Sa lica mesta
Salon automobila u Frankfurtu se odvija glamuroznije nego ikada, uprkos oblaku krize koji se nadvio nad Evrozonu, pod uticajem slabe slabe južnoevropske ekonomije.
Preko devedeset premijera, što evropskih, što svetskih je na ovogodišnjem najvažnijem automobilskom događaju ugledalo svetlost dana.
Ipak, sve se odvijaj u ekološkom maniru, svima su štandovi i pres materijali puni reči uštede goriva, smanjenja emisije CO2 u atmosferu, i elektroautomobila.
Neobično je da, od kako Vrele Gume, punih osamnaest godina prate najvažnije sajmove auto industrije, nikada nije bila veća ekonomska kriza, a industrija se čini vitalnija i življa nego ikada ranije. Svi se hvale povećanjem brojki, profitom…
Primera ima bezbroj.
Naravno da nam je prvi na listi želja bio novi Porsche 911 S. Sedma generacija modela, koji traje preko 50 godina. Kako je direktor izjavio prilikom prezentacije, preko 80 % svih prodatih 911-ica je još uvek registrovano i u voznom je stanju. Ovaj podatak govori sam za sebe, koliko je 911 više od automobila, i kako je sasvim zasluženo dobio gromoglasan aplauz kada se konačno pojavio na štandu, tačno u podne.
Ipak, da koncern VW misli i na one ne tako platežne kupce, pokazuje i novi Up!. Najmanji automobil za male parice. Narodni auto za sva (čitaj spasonosna) tržišta, ili kako nam u VW-u objašnjavaju svojim sloganom – „Mali je veliki“. Hmmmm, a zove se još i Up! (gore). Teško u praksi, ali kako se nadaju, tu je tržište dalekog istoka, pa možda njih ubede.
Možda upravo zbog toga počasno mesto na svim prezentacijama imaju direktori iz šangajske fabrike, ali i direktori prodaje u Kini. Mercedes je sa svojom B Klasom, konceptom A Klase, ali sa najavom Dietera Zetschea da je budućnost u gorivnim ćelijama, jasno pokazao put ka toj istoj budućnosti.
Audi je nasledio nekadašnju halu BMW-a i napravio pistu oko nje na kojoj može da se simulira trka.
Sve se čini za „Napredak kroz tehniku“ (Vorsprung durch Technik) kako glasi čuveni Audijev slogan.
Hyundai sa svojim i30 nastavlja osvajački pohod na kupce iz zahtevnije kategorije. Posebno je zanimljiva strategija odnosa između brendova Hyundai i Kia. Iako na prvi pogled zbunjuje „kanibalizam“ između gotovo istovetnih modela, ipak se sada primećuje fina razlika u završnoj obradi, primenjenim materijalima, i dizajnu, i to u korist Hyundaija. Kako rekoše na pres konferenciji, on treba da osvoji premium segment, dok Kia ima sudbinu „druge lige“.
Zaključak je da je naše tržiše statistička greška, da svi spas nalaze na dalekom istoku, i da iznalaze modele i načine kako da kupce još uvek slabe platežne moći odneguju i pretvore u svoj profit.
Takođe, opšti utisak je da se scenu vraćaju crossoveri u obliku Mazde CX5, Subarua XV, a o čemu se radi, uskoro detaljnije.
Ekskluzivno iz Frankfurta, Lidija Piroški
lidija.piroski@vrelegume.rs