Online plus

Saab 9-3 Viggen

1.73KPregleda

Legenda koja ne umire

Kada se priča o ovom automobilu prvo što padne na pamet jesu snaga, brzina, bezbednost i ekskluzivnost. Zašto je to tako, najbolje opisuje to što je ovaj automobil doneo mnoge nove sisteme koji su se koristili u Saabu, nov turbo motor, Trionic 7, aerodinamična karoserija, sportsko ogibljenje i zato što je proizveden kao specijalna edicija u samo 5.000 primeraka. Najviše ga je bilo u specijalnoj Viggen plavoj boji, a 1999. u Ameriku je poslato 426 jedinica u kupe verziji.

Po pitanju nastanka ove legende sve je počelo 1997. godine kada je predstavljen koncept Saab 900 SVO poznatiji kao 900 Coupe koncept, koji je ustvari najavio ovu prelepu kreaciju iz Saaba. Koncept je doneo motor od čak 250 KS što je najavljivalo pravog sportistu. Većina stvari sa koncepta preneta je na model 9-3 koji je dobio simbolično ime Viggen, u čast Saabovog najznačajnijeg aviona Viggen 37. To je tada bio najsnažniji Saab ikada proizveden, a uzgred i najređi sa tolikom snagom što ga čini tako posebnim i značajnim za Saabovu istoriju.

Viggen, što na švedskom znači „munja“, dovoljno kazuje o kakvoj se mašini radi. Viggen je u početku bio dostupan samo u kupe verziji, a kasnije je došla verzija sa 5 vrata kao i kabriolet. Ovo je ujedno i poslednji Saab koji je bio dostupan sa turbo motorom iz kuće, uz kupe karoseriju, što je na neki način dovelo do toga da ovaj model ode u istoriju kao poslednji sportski kupe iz Saaba. Posle Viggena u kupe verziji, ljubitelji Saaba ostali su bez te prelepe linije i sportskih prepusta na kupe karoserijama koji su ga oduvek kroz istoriju pratili i činili ga tako lepim i posebnim. Saab 9-3 Viggen je dobio veoma aerodinamičnu karoseriju koju su činili agresivni prednji branik sa usisom za vazduh, zatim felne od 17 inča, sportske suknjice (sajtne), uz koje je otpor vazduha smanjen za 8%, i diskretni spojler koji je dodavao 50% potiska na podlogu. Viggen se mogao pohvaliti i izuzetno niskim koeficijentom otpora vazduhu od samo 0,31 cd.

Ovo je ukratko bio trkač u civilu, koji je na testovima potukao mnoge rivale toga vremena kao što su Volvo S40, Volkswagen Passat, Mercedes C klase, što samo govori o ozbiljnosti i kvalitetu ovog automobila. Motorizaciju Viggena činio je legendarni četvorocilindarski motor (B235R-fabrička oznaka) zapremine 2,3 litra (2.290cm3) sa dva bregasta vratila pogonjenih lancem i 4 ventila po cilindru uz novi Mitsubishi TD04-HL15-5 turbo punjač koji je radio na pritisku od 1,4 bara. Uz motor je došla i nova Trionic 7 upravljačka jedinica koja je pratila i upravljala parametrima rada motora, što niko od rivala tada nije imao. Motor je u prvim godinama proizvodnje imao 225 KS, a kasnije je snaga povećana na 230 KS pri 5.500 obrtaja u minutu uz 342 Nm obtrnog momenta dostupnim od 2.500 do 4.000 obrtaja u minuti. Ono što je bilo karakteristično za ovaj motor jeste pomenuti i izuzetno veliki obrtni moment koji je prosto kidao gume, tako da je Saab 9-3 Viggen 2001. godine dobio sistem nazvan TCS ili kontrola trakcije. Ona je pomagala da se sva ta sila ne samo prenese na podlogu, vec iskoristi što je bolje moguće. Uz taj sistem trakcije, Viggen je imao i elektronski ograničenu dostupnost obrtnom momentu u zavisnosti od stepena prenosa (1. i 2. brzina ograničen, u trećoj dostupan sav moment) što je takođe uvedeno radi bolje trakcije ali i dužeg trajanja menjača koji je dodatno modifikovan da primi toliki obrtni moment,a dodato je i kvačilo koje može da podnese veliki pritisak. Još jedna stvar vezana za ovaj motor jeste to što je imao neverovatnu specifičnu snagu po litru zapremine od čak 102,5 KS, bolji rezultat od Porschea 911 iz 1999., kao i od Audija RS4 koji je imao V8 motor,a čak je proizvodio više snage od Alfe Romeo Spider sa V6 motorom koja je proizvodila 220 KS, što znači da Saabovih 4 cilindra daju više nego 6 ili 8 cilindara drugih proizvođača.

Ovo dovljno govori o potencijalu ovog motora i o vrhunskoj turbo tehnologiji koju Saab godinama neguje, usavršava i koristi. Ipak, sva ova snaga i debi novog B235R motora, koji je prvu put korišćen u Viggenu, ne bi prošao tako dobro da auto nije bio vrhunski spremljen što se ogibljenja tiče, a samim tim i vozne dinamike. Tu je Saab značajno i bezobrazno odgovorio nemačkim sportistima. Pokazao je da može da stoji rame uz rame sa Mercedesom C klase E320, BMW-om 330i, Audijem S4, pa i sa čuvenim BMW M3, od kojeg je imao manji i slabiji motor a opet bio konkurentan.

Ovo je pravi dokaz da se Saab Viggen lako upustio u borbu sa precenjenim konkurentima. Tome je doprinela vrhunski podešena šasija koja je bila dosta čvršća u odnosu na običan 9-3. Došle su i sportske opruge sa tvrđim amortizerima punjenim gasom. Tačnije, opruge su skraćene za 10 mm, i ukrućene za 25 % pozadi i 5 % napred. Takođe je dosta toga unapređeno kako bi auto dobro ležao na stazi i kako bi imao punu trakciju pri dodavanju gasa na izlasku iz krivine. Ova poboljšanja na ogibljenju dovela su i do stavljanja jačih kočnica uz EDB sistem za distribuciju sile kočenja kao i pneumatike većih dimenzija. Na letvi volana je dodata čaura koja obezbeđuje bolje upravljanje i direktniji odziv upravljača. Na kraju, tu je i enterijer koji je takođe urađen sa dosta pažnje i posvećenosti detaljima.

Neki od upečatljivih detalja su Saabove kadice uz Viggen logo na njima i ploča od nerđajućeg čelika na pragu automobila na kojima je Viggen natpis. Takođe, Viggen logo se nalazi i na boku automobila. Cela kabina je dizajnirana tako da podseća na okruženje u avionu. Panel na kontrolnoj tabli je bio svetlo sive boje koji se savršeno uklapao uz završnu obradu. Od zanimljivijih detalja tu je i originalna Saabova ideja da uvede „night panel“ dugme koje u noćnoj vožnji isključuje osvetljenje drugih instrumenata osim glavnog brzinomera radi bolje koncentracije na drum.

Sve u svemu, Saab 9-3 Viggen je automobil kojeg se sa poštovanjem treba sećati i znati da, kada je došao na tržište, ponudio je najbolje od Saabovog umeća i tehnologije, uneo je svežinu u klasu prepunu nemačkih sportskih automobila i pokazao da je Saab nešto posebno, auto koji ima dušu i mnogo bolja altrenativa za Mercedes, Audi, BMW i slične. Za sam kraj treba reći da je Viggen pravljen sa velikom ljubavlju i ostavio je svoj trag u istoriji Saaba ali i uopšte u automobilskoj industriji, a i danas, posle 11 godina od kraja proizvodnje, Saab 9-3 Viggen je i dalje san većine pravih ljubitelja marke i pravi odraz vremena kad je Saab dostizao svoje najbolje dane koji su obeleženi ovim projektom. Viggen je auto koji ima dušu i na kojeg smo mi Saabovci vrlo ponosni.

Saab 9-3 Viggen

Specifikacije motora: Redni četvorocilindarski turbo motor B235R , poprečno postavljen, 2,3 litara(2290cm3), DOHC 16V, pogon bregaste lanac, prečnik cilindra 90mm/hod klipa 90mm, kompresija 9.3:1, vodeno hlađenje, Trionic 7.
Snaga motora: snažnija verzija 230 KS pri 5.500 obrtaja/342 Nm obrtnog momenta od 2.500 do 4.500 obrtaja u minutu.
Menjač: Petostepeni manuelni sa kvačilom otpornim na veliki pritisak uz elektronsku kontrolu raspodele obrtnog momenta; U 1. i 2. brzini smanjen, a u 3. brzini dostupan sav obrtni moment, prenos snage na prednju osovinu.
Dimenzije za Viggen Coupe: D/Š/V: 4639 mm/1711 mm/1428 mm/Masa: 1315 kg
Performanse: Maksimalna brzina 250km/h el.ograničena, Ubrzanje do 100 km/h za 6,4sekunde, 1/4 milje za 14, 8 sekundi.

Autor: SAAB CLUB SRBIJA

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery