Potkresana krila
Frankfurtski salon automobila je otvorio svoje kapije posetiocima. Dva dana pre njih, novinarima iz celog sveta ekskluzivno su prikazani svi noviteti. Dovoljno da saberemo utiske!
Ako možemo proglasiti najvažniji dan u automobilskoj industriji u toku jedne godine, onda je to najveći evropski sajam automobila koji se održava u Parizu ili Frankfurtu. Ove godine, prestonica automobilskog sveta je Frankfurt.
A u njemu svega, od sjajnih automobila, devojaka, uglađenih novinara, nedodirljivih direktora do prefinjene hrane i cvetnih aranžmana. Ipak, prosto sažimanje samih metara lima ili konjskih snaga nije jedino što ovaj sajam donosi. On je pre svega nepogrešivi barometar opštih ekonomskih kretanja u Evropi pre svega pošto se na tlu starog kontineta on i održava.
Gladan sitom ne veruje
Razgovarajući sa prvim ljudima auto industrije, bez napora možemo da rezimiramo prethodnih 12 meseci, ali što je još važnije, možemo i zaviriti u budućnost.
Danas je jasno iz onoga što su nam javno i u poverenju izjavili: gladan sitom ne veruje, pa tako i automobilska industrija pamti kolaps iz 2009. kada je prva obelodanila svetsku ekonomsku krizu. Proizvođači su po svemu viđenom na ovom sajmu, još uvek oprezni, posebno u delu investicija, koje se prehranjuju na kašičicu. Očigledno ne veruju političarima da evro zona izlazi iz krize, pošto njihovi prodajni rezultati govore suprotno.
U Evropi za 2014. niko ne očekuje lepe vesti sa evropskog tržišta. Pomalo obeshrabruje i stagnacija dalekog istoka, što samo potvrđuje da je opreznost majka mudrosti, a tipično je vidljivo na štandovima tradicionalnih evropskih proizvođača poput Fiata, Peugeota i Citroena koji su dobri primeri opreznog nastupa.
Bez pravih investicija
Fiat nije investirao u prethodnoj godini u razvoj novih modela, već su publici pod plaštom noviteta, predstavljeni derivati već viđenih 500L i Pande. Čak ni perjanica Ferrari nije obezbedila dostojnog lovca na poglede i uzdahe, već vremešnog i osnaženog 458. Peugeot je prikazao novi 308, potvrđujući opštu strategiju pretežnog ulaganja u niži segment, kao tipičan odnos i velike većine ostalih proizvođača. VW se svojski potrudio da nam kroz elektromobilnost dočara utisak ulaganja u razvoj, što je više kulisa nego prava razvojna strategija za budućnost.
Vizija postoji ali na dalekom istoku
Naposletku ostaje i onaj vizionarski deo, preko potreban napretku isto toliko koliko i svež novac. Uprkos opreznosti i laganoj depresiji Evropljana, primetan je “optimizam” i odličan vizionarski pogled istočnjaka na vreme koje dolazi. Jedan od favorita u Frankfurtu je Kia. Posebno model Soul.
Pre 14 godina bili smo u fabrici Kia u Seoulu na promociji Kia Rio. Tada su kopirali tehnologiju imali nikakav dizajn. Za 14 godina, napravili su napredak koji granici sa revolucijom, uprkos nikada težim uslovima. PRIZNALI GRESKE, kupili pamet, platili marketing (npr Australian open) i napravili dobre automobile.
Slično je i sa bivšim velikim brendovima Forda, Volvo i Jaguar, koji su zanimljivim konceptima ustalasali novinarsku branšu, spremajući se da u narednim godinama na njima izgrade modernu porodicu modela.
I na kraju, teško je bilo ne primetiti, ove sezone dominiraju koncepti sa vratima tipa “galebova” krila, poput Renaulta Dezir, Audi nanuk i Opel Monza.
Mozda ima u tome i simbolike, jer evropska auto industrija sa pravom očekuje da dobije krila u narednim godinama.