RALLY AKROPOLIS 2023.
Jubilarni 70-ti AKROPOLIS RALLY je održan u terminu od 07.-10. septembra u okolini Atine kao deseto takmičenje ove godine od trinaest koliko je u kalendaru.
Zahvaljujući generalnom sponzoru firmi Eko Helenic Petrol koja je organizovala nagradnu igru za potrošače uz nekoliko novinara, kao bivši šampion imao sam čast da prisustvujem ovom svečanom jubileju i napravim lični osvrt na dešavanja prošlog vikenda.
Možete pretpostaviti kakvo je bilo moje oduševljenje što ću uživo posmatrati makadamski reli jer sam do sada gledao uglavnom asfaltni i jednom snežni reli u Švedskoj sada već daleke 2012 godine.
Značajan je to jubilej, najstariji reli na svetu, prvi put je održan još daleke 1951. godine , a samo 3 puta nije održan i to 1974. za vreme vladavine vojne hunte i 2019. i 2020. godine zbog tadašnjeg WRC pravila da se reli organizuje svake dve godine.
Olimpijska tradicija
Ceremonijalni start je bio na Olimpijskom stadionu ispunjenim do poslednjeg mesta gde je vožen i prvi brzinac od samo 1,57 kilometara da se predstavi svih 70 takmičara koliko ih je krenulo. Treba reći da se celokupan reli vozi na makadamu (osim prvog), svih 15 brzinskih ispita, a karakteristika je da su ispiti uglavnom dugački, najkraći je 16,43 km-Pissia, a najduži 28,32 km -Elatina.
Grci su emotivan narod, svuda se pričalo o poplavama koje su zahvatile zemlju i stradalima pa se veliko slavlje povodom jubileja malo prigušilo iz respekta, nije bio teatralni start na centralnim ulicama Atine već na stadionu.
A na samoj stazi – PAKAO.
Inače ovaj reli nosi i nezvanični naziv RELI BOGOVA jer je to najzahtevniji reli na svetu, makadamska podloga, prašine i šljunka u izobilju, kamenje raznih boja i veličina, od prečnika 10 cm pa do preko metar, vozi se više pod kontrama i rekontrama nego pravo, čitavi oblaci prašine i naravno preko 100.000 ljudi na trasi u delirijumu.
Kada je sadašnji svetski reli šampion ujedno i vodeći do sada u šampionatu Kalle Rovandra, kao 12 godišnji dečak sticao iskustva od svog oca Harry Rovandre, dugogodišnjeg takmičara u WRC šampionatu ali nikada šampion, doslovce mu je rekao – dok ne budeš vozio Akropolis reli nećeš znati šta je pakao.
Naziv reli bogova je opravdao svoje ime u potpunosti od 70 posada koje su startovale reli završilo je samo 19, kome bog nije pomogao taj nije ni završio.
Šta reći o samom trkanju, pa momci, reli pre svega, treba završiti da bi osvojio bodove, a to uopšte nije lako.
Makadam koji ne oprašta
Prvih 10 brzinaca vodi belgijski vozač Thierry Neuville na Hyundai I20 ali prilikom udara u kamen srednje veličine lomi prednje vešanje pa se ponadao da će moći da stigne do Park asistencije da mu poprave ali tada uviđa da mu je pukla letva volana i da od upravljanja nema ništa, parkira vozilo i kraj.
Nakon toga osmostruki reli šampion Sebastian Ogier na Toyoti Yaris preuzeo vođstvo ali samo do 12 brzinca, gde zamislite udara u stenu ali zadnje levo vešanje bukvalno otpada i za njega je to kraj, surovi makadam uzima danak ponovo.
Najmljađi reli šampion u istoriji 22 godišnji Kalle Rovanpera preuzima vođstvo i drži klupskog kolegu na Toyoti Elfina Evansa na minut i po odstojanja do kraja. Evans je ceo drugi dan vodio bitku sa Daniel Sordom na Hyundaiju I20 gde se do zadnjeg brzinca nije znao poredak ali je Evans bio brži za celih 4,2 sekunde, stvarno su vozili što se kaže „ na nož“.
Treba reći da je četvoroplasirani Otto Tanak inače reli šampion iz 2019 po vremenu trebao biti na drugom mestu ali je zbog zamene vodene pumpe prvog dana kasnio na izlazu iz stage-a pa je imao penalizaciju od 3 minuta i 40 sekundi pa je ukupno bio četvri.
Šta dalje?
Do kraja šampionata ostaje da se voze još tri relija: Čile, Nemačka i Japan, a u generalnom plasmanu vode Kalle Rovanpera sa 200 bodova ispred klubskog kolege Elfyna Evansa sa 167 i belgijanca Thiery Neuvillea sa 134, tako da će Rovanpera najverovatnije odbraniti titulu.
Tokom relija primetio sam nešto što mi je malo zasmetalo, naime, od pre par godina motori na automobilima za WRC šampionatu su smanjene kubikaže na 1600 ccm i dosta su tiši nego nekada, kada su bili sa 2000 ccm i velikim prečnicima turbine pa je sam dolazak vozila mogao da se čuje na velikoj udaljenosti. Toga sada nema pa dolazak najavljuju sudije i redari na stazi tako što duvaju u pištaljke kao na utakmici kao da gledamo neki sport sa loptom, što značajno smanjuje draž samog prisustva na stazi.
Mnogi poznavaoci relija sa pijetetom pričaju o vozilima tzv grupe “B” koji su bili prototipovi ali su stvarno imali upečatljiv izgled i još bolje ubrzavali.
Nažalost zbog velikog broja udesa i nekoliko tragedija, nakon nekoliko godina su povučeni sa staze.
Svi koji makar malo imaju želju da vide nešto spektakularno i vole automobilizam treba da pogledaju neki domaći reli, a ako im se dopada da posete WRC. Ovo je vrh automobilskog sporta i tu se zna ko je ko, ne smatraju se džabe reli vozači bogovima u automobilizmu, tako se i zove ovo takmičenje “Reli bogova”.
Svet se menja brzo i ako se za koju godinu uvedu električni automobili to će biti kraj WRC šampionata u onakvom obliku kakav je danas.
Zato se pripremite i dođite na Akropolis 2024. dok još ima zvuka iz auspuha i mirisa benzina
Tekst: Zoran Pavlović – Zuka, višestruki nacionalni reli šampion
Fotografije: Zuka, Arhiva Vrele gume , WRC