria“. Ova praksa okončana je 1978. nakon smrti Jovana Pavla I. Neki će reći da je dizajn savremenog „papa-mobila“ zapravo motorizovana verzija „sedie“.

Prvi automobil koji se našao u vatikanskom voznom parku bio je Fiat 525 iz 1929. Reč je o periodu kada je po lukzusu i opremi italijanski gigant konkurisao ostalim premijum proizvođačima na starom kontinentu, uklučujući i Mercedes. Fiat 525 razvijao je 69 KS iz 3.7 litarskog motora sa jednim karburatorom.

Isporuka Fiata 525
Barn find – Isotta Fraschini Tipo 8A

Citroen sex za Papu
Naravno da su se i drugi proizvođači luksuznih vozila uključili u trku za prestižno zvanje “dobavljača vozila za papu”. Među njima se našao ekskluzivac “Isotta Fraschini”, sa izdanjem Tipo 8. Ovaj model se isporučivao samo sa golom šasijom i rednim motorom sa osam cilindara koji je razvijao 80 ks. Radionice karoserije odrađivale su ostalo, pa je Isotta Fraschini dvadesetih godina prošlog veka bila ozbiljnan konkurent Rolls Royce-u.

U spisak dobavljača pokušao je da se progura i Citroen, isporučivši papi Piju XI luksuzni model, neprimerenog naziva “C6 Lictoria Sex”. Da li zbog toga ili ne, uglavnom proći će skoro pola veka do sledećeg pojavljivanja pontifa u nekom modelu Citroena. Bio je to SM Presidentielle iz 1974. godine. Papa Jovan Pavle II se tokom posete Francuskoj vozio u karoserijskoj varijati poznatog kupea, kojeg su zajednički od 1970. do 1975. proizvodili Citroen i Maserati.

Citroen problematičnog naziva
Citroen SM Presidentielle

Neuništivi Graham
Prvi zvanični automobil Vatikana, obojen u crno, bio je Graham Paige – Tipe 837. Ovaj automobil istorijski je značajan jer je u njemu Pije XI postao prvi papa koji je nakon 59 godina napustio adminstrativnu teritoriju Vatikana. Graham Paige imao je zadnje sedište dizajnirano po uzoru na papski tron, a u njemu je Pije XI otputovao na svečanost obeležavanja pola veka od sticanja svešteničkog statusa.

Kompanija Graham Paige jednim malim dodatkom na ovoj limuzini učinila je papu ultimativnim “vozačem sa zadnjeg sedišta”. Automobil je bio opremljen serijom tastera čijim se prirtiskom palila odgovarajuće obeležana lampica kod vozača, koji je od svog VIP putnika bio odvojen debelim staklom. Komande su bile: “destra” i “sinistra” (“skreni desno” i “skreni levo”), “presto” (“brže”) I “casa” (“idemo kući”).

Vatikan je 1931. godine uspostavio sopstveni biro za registraciju vozila. Oznaka za Vatikan bila je SCV , a papski automobil od tada tradicionalno nosi registarsku tablicu SCV 1.

Graham Paige 837
Mercedes 460 Nurburg stiže u Vatikan

Stižu Mercedesi
“Model 460 Nurburg” bio je 1930. prvi Mercedesov doprinos voznom parku svete stolice. Intreresantno je da je na razvoju ovog automobile radio lično Ferdinand Porše.

Istorija je zabeležila da je papa Pije XII u Mercedesu 230 (W143) stigao u Rim da bude uz stanovništvo grada nakon savezničkog bombardovanja 1943. godine. Nakon dolaska u grad Mercedes se pokvario, pa je papa vraćen u Vatikan u tada već pomalo penzionisanom Graham Paige-u.

U posleratnim godinama najprepoznatljiviji primerak iz vatikanske garaže bio je Mercedes 300 D kabriolet. U periodu 1964 – 1981 oficijalno vozilo poglavara katoličke crkve bio je Mercedes Benz 600 Pullman Landaulet.

Mercedes 600 Landaulet
Lincoln Continental sedišta na podizanje

Dobar i za astronaute
Godine 1965. papa Pavle VI postao je prvi pontif koji je posetio Sjedinjene Američke Države. Zvaničnici Vatikana zatražili su od kompanije Ford da naprvi poseban automobil za tu svečanu priliku. Problem je bio što je amerčkom proizvođaču dat rok od samo dve sedmice da pripremi takvo vozilo. Rezultat je bio Linkoln Continetal, modifikovan u karoserijskoj kući Lehmann – Petersen. Automobil je imao montažno – demontažni krov od pleksiglasa, zadnja sedišta koja su se mogla podići prilikom paradne vožnje, kao i razglas za obraćanje okupljenoj publici.

Papi se automobil veoma dopao, pa je tri godine kasnije prilikom ponovne posete SAD zatražio da se opet vozi u njemu. Ovaj Linkoln nastavio je karijeru kao službeno vozilo grada Čikaga, a u njemu su na paradama voženi astronauti Apola 8, 11, 13 i 15.

Lincoln Continental
Fiat Campaignola

Savremeni papa-mobil
Papa Pavle VI počeo je polovinom sedamdesetih da korsiti beli Fiatov teranac Campaignola , kako bi ga tokom vožnje bolje videli okupljeni vernici. Papa Jovan Pavle II nastavio je da koristi ovo vozilo sve do neuspelog atentata koji je na njega izvršio Mehmet Ali Agca 13. maja 1981. Sigurnost poglavara Rimokatoličke crkve morala je biti podignuta na viši nivo. Interesantno je da je papa Vojtila nastavio da upotrebljava ovaj terenac kasnije, ali za manje rizične vožnje.

Na scenu ponovo stupa Mercedes, koji izrađuje specijanu verziju G klase 230 sa staklenom galerijom otpornom na metke. Mercedesov model postao je uzor za niz vozila u kojim se cermonijalno voze pape, a među proizvođalima koji su doprineli papskom voznom parku našli su se i FSC, Ford, Range Rover, Leyland, SEAT, GMC i Peugeot.

Mercedes 230 u fabričkom muzeju
Ford Escort u muzeju

Raskid sa luksuzom
Papa Jovan Pavle II je, kao kardinal Vojtila, 1975. došao u posed novog Ford Escorta. Za volanom ovog automobila prešao je zavidnih 96.560 km. Godine 1996. Escort je kao donacija dodeljen aukcijskoj kući “Kruse international”, uz instrukcije da prihod od prodaje bude uplaćen u dobrotvorne svrhe. Automobil je minimalno personlaizovan, pa su u njemu prilikom prodaje zatečene drvene brojanice, kutija šibica i ćasa za bombone. Na instrument tabli nalazio se medaljon sa slikom Svete Marije Goreti, zaštitnice mladih devojaka, siromašnih, čistote i žrtava silovanja.

Vojtilin naslednik papa Benedikt XVI verovatno je jedini pontif sa važećom pilotskom dozvolom u istoriji. Iako se često nalazio za komandama aviona prilikom preleta do letnje rezidencije “Castel Gandolfo”, nikada nije učio da vozi automobil i ne poseduje vozačku dozvolu.

Najradikalniji raskid sa luksuzom sproveo je u delo aktuelni Papa Franja, koji je nakon sletanja u Vašington 2015. godine američku turneju otpočeo u kragujevačkom Fiatu 500L. Nešto ranije, 2013. poglavaru Rimokatoličke crkve poklonjen je polovan Renault 4, sa ne malo pređenih 300.000 km. Kažu da papa voli da se sam vozi u ovom “pobedniku vremena” i da ne zahteva usluge profesionalnog šofera.

Papa Franja u vrhucu šumadijskog luksuza
Obilazak fabrike Ferrari

Šta će mi Ferrari?
Izvori kažu da je tokom posete pogonima u Maranelu 1988. godine, papa Jovan Pavle Drugi iskoristio je priliku da se provoza u novom Ferariju Mondial. Modenska kompanija 2005. mu je poklonila superatimobil Enzo. Ipak. papa se zahvalio na daru i zatražio da se automobil proda na aukciji, te da prihod bude upućen kao pomoć žrtvama cunamija u Indoneziji.

Sudeći po postupcima pontifa u proteklih periodu, ali i sve težoj bezbednosnoj situaciji u svetu. biće zaista zanimljvio u narednim godina posmatrati nove promene u vatikanskoj garaži.

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele gume arhiva

Top Reviews

Video Widget

gallery