Retrovizor

Sedmica u retrovizoru 29.01.2017.

1.03KPregleda

Ko preživi – pričaće

Serija 5 u Srbiji, odlazak Barnija, Tramp do daske, fancuska nas gura u dizel geto

Za razliku od nekoliko prethodnih sedmica, ova upravo protekla ulazi u istoriju.

Sigurno najvažniji događaj je konačna smena prvog čoveka Formule 1. Okoštali i često kontraproduktivni Barni Eklston je pre nekoliko dana smenjen sa pozicije prvog čoveka najprestižnijeg automobilskog šampionata. Novi vlasnici su to uradili onako brutalno, baš kako se i Barni odnosio prema svima oko sebe. Ko mačem seče, od mača gine. Oni iskreni F1 ljubitelji ovaj mač doživljavaju kao naznaku da bi „najbrži cirkus“ mogao opet biti onaj stari. Uzbudljiv i tehnološki inovativan, kao što je to bio decenijama u nazad. Držimo „fige“ da to i bude tako.

Nekako istovremeno sa odlaskom Barnija, novi predsednik Amerike je na tapet stavio automobilsku industriju. Prisnuo je američke proizvođače do daske, pa je jedna od njegovih prvih aktivnosti bila i „postrojavanje“ direktora Forda, GM -a i FCA. Da prvi ljudi najvećih svetskih kompanija nisu veverice, svedoče i izveštaji sa tog sastanka. Mlako i neodređeno, uz vešto izbegavanje propadanja u ekonomski ambis koji se upravo otvara pretnjama poreskim sankcijama za modele koji se ne proizvode u Americi. Teško je plivati uz planinske brzake svetske ekonomije pa je posledice Trampovih namera gotovo nemoguće predviteti, ali smo ih za sada bar jasno protumačili u tekstu našeg dopisnika iz SAD.

A dokazi da Tramp nije jedini koji „drma kavez“ stižu iz nemačkog pravosuđa i Francuske. Nemci u ime ekologije bez pardona namiču Vinterkornu bukagije. Francuzi su iz svojih najvećih gradova proterali stara dizel vozila, nadasve jednostavnom njihovom, kategorizacijom. Mogli bi se tome i obradovati da nije spoznaje činjenici da će ovim stopama krenuti većina članica EU. Logično sledi, dok se bogati zabavljaju emisijom CO2, upravo najveći broj proteranih trovača stiže neminovno kod nas. Još kada ih natočimo miksovanim dizel gorivom i baznim uljem, sudbina ekološke kolonije nam ne gine najmanje desetak godina. Ko preživi – pričaće kako je to bilo u balkanskom dizel getu u drugoj i trećoj deceniji XXI veka.

Ekološka evropska prohibicija dizel vozila preti da od Srbije napravi geto
Skoro mu dođe pa džaba smo krečili promocijom nove BMW serije 5. Takvih i sličnih modernih automobila u našim gradovima ima tek u procentima na prste jedne ruke. Da apsurd bude veći, svaki od tih novih automobila koji dođe u Srbiju dužan je za razliku od polovnjaka platiti i ekološku taksu po kilogramu svoje težine.

Šta reći?

Pa za početak bar razmisliti o mogućnosti usmeravanja sredstava od ekološke takse u državne subvencije čistim automobilima. I to ne samo hibridnim i električnim, nego i onima sa malom emisijom štetnih gasova.

Politiku na stranu, toplu vodu ne treba izmišljati, jer to smo već imali u praksi.

Miodrag Piroški

Top Reviews

Video Widget

gallery