Online plus

Pred vratima ozbiljnog tržišta automobila

1.18KPregleda

5% više – opravdan optimizam?

Na osnovu zvanične evidencije i podataka Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije, koje obrađuje i priprema agencija Smart Plus Research iz Beograda, u prvih 6 meseci 2017. godine registrovano je ukupno 15.462 novih (proizvedenih 2016. i 2017. godine) putničkih i lakih dostavnih vozila na teritoriji Republike Srbije

U prvih 6 meseci 2017., prodato je oko 5% više vozila nego u istom periodu 2016. godine. Međutim, takav porast nije podjednako zastupljen među različitim kategorijama vozila. Tako, imamo porast prodaje od svega 2%, kada su u pitanju putnička vozila (12.327 u 2016., 12.568 u 2017), i čak 22% među lakim komercijalnim vozilima (2.376 naspram 2894), što govori, o donekle, većoj platežnoj moći stanovništva (mada, među putničkim vozilima je i veliki broj onih registrovanih na preduzeća), ali svakako o boljoj situaciji u privredi (ili je došlo vreme za promenu voznog parka u većini kompanija)

Kada se pogleda raspodela po mesecima, jasan je trend pojačanog interesovanja za nova vozila u drugom kvartalu 2017. godine, u kome je registrovano 63% vozila, naspram svega 37% u prva tri meseca, i što je bitnije, pre Sajma automobila. Očito da su se sajamske akcije i raznovrsna ponuda, a sve na jednom mestu, odrazile povoljno i na bolju prodaju dilera.

Od ukupnog broja novoregistrovanih vozila, 12.568 (81.3%) prodatih vozila pripada kategoriji putničkih, dok broj prodatih lakih komercijalnih vozila iznosi 2.894 (18.7%), što je dosta slično situaciji iz 2016. godine.

Što se regionalne distribucije tiče, ubedljivo najviše novih vozila registrovano je u beogradskom regionu – 8.174, odnosno 65% svih prodatih putničkih i lakih komercijalnih vozila u Srbiji. Za njim slede Vojvodina (2.499 prodatih vozila, odnosno 19.9%), Šumadija i Zapadna Srbija (1.090, odnosno 8.7%), Južna i Istočna Srbija (794, odnosno 6.3%) i Kosovo i Metohija gde je registrovano 11 novih vozila.

 

 

 

 

 

FIAT i Škoda – i dalje lideri, ali jaz se smanjuje
Kako Kao i tokom čitave 2016., FIAT i Škoda su i dalje najprodavaniji brendovi u prva dva kvartala 2017. godine. Ova dva bredna čine jednu četvrtinu ukupnog tržišta Srbije. FIAT je na prvom mestu s 2.064 vozila (13.4% ukupnog tržišta), dok je Škoda na drugom mestu s 1.763 vozilom (11.4%). Listu od Top3 proizvođača zaokružuje Volkswagen, sa 1.520 prodatih jedinica (9.8%). Dalje slede Renault (1.112, 7.2%) i na veliko iznenađenje Dacia (1.004, 6.5%) koja je iz liste Top5 proizvođača (u odnosu na2016.) “istisnula” Opel. Da se najviše poverenja ukazuje evropskim proizvođačima, ili da su nam pak “najbliži” govori činjenica da od prvih 10 brendova, 7 dolazi sa Starog kontinenta.

O popularnosti FIAT automobila u Srbiji govori činjenica da FIAT-ov model 500L i dalje zauzima prvo mesto na listi najprodavanijih modela putničkih vozila u Srbiji u prvih 6 meseci 2017. godine. Registrovano je 511 automobila ovog modela, iz čega sledi da je njegov tržišni udeo 4.1%. Na sedmom mestu liste nalazi se još jedno vozilo iz FIAT porodice, Tipo, sa 391 registrovanih vozila i udelom od 3.1%. Škoda ima čak 3 modela u okviru Top10 liste, i to Octavia (468, 3.7%), Superb (340, 2.7%) i Rapid (324, 2.6%), dok Volkswagen Golf zauzima 2. poziciju, sa tržišnim udelom od 3.7%, i 469 prodatih putničkih vozila.

Škoda Octavia, kao najprodavaniji model u prvih 6 meseci 2016. godine, sa 5.0% tržišnog udela, iako se i dalje dobro kotira, i zauzima 3. mesto u istom razdoblju 2017. godine, ujedno beleži i najveći pad share-a, za gotovo 1.3%. U nešto “pozitivnijoj” situaciji je FIAT 500 L, koji u 2017. doživljava pad od “svega” 0.6% u odnosu na 2016. godinu.

Najviše registrovanih putničkih vozila na srpskom tržištu 2017. godine pripada automobilima srednje klase, kojih je isporučeno i registrovano 5.443 (43.3%). Za njima slede automobili iz klase malih vozila (3.539, odnosno 28.2%), off-road i SUV (3.116, odnosno 24.8%) dok se ostali segmenti nalaze daleko ispod vodeće trojke.

Među najpopularnijim modelima lakih komercijalnih vozila prva dva mesta zauzimaju FIAT-ovi modeli Ducato sa 10.4% i Doblo sa 8.6% udela u ukupnom tržištu. Među Top10 modela, nalaze se još 2 iz FIAT porodice, Panda (4.7%) i Punto (3.6%). Na visokom treće mestu pozicioniran je Volkswagen Caddy (8.2%) koga prate Iveco Daily (5.6%) i drugi.

Kada je reč o pogonskom gorivu novih četvorotočkaša, nailazimo na veoma zanimljivu razliku: dok kod putničkih vozila, dizel (44.8%) i benzin (53.2%) imaju “slične” udele, kod lakih komercijalnih vozila razlika je dramatična u korist dizelaša. 85% svih novoregistrovanih lakih komercijalnih vozila je sa dizel agregatom, 10% “ide” na gas, dok je svega 5% benzinaca.

Među novoregistrovanim vozilima, zabeleženo je 9 koja kao pogonsko gorivo koriste električnu energiju. Market share ovakvih vozila direktno je proporcionalan broju punjača za ista.

S obzirom na primećene trendove, biće veoma zanimljivo pratiti tržišna dešavanja u preostala 2 kvartala 2017. godine, i utvrditi da li je trenutni porast potražnje rezultanta odloženog efekta sajma, porasta platežne moći građana, blagog oporavka privrede, ili će drugi deo godine ponuditi neko četvrto rešenje.

Sadržaj objavljen u ovom tekstu ne sme se reprodukovati, distribuirati ili na bilo koji način koristiti u komercijalne svrhe bez izričitog pristanka Agencije Smart Plus Research, ili na bilo koji način kojim se može prouzrokovati šteta Agenciji Smart Plus Research ili bilo kom trećem licu u skladu sa propisima.

Izvor:

 

 

Tekst: Nikola Sekulić, Goran Ristić

 

Top Reviews

Video Widget

gallery