
Naredni talas EV borbe biće najvažniji, najsuroviji i najteži. Renault ga je prvi razumeo i za njega se spremio
Ako je dosadašnja borba među proizvođačima električnih automobila bila zagrevanje, ono što je pred nama biće najvažniji, najsuroviji i najteži talas. U toj novoj fazi opstaju samo oni koji razumeju jedno jednostavno evropsko pravilo: masovna elektrifikacija automobilske flote se ne dešava sa SUV od preko 60.000 evra, već sa malim, pametnim i pristupačnim automobilima.
I tu Renault, zanimljivo, deluje najbudnije od svih. Dok je većina evropskih i gotovo svi kineski proizvođači protekle tri godine grabili prema što većim i skupljim električnim modelima, da bi „masno“ zaradili, Francuzi su uradili obratno. Vratili su se svom istorijskom DNK, onom koji je Evropi doneo simbole mobilnosti za široke mase:
- Renault 4 (Video)
- Renault 5 (Video)
- Renault Clio (Video)
- Twingo

Renault je, što priznaje i sam Ford, razvijao nove električne modele Twingo i Dacia EV „duplo brže nego ranije“. Za manje od dve godine. U industriji koja već godinama tvrdi da je za mali električni auto nemoguće napraviti profit, to je poruka koja se ne ignoriše.
Zato Ford sada radi ono što pre samo pet godina niko ne bi mogao da zamisli: ulazi u partnerstvo sa Renaultom. I to ne „malo partnerstvo“, nego stratešku saradnju u kojoj će Amerikanci dizajnirati nove EV modele, ali će ih razvijati na „Ampere platformi“ , francuskoj arhitekturi za male EV automobile. Prvi zajednički modeli stižu 2028. godine.
„U borbi smo za sopstveni život i za budućnost industrije,“ kaže Fordov CEO, Džim Farli. „Evropa je poprište te borbe. Sa Renaultom možemo da napravimo pravu evropsku kuću malih vozila, nešto što Kinezi teško mogu da kopiraju.“

Renault Clio, „evropski original“
I tu je ključ: Kinezi su se okrenuli prema velikim i skupljim električnim automobilima, u kojima već danas imaju tehnološki i cenovni višak snage. Ali segment malih gradskih EV modela, onih koji su suština evropskog načina života, i dalje je evropski. Bar za sada.
Renault to savršeno zna. Ford to sada prvi put zvanično priznaje. A 2028. bi mogla da postane godina u kojoj će se ponovo definisati šta znači „evropski automobil“.
I da, rat za mali EV tek počinje.

Lidija Piroški




