Online plus

Pojačana kontrola vezivanja

966Pregleda

Punjenje budžeta ili briga za našu bezbednost?

Sećate li se dobrih starih vremena kada nismo morali da vezujemo pojas? Bili smo slobodni kao ptice na grani. A danas kao robovi okovani za volanom… Nažalost, ovako razmišlja mnogo vozača u Srbiji


Bavimo se ovom temom zato što je policija od 27. jula pojačala kontrolu vezivanja putnika na svim sedištima u automobilima, pri čemu se posebna pažnja obraća na zadnju klupu, gde se mnogi putnici ne vezuju.

Podsetimo se, kazna je 5.000 dinara ukoliko niste vezani, bez obzira gde sedite. Da li je ova akcija samo još jedan način da država dođe do više novca?

Zašto su sigurnosni pojasevi toliko važni?
Zato što ćete platiti gore pomenutih 5.000 dinara. Šalu na stranu, pojas zaista može da vam spasi život – to nije nikakva zavera auto industrije.

U trenutku kada se sudarite, dolazi do veoma oštrog usporavanja automobila, tj. gotovo trenutnog zaustavljanja. Međutim, vaše telo teži da nastavi sa kretanjem – inercija vas praktično lansira sa sedišta i počinjete da udarate nogama, grudima i glavom u razne delove kabine, u zavisnosti od brzine kretanja, prepreke u koju ste udarili, ugla udarca i položaja sedenja.

Možete da polomite noge i stopala, „sameljete“ kolena, smrskate rebra, izbijete zube, proletite kroz vetrobran… Spisak je veoma dugačak. Ako auto počne da se obrće oko svoje ose i vrata se otvore, postoji mogućnost da izletite iz njega, što dramatično povećava rizik od smrtnog ishoda(naravno, čućete mnogo primera „iz prve ruke“ kako je neko upravo zahvaljujući tome preživeo).

Ne zavaravajte se – veoma ozbiljne povrede se dešavaju i pri jako malim brzinama! Posebno je opasan udarac glavom o volan ili prednju konzolu, zato što često dolazi do unutrašnjih povreda, tj. mozak udara u lobanju. Spolja „šteta“ ne izgleda velika, ali unutra može doći do ozbiljnih oštećenja i krvarenja. Isto važi i za udarac grudima. Sigurnosni pojas vas stegne uz sedište, sprečavajući mnoge od gore navedenih stvari. On vas drži na mestima na kojima telo to može najbolje da podnese – kukovi, ramena i grudi. Pritom, pojas je napravljen od takvog materijala i tako je upleten da dozvoljava određeno istezanje, što doprinosi amortizaciji udarca.

Noviji automobili imaju sisteme koji neposredno pred ili prilikom samog sudara zatežu pojaseve, a zatim doziraju silu zatezanja, tj. malo ih popuštaju kako bi sile koje deluju na telo bile što blaže.

Pojasevi takođe sprečavaju da se putnici ne sudaraju međusobno (glavama) i tako nanesu povrede jedni drugima. Koliko god ovo delovalo banalno, istraživanja pokazuju suprotno.

Sigurnosni pojas je mnogo važniji od vazdušnog jastuka
Na vazdušnim jastucima ćete naći oznaku SRS – „Supplemental Restraint System“, što znači da je reč o sistemu koji služi kao ispomoć sigurnosnom pojasu, a ne kao njegova zamena. Ukoliko niste vezani, čak postoji mogućnost da se podvučete pod vazdušni jastuk i tako zadobijete ozbiljne povrede nogu.

Iako smo o ovome već govorili, ponovimo – vazdušni jastuci će se otvoriti bez obzira da li ste vezali sigurnosni pojas ili ne.

Sebe ste vezali, a decu niste?
Ne samo što je po zakonu obavezno vezivanje i pozadi, već je mnogo puta dokazano da se time spašavaju životi. Kada deca prerastu dečja sedišta i tzv. bustere, nastavite da ih vežete i to bez izuzetaka. Tako će odmalena steći naviku i vezivanje pojasa će im postati rutinska stvar.

Šta ako nemam pojaseve pozadi?
U tom slučaju se putnici koji sede pozadi, naravno, neće vezivati, a saobraćajna policija nema na osnovu čega da piše kaznu zato što vezivanje nije obavezno ukoliko na zadnjoj klupi pojasevi fabrički nisu ugrađeni.

Šta ako pozadi postoje samo dva pojasa, a auto je registrovan za petoro?
Ukoliko u takvom automobilu pozadi sedi troje, dvoje putnika je obavezno da se veže, dok treći nije obavezan.

Da li je sigurnosni pojas opasan za trudnice?
Nije opasan ukoliko se pravilno veže – u suprotnom može da bude veoma opasan. Međutim, trudnice nipošto ne treba da voze bez sigurnosnog pojasa, pošto će u slučaju udesa stomakom direktno udariti u volan ili u vazdušni jastuk. Ovakav scenario može da bude smrtonosan i za majku i za bebu.

Pravilno vezivanje za trudnice
Horizontalni krak pojasa treba da ide preko kukova, tj. ispod stomaka, tako da u slučaju eventualnog udesa neće vršiti pritisak na bebu. Dijagonalni krak pojasa ide klasičnim putem.

Dakle, ništa specijalno – samo treba pratiti zdravu logiku, tj. da se u slučaju udesa ne vrši pritisak na sam stomak.

Moj život, moja stvar!
Mnogi vozači negoduju zbog obaveznog vezivanja, smatrajući da niko nema prava da im naređuje kako će se ponašati u svom privatnom vozilu. Međutim, njihova smrt nije samo njihov problem.

Ako se ne vežete veća je mogućnost da:

poginete, što znači da će se iz budžeta vašoj udovici, novopečenoj samohranoj majci, isplaćivati novčana pomoć

budete ozbiljno povređeni, što znači da će poreski obveznici morati da pokriju troškove: a) vašeg lečenja b) vašeg izostanka sa posla c) vaše rehabilitacije

ostanete invalid, što znači da će poreski obveznici morati da pokriju troškove: a) vašeg lečenja b) vaše rehabilitacije c) vaše socijalne pomoći do kraja života

Dakle, kao što vidite – vezivanje pojasa nije samo vaš problem. Na stranu novac, odgovorni ste prvenstveno svojoj porodici.

Skepticizam?
Postoje ljudi koji veruju da je čitava priča oko efikasnosti pojaseva prenaduvana. Postoje i oni koji su uvereni da su bezbedniji bez sigurnosnog pojasa, pošto u slučaju požara ili upadanja u vodu lakše mogu da izađu iz automobila.

Po toj logici, nikada ne treba ići kod zubara, zato što može da mu se omakne bušilica i da vam povredi jezik… Analizirajmo na brzinu argumente skeptika:

Prevrtanje – šta mislite šta se dešava sa vašim telom kada automobil počne da se prevrće i da li je bolje da vas pojas zadrži uz sedište ili da se tumbate po kabini kao krpena lutka u veš mašini?

Požar – vatra koja se javi bez udesa kao uzroka obično počinje lagano, uz gust dim, pa vozač i putnici imaju dovoljno vremena da otkopčaju pojas i pobegnu. Sa druge strane, požar koji se javi nakon udesa može da bude neuporedivo intenzivniji, ali je i tada bolje što ste bili vezani, zato što vas je pojas spasao povreda i dao šansu da sami izađete iz auta, umesto da vas neko izvlači

Voda – putnici u automobilu koji pri iole većoj brzini uleti u vodu mogu da dožive ozbiljne povrede zbog samog udarca u površinu vode, tako da je i u toj situaciji pojas izuzetno koristan – slično kao kod požara

Ukoliko se već plašite da ne ostanete zarobljeni u vozilu, kupite sekač sigurnosnog pojasa – obično ide u kompletu sa čekićem za razbijanje stakala i košta manje od hiljadu dinara.

Verovatno ste čuli i primere kako je nečiji brat/komšija/kum preživeo samo zahvaljujući tome što nije bio vezan, pa je izbačen kroz otvorena vrata, dok je sam automobil bio smrskan pod kaminom… Ovakvi slučajevi su, naravno, mogući, ali su statistički beznačajni.

Dakle, vezivanje pojasa na zadnjem sedištu važno je isto koliko i na prednjem. I oko toga nemojte uopšte imati dilemu.

Izvor: polovniautomobili.com
Dragan Romčević

Top Reviews

Video Widget

gallery