AktuelnoOnline plusVesti

Pobrinite se da vaš automobil uvek startuje: Kako sprečiti pražnjenje akumulatora

194Pregleda

Zašto motor u automobilu neće da se pokrene? Da li je to zbog akumulatora?

 

OPOREZ: Dok na semaforu čekate zeleno svetlo, akumulator vašeg automobila istovremeno napaja i do 150 različitih električnih potrošača

 

Automatski start-stop sistemi, klima-uređaj, grejači sedišta, savremeni sistemi za zabavu i drugi potrošači električne energije koriste vozačima i putnicima, ali takođe opterećuju akumulator. Zato, prva hladna novembarska jutra mogu da iznenade, ako automobil ne može da se pokrene, akumulator je često prazan ili neispravan. 

 

 

Svi vozači se plaše ove buke: Kada okrenu ključ  ili pritisnu dugme za pokretanje, čuje se samo umorno verglaje. Nakon još nekoliko pokušaja pokretanja, starter konačno odustaje. Automobil neće da da startuje. Razlog za poteškoće pri pokretanju je obično to što je akumulator slabo napunjen. Automatski start-stop sistemi, klima-uređaj, grejači sedišta, savremeni sistemi za zabavu i drugi potrošači električne energije opterećuju akumulator. Stoga je od suštinskog značaja da se akumulator koristi za zadovoljavanje povećanih zahteva u modernim vozilima.

 

 

 

 

Naša brza provera: Najčešći razlozi za prazan akumulator

 

 

  1. „Energetski gutači“

 

Grejni elementi u volanu i sedištima vozača i suvozača, kao i grejači vetrobranskog stakla i zadnjeg stakla su pravi „energetski gutači“ i stavljaju veliko opterećenje na akumulator. Posebno u savremenim vozilima sa funkcijom start-stop, akumulator igra ključnu ulogu u sistemu vozila. Obezbeđuje da kada je motor isključen, na primer na semaforu, ne samo radio i sistem klimatizacije nastavljaju da funkcionišu.

 

 

 

U nekim slučajevima dok na semaforu čekate zeleno svetlo, akumulator istovremeno napaja i do 150 različitih električnih potrošača, a akumulator i dalje ima dovoljno snage da ponovo pokrene motor kada se upali zeleno svetlo na semaforu. Moderne automobilske baterije su originalni energetski paketi, ali ih takođe treba proveravati u redovnim intervalima. Iako savremene baterije ne zahtevaju održavanje, potrebne su im redovne provere stanja napunjenosti (SOC) i zdravstvenog stanja (SOH) kako bi se otkrili predstojeći kvarovi baterija pre nego što mogu da izazovu potpuni kvar.

 

 

  1. Tihi potrošači

 

Tihi potrošači su električne komponente u automobilu koje uzrokuju pražnjenje akumulatora čak i kada je vozilo isključeno. Potrošači kao što su alarmni sistemi, satovi ili sistemi za ulazak bez ključa ostaju u režimu pripravnosti, čak i kada je vozilo isključeno, i stoga uzrokuju kontinuirano pražnjenje akumulatora. Iako je potrošnja energije samo mala, ona negativno utiče na stanje napunjenosti akumulatora zbog njenog kontinuiranog delovanja. Nakon dužih perioda mirovanja, na primer u slučaju dugih praznika, moguće je da se automobil ne pokrene zbog ispražnjenog akumulatora.

 

 

 

  1. Ekstremne temperature

 

 

 

Vreme takođe utiče na stanje napunjenosti akumulatora. I toplota i hladnoća opterećuju akumulator. Posebno na temperaturama ispod nule, problemi sa pokretanjem su češći. Razlog: Na niskim temperaturama, elektro-hemijske reakcije u akumulatoru se odvijaju sporije. Elektroni putuju samo sporo, što smanjuje početnu snagu akumulatora.

 

 

Na niskim temperaturama, pokretanje je otežano i „gustinom“ motornog ulja, jer na temperaturama ispod 0° C postaje veoma viskozno. Pokretaču motora je potrebna veća početna struja da bi prevazišao ovaj otpor.

 

 

Kao i ovo, dolazi do povećanog opterećenja zbog zahtevnih potrošača kao što su grejači i ventilatori. Niske temperature ne utiču samo na startnu snagu. Punjenje akumulatora je sporije zbog hladnoće, tako da je akumulatoru potrebno više vremena da se potpuno napuni. Pored toga, maksimalna izlazna snaga alternatora je ograničena. Ako je aktivan veliki broj potrošača, ostaje malo energije za punjenje akumulatora.

Vrući dani takođe mogu izazvati probleme sa pokretanjem. Spoljašnja temperatura iznad 20°C ubrzava hemijske procese u akumulatorima automobila koji promovišu samopražnjenje ili koroziju.

 

Bez obzira na zimske ili letnje temperature: Veliki broj start-stop ili stop-and-go putovanja, na primer na autoputu, takođe doprinose većem opterećenju akumulatora.

 

Uzgred…

 

Iako se trajanje akumulatora može produžiti uz odgovarajuće održavanje, baš kao i gume i kočnice, akumulatori nose delove, koji imaju samo ograničen vek trajanja. Zbog toga akumulator treba testirati prilikom svake posete auto servisu – ukoliko to nije praksa kod vašeg servisera, zatražite sami preventivnu proveru akumulatora. Pogledajte spisak VARTA partnera.

 

 

Zanimljive činjenice o snazi, stanju napunjenosti i trajanju akumulatora

 

 

 

Nakon velikog broja ciklusa punjenja i pred kraj njihovog korisnog veka trajanja, konvencionalni starter akumulatori (SLI) imaju kapacitet od samo 20%. Sa istim opterećenjem, EFB akumulatori i dalje imaju 50%. Snažniji AGM akumulatori mogu da izdrže četiri puta više ciklusa punjenja od SLI akumulatora i još uvek obezbeđuju 80% svoje energije.

 

Uvek treba izbegavati duboko pražnjenje akumulatora, jer to uzrokuje trajno oštećenje ćelija akumulatora. Iako se duboko ispražnjen akumulator mogu „oživeti“ odgovarajućim punjačem, šteta koja je pretrpela i dalje ostaje.

U slučaju dubokog pražnjenja, neophodno  je  hitno punjenje. Što duže akumulator ostaje u stanju dubokog pražnjenja, to je ozbiljnije njegovo oštećenje.

 

 

Akumulatori stare leti, a ne rade zimi

 

Kada temperature počnu da padaju, a zima je odmah iza ugla, vreme je da odvezete automobil u servis i pripremite ga za hladnu sezonu. Iako su prilikom zamene pneumatika, ispitna svetla i tečnosti za punjenje standardne procedure, akumulator se često zaobiđe – nepravedno, jer je neprekidan rad grejača vetrobranskog stakla, odleđivača zadnjeg stakla, farova i brisača konstantno naprezanje. Kako pokazuju najnoviji statistički podaci ADAC-a, oko 43% svih kvarova na automobilima prouzrokovano je akumulatorima. Da li će vaš akumulator preživeti zimu? Jedini način da to saznate je da ga proverite u ovlašćenom servisu ili kod svog majstora.

  • 40% kvarova na automobilu je uzrokovano kvarom akumulatora.
  • Toplota skraćuje životni vek akumulatora.
  • Zamenu akumlatora treba izvršiti u servisu.

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery